duscha hästen.

P

pimpim_

när ni duschar hästen dagen innan för en tävling t.e.x hur gör ni då om det är dåligt väder? Försöker ni torka hästen med handduk och sen sätter ni på ett täcke och låten hästen få stå i boxen, eller hur gör ni ? jag vill gärna ha svar :)

Sv: duscha hästen.

Nej, man duschar, drar av överflödsvatten med en svettskrapa och täckar(svettfilt/täcke).Helst ska dom ju stå inne om man inte vill dom ska rulla sig i sand/lera

Jag tvättar, tar en svettskrapa och sätter på ett täcke. Enkelt och behändigt! :P

Tvättar, drar NOGA av med svettskrapa, täckar o går en sväng om han börjat frysa o det inte regnar. Regnar det eller han inte är kall så släpper ja in honom i boxen så han får rulla sig. Drar av halmen o täckar o ger hö/foder beroende på nästa fodring.

Han rullar sig alltid så det är enklast ur täckesrenlighetssynpunkt ( :p ) o bekvämast för honom att han får rulla sig utan täcke o sedan täckas.

Tvättar,skrapar av vatten, på med täcke och in i boxen över natten.

Använder en bra svettskrapa, lägger på ett fleecetäcke och låter hästen torka i boxen, gärna med lite hö att pilla med.

Byter täcke när hästen torkat.

Det beror på vad du menar med dåligt väder :p

Är det störtregn ute så tvättar jag inte alls (vi har ingen spolspilta så..) utan ryktar igenom henne.
Annars tvättar jag, ställer in henne i boxen med fleecetäcke och låter torka.
Går hon ute på nätterna vanligtvis släpper jag givetvis ut henne igen , men med täcke på. Är det väldigt lerigt i hagen sprayar jag in henne i ett par liter pälsglans :angel:
Skulle det vara extremskitväder skulle jag nog låta henne stå inne.

Står hon inne i boxen på natten så får hon stå utan täcke.

Drar av med svettskrapa och lägger på ett super ylletäcke :love: om det är lite kallare, annars har jag en filt som går ända från öronen till svansen med täckesgjord. Brukar torka huvudet med en handduk. Är det ännu kallare så får han både filt och ylletäcke på sig.
Sen en promenix om det inte regnar. Box med hösilage.

Är det fint väder och varmt så får pållen gå ut i rasthagen på framsidan, ingen risk att han blir lerig där då den är grästäckt. :D

om det är riiktigt kallt försöker jag få hästen ren genom rykt, om inte det går tvättar jag hela hästen ordäntligt drar med skrapan, torkar med handuk lägger på ett lager halm på hästen sedan ett fleecetäcke över. o ev går med han till han är nogurlunda torr. se till att boxen är ren med rent strö. o låter han sova med täcke.

När ni tvättar dom, använder ni bara vatten eller shampoo oxå? *nyfiken*

Ni som inte har varmvatten, använder ni kall vatten när ni tvättar då? Över hela kroppen?

Vatten+schampoo, ibland om han inte är så skitig så använder jag linimentschampoo istället.

Ni som inte har varmvatten, använder ni kall vatten när ni tvättar då? Över hela kroppen?

Inget varmvatten och ingen spolspilta, spolar av benen och är befriad från vita tecken ;)

Vi har så lång slang att nu på sommaren hinner man spola av hela hästen utan att allt iskallt vatten hinner fram.

Ananrs är det bara fram med ryktborsten.

Jag skulle tvätta hästen, bara om det behövs, svettskrapa, piggborste sen på med fleace...flece...fleecetäcke/fleecefilt (hur i hela friden stavas det??:)). Det verkar ha en förmåga att transportera fukten så den blir liggandes på utsidan, och torr på insidan. :) Så byta filt efter ett tag. Hålla hästen inne efter duschen om det är dåligt väder. Annars ut i solen ett tag. ;)

När ni tvättar dom, använder ni bara vatten eller shampoo oxå? *nyfiken*

Jag använder schampo. Anledningen till att jag tvättar är ju för att få henne fin, annars kan jag lika gärna strunta i det. :p

Ibland kan det hända att varmvattnet inte räcker till att spola ut allt schampo, men det händer inte så ofta.
Kan tvätta de vita täcknen med kallvatten om jag skulle behöva,

Jag har ju små hästar så jag brukar torka dom med en handduk också, alltså tvätta, skölja av, dra av med svettskrapa, torka med handduk, på med fleecetäcke och in och käka i boxen. Ibland brukar det bli en promenad och beta lite efteråt.

Jag brukar dra ut trädgårdsslangen och tvätta.
Schampo och allt, i kallvatten. Senast spöregnade det också när jag höll på. Det blev ju ingen skillnad mot regnet i alla fall (fast med alla dessa trådar om täckets vara eller inte vara så kanske jag skulle ha satt på ett regntäcke medan jag duschade henne?). :devil:

In i boxen och torka sen med fleecetäcke i alla fall. Sen får hon stå inne tills vi ska iväg. Jag brukar fixa på kvällen innan tävling, så det blir ingen större skillnad på hästen s hagvistelse i alla fall. Hon blir hemsk om hon inte får gå tillräckligt i hagen.

Nu kommer vi tillbaka till gamla stallet med spolspilta med varmvatten. Vilken lyx! ;)

om det är riiktigt kallt försöker jag få hästen ren genom rykt, om inte det går tvättar jag hela hästen ordäntligt drar med skrapan, torkar med handuk lägger på ett lager halm på hästen sedan ett fleecetäcke över. o ev går med han till han är nogurlunda torr. se till att boxen är ren med rent strö. o låter han sova med täcke.

Är det verkligen bra att tvätta hästen om det är riktigt kallt? Det går ju att få en häst ren genom ryktning. Jag skulle aldrig tvätta min häst om det var riktigt kallt. Hellre skulle jag åka till tävling med bara välryktad häst.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 793
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 521
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar