Duscha hästen

Sv: Duscha hästen

Beror på hur kallt det är!

Men skölja av den snabbt kan funka men inte tvätta. Bättre att svampa den med hink och ljummet vatten då.

Jag sköljer av benen och tvättar svans och man i kallt vatten. Ska jag tvätta kroppen på hästen så har jag med mig vattenkokare till stallet och blandar kokande vatten med kallt tills det är lagom, eller om det är högsommar och jättevarmt så fyller jag upp dunkar med kallvatten och låter dem stå mitt i solen över dagen så är de "rumstempererade" på eftermiddagen.

Jag ska bada min häst imorgon för första gången det här året, om det är lika fint väder som det utlovas (20 grader varmt).

Skulle aldrig utsätta min häst för det iaf, han visar tydlig att inte ens svampning (med urkramad svamp) med kallt vatten är ok. Med ljummet vatten står han som ett litet ljus.

Enda gången jag hade velat ha kallt vatten högre än knaän/haser är om jag av någon konstig anledning helst plötsligt börjat tävla på elitnivå i högsommarvärmen. Där har den avkylande effekten visat positiv effekt på muskler om jag inte är helt ute och seglar (fälttävlan, OS någonting?). Men då pratar vi om efter KRAFTIG ansträngning och välplanerad nedkylning där isvatten och svettskrapa alterneras friskt, dvs ingen normaltvätt, då tror jag alla hästar uppskattar och mår bättre av tempererat vatten.

Ta en kalldusch själv, så finner Du svaret på din egen fråga.

Man kan ju inte jämföra olika djurslag med varann! Då skulle vi ju förbjuda sälar och isbjörnar att vara i vatten också.

Jag har duschat många hästar i enbart kallvatten, och bara nån enstaka verkar bry sig.

Hästars och människors muskler reagerar skapligt likartat vid nedkylning av muskler med kallt vatten! Att kyla benen tex må vara en sak, men att spola utav rygg och länd tex kan vara tämligen förödande.

Det där med sälar och isbjörnar var enbart korkat tycker jag faktiskt! Dom är i sitt rätta element! En jäkla skillnad!

Skulle inte skölja hela hästen med kallt vatten. Blaska av benen eller snabbspolning en varm sommardag är det jag kan sträcka mig till. Ljummet vatten gäller. Ta med vattenkokare som Praefatio föreslog om stallet inte har varmvatten.

Jag tvättade min häst med vanligt vatten från kranen redan igår. Sköjde av hela honom från topp till tå. Han tyckte det var toppen och så var det inget mer med det. Rullade sig i hagen och stog i solen en stund och sov och sen var han torr. Har sköjt av hästar med kallvatten i flera år och ingen av dem har farit illa. När det gäller schamponering så krävs det ju varmvatten men då löser man det då.

Jag antar att ni som inte vill utsätta era bepälsade djur med att drabbas av kallvatten täckar dem vid minsta antydan till regn och skulle aldrig kunna tänka er att ta ett bad med hästen en varm sommardag?

Snacka om att dra alla över en kam. Men det är ju en viss skillnad på att spola av hästen när vattnet ur kranen kanske är 2-7 grader än när vattnet i sjön är 16-19 grader.

Vi har bara kallvatten nu under sommarhalvåret och jag har alltid spolat av mina hästar i kallvatten. Detta utan problem och hästarna verkar tycka att det är riktigt skönt varma sommardagar. Jag har aldrig varit med om att dom har fått stela muskler efter en kall avspolning.

Hur kan du jämföra att spola med regn? Spöregn i sådana fall på hästar utan rejäl vinterpäls och JA, då täckar jag om hagen inte ger hästarna möjlighet att söka skydd för regnet. Vanligt regn klarar hästarna ju kanon jsut pga pälsens funktion - de blir inte blöta inpå skinnet. Det blir de ju om man spolar, eller varför spolar man annars?

Jag antar att ni som inte vill utsätta era bepälsade djur med att drabbas av kallvatten täckar dem vid minsta antydan till regn och skulle aldrig kunna tänka er att ta ett bad med hästen en varm sommardag?

Fel antagande, mina går ute utan täcke i ur och skur men regnet rinner av pälsen, spolar man så tränger kallvattnet in i pälsen. Sen är det inget fel med lite kallvatten en varm sommardag, det är inte det det är frågan om eller?

Jag har tvättat mina utställningshästar i kallvatten i alla år, blöter ner med kallvatten, shamponerar med ljummet o spolar av med kallt o sen täcke på o ut o gå/handbeta, alla lever fortfarande, ingen har någonsin reagerat negativt. Dock badar jag bara under sommar halvåret. Vi har inget varmvatten i stallet o jag bor i lägenhet i stan o dit är det svårt att få med hästen för ett bad. Kanske skulle prova att sälla shettisarna hemma i badkaret.

Om det är varmt ute kan man göra det, men de uppskattar inte alltid det. Kan säga som så att min häst var besvärlig att duscha av tills vi fick varmvatten. Efter det står hon numera helt stilla när man spolar henne, kan ju säga allt kan man tycka.

På benen, ja, har till och med blivit ordinerad det av veterinär till min gamla ponny när hon ridits hårt. Samma sak om jag ska tvätta bara svansen, då går det bra med kallvatten.

Varma sommardagar har jag även spolat av hästarna med kallvatten när jag har badat dem, men jag har haft varmvatten med mig hemifrån till schamponeringen (som blivit ljummet under tiden i bilen). Sen brukar jag gnugga dem torra med en handduk och täcke på. Mina hästar verkar inte ha tyckt att det var hemskt, snarare tvärtom. Men skulle knappast göra det vintertid.

Självklart kan man spola med kallt vatten. Det är lika uppfriskande och hälsofrämjande på en häst som på en människa. Sätter igång blodcirkulationen på ett bra sätt. viktigt är att värma hästen efteråt, skrapa av vattnet och packa in den i filtar!

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka