duscha hästen.

Sv: duscha hästen.

Jag gör väl som dom flesta här.. tvättar, skrapar, fleecetäcke på och boxen! Använder något hästschampo vanligtvis, annars en mild barntvål. Tvättade min skimmel i en utspädd jodopaxlösning, blev hur fint som helst, men fick spola honom snabbt så han inte blev gul av linimientet!! haha
Tvättar enbart hästen om vi ska tävla, då gör jag det kvällen innan. Om det är en period med många tävlingar, så tvättar jag inte varje gång, utan bara om det "behövs". Skulle aldrig tvätta hästen med schampo om den går ute dygnet runt, däremot spolar jag av svett om det är varmt ute, för att han inte ska få mer flugor på sig än nödvändigt så tror jag en torkad avspolad häst är bättre än en torkad svettig häst... :)

Är det verkligen bra att tvätta hästen om det är riktigt kallt? Det går ju att få en häst ren genom ryktning. Jag skulle aldrig tvätta min häst om det var riktigt kallt. Hellre skulle jag åka till tävling med bara välryktad häst.

riktigt kallt menar jag när man får in en häst från hagen som är täckt med lera på hösten innan minusgrader ofc :) jag skulle aldrig häller ducha min häst under vintern då det är som kallast möjligtvis benen men då torkar jag till han är i stort sett torr:)

Jag duschar, drar med svettskrapa och lägger på ett svettäcke/filt...

Duschar honom endast ett par ggr/år, inte på grund av att det inte skulle behövas oftare (har en riktig skitgris som under all smuts, egentligen är vit), utan på grund av att vi inte har en spolspilta, och om vi skulle behöva varmvatten får vi snällt knacka på i huset och be om det där, annars är det kallt vatten som gäller.

Sedan in i stallet om vädret är halvdant, boxen på fleece-täcke/ylletäcke beroende på hur kallt det är och hö till honom.
Om vädret är okej då blir det fleece-täcke och en promenad.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 793
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 521
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar