Duscha hästen

Sv: Duscha hästen

Självklart kan man spola med kallt vatten. Det är lika uppfriskande och hälsofrämjande på en häst som på en människa. Sätter igång blodcirkulationen på ett bra sätt. viktigt är att värma hästen efteråt, skrapa av vattnet och packa in den i filtar!

Var snäll och förklara det för min häst, han skulle inte förlåta mig på flera månader om jag ens närmade mig honom med en slang full i kallvatten :eek:

Å andra sidan....jag skulle aldrig få för mig att duscha kallt själv heller så...

Normalt så väljer jag alltid ljummet vatten om jag ska spola kroppen. Efter fälttävlan i varma väder (oftast inte i Sverige) så används både kallvatten och is för att få ner kroppstemperaturen efter hård ansträngning.
Forskningen visar att det inte är farligt.

Dock gör det ont i min kropp att duscha hästen någon längre stund i kallvatten i vårt klimat men det beror nog på att även jag förmänskligar hästerna. Nu har ju jag tillgång till varmvatten vilket gör att jag kan ha lite ljummet vatten.

Självklart kan man spola med kallt vatten. Det är lika uppfriskande och hälsofrämjande på en häst som på en människa.

Det tycker verkligen inte min häst hon avskyr kallt vatten på kroppen, även mitt i sommaren. Och angående regn så har jag haft en häst som omedelbart sökte skydd om det började regna oavsett dagstemperatur. Så alla hästar gillar nog inte kallvatten och det är inte självklart att alla hästar står snällt stilla och tolererar det

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka