duscha hästen under vintern

alti

Trådstartare
Jag funderar lite på hur ni gör under hösten/vintern med era lortgrisar. Funkar det att duscha/schamponera hela hästen i minusgrader, om hästen står uppstallad inomhus och man täckar den?

Sv: duscha hästen under vintern

har man varmvatten i stallet, tempen inne är mer än 5 grader och man har solarium och hästen är en kort hårig variant så, ja. då är det helt ok att ducha hela hästen. har man dock kallstall och inget solarium så är det bara benen som det för mig är ok att tvätta, och då ska man torka av benen ordentligt samt ha ordentligt med strö (halm) i boxen så vattendropparna inte fryser på benen.

är hästen dock långhårig så är jag väldigt tveksam mot att tvätta benen ens. ja hästarna går i snö hela dagarna och det fastnar snö i hovskägget, men tar man vatten och schamponerar in benen så kommer vattnet in mot huden och isoleringen som pälsen ger hjälper inte när kylan är direkt på benet.

jag tvättar bara hela hästen under sommaren. på vintern så brukar de hålla de vita benen rena genom att de går runt i snön, har skimmlen kissfläckar så är det bara att ta och borsta/potatismjöl/borsta/torrschampo/borsta osv osv tills hästen är lite mer åt det vita hållet. höst/vår tvättar jag leriga ben vid behov.

Senast ändrad:

Jag har i okunskap gjort det en gång och gör aldrig om det. Stackars häst.
Han frös så han skakade. Han fick ha dubbla yllefiltar och varm betfor innan han blev varm igen.

Jag har några gånger tvingats att duscha hästen supersnabbt på vintern och med kallstall. Då har det blivit på med typ fyra täcken direkt efter + in i boxen med hö så det räcker och blir över, och hästen har skakat en stund ändå. Har dock ej märkt att hästen blivit stel eller dylikt, men särskilt trevligt just då kan det såklart inte vara.

Har tyvärr en skitgris och lär inte ha några alternativ i vinter heller, jag kan inte komma på träningar och tävlingar med en häst som stinker urin.

Jag har en vit häst:

527353_10151267395529612_651675823_n.jpg

Jag accepterar att hon vissa årstider är långtifrån vit. Hon mår ju inte dåligt av det, tvärtom skulle hon må sämre av att duschas både nu och då. Det förstör ju dessutom fettlagret i pälsen som ger skydd mot väta.

Om du bara vill duscha hästen för att den är skitig hade jag ALDRIG gjort det. I så fall hade jag nog använt torrschampo och ryktat ordentligt.

Håller med dig! Skitig är ingen anledning att duscha hästen, det är däremot dags att borsta :D

Kl
Jag har duschat hästar vintertid, täckat och ställt under grislampa (solarium) detta var travhästar som vart rejält svettiga flera ggr i veckan och att "bara" borsta varje gång räcker ej då flera fick hudutslag/skavsår osv... Jag försökte då att bara duscha när det var som varmast och inte oftare än absolut nödvändigt och använder inget schampo.

Jag låter ev. lera torka, sen blir det borstning. Finns inte på världskartan att jag duschar och shamponerar hästen när det är kallgrader. Jag täckar hästarna om jag misstänker att det finns risk för lerbad.

Om jag måste så svampar jag av min häst med bara vatten vintertid. Men i så fall ser jag till att han får torka under ett varmt och skönt täcke som byts ofta tills han är torr sedan.

Hästen står i kallstall (men kan nog få stå och torka på stallgången i varmstallet vid behov, vi har nyss flyttat och jag har inte helt koll på rutinerna) och går normalt sett utan täcke ute. Av de skälen vill jag så långt som möjligt behålla fettlagret i pälsen så det skall vara något alldeles särskilt för att jag skulle ge mig på att schamponera honom.

Problemet är att tjejen svettas så grymt mkt vid träning, trots att hon är klippt. Och efter ett par veckor så får hon utslag på bogen och vid flankerna, en massa svettavlagringar kan ju inte vara optimalt heller.
Att hon är skitig stör mig inte, hon är dessutom rödfux så hennes hårrem ser ok ut ändå.

Med varmvatten och plusgrader så kan man schamponera tycker jag. Skulle dock inte tvätta hästen om den fick stå i minusgrader. (oavsett täcken)

Om hon är klippt torkar hon väldigt fort antar jag? (typ innan du sitter av) Då kan du ta en svamp och torka av henne på de ställen där hon svettats mest.

svampa i så fall av halsen och mellan framben/bakben med varm vatten och gnugga torrt med en handduk. brukar jag göra när min häst svettats extra mycket och inte hunnit torka innan jag suttit av. har också en häst som svettas väldigt mycket trots kort päls, men pga den korta pälsen så torkar hon också väldigt fort = man behöver vanligtvis bara borsta bort den intorkade svetten.

Jag har en vit häst:

527353_10151267395529612_651675823_n.jpg

Hahahahaha! Förlåt så mkt, men jag kunde bara inte låta bli att skratta åt detta påstående ihopkopplat med den bilden, det gjorde min dag (som hittils har varit rätt pissig) :rofl:
Dock lider jag med dig, det kan inte vara svårt att hålla sig för skratt om man kommer ut i hagen och hittar sin (vita) häst i det skicket :crazy:

Till Ts:

Vintertid duschas inga hästar i mitt stall, oavsett hur lortig de anses vara. Blir de väldigt svettig så är det snabb avsvampning bara av de absolut värst svettiga områdena, torkning medelst yllefiltar som gäller och sedan en rejäl rykt.

Jag duschar inte mina hästar under vintern när det är kallt. Skulle hästen bli svettig så svampar jag av den på utsatta ställen och sedan så leder jag den torr med ett täcke på, helst ylle.

Förstår faktiskt inte att folk schamponerar sina hästar och sedan ställer in dem direkt i boxen. Ska man nu tvunget bada dem på vintern så tycker jag att man gott kan leda dem någorlunda torra.

Hahahahaha! Förlåt så mkt, men jag kunde bara inte låta bli att skratta åt detta påstående ihopkopplat med den bilden, det gjorde min dag (som hittils har varit rätt pissig) :rofl:
Dock lider jag med dig, det kan inte vara svårt att hålla sig för skratt om man kommer ut i hagen och hittar sin (vita) häst i det skicket :crazy:

Jag har gett upp att hon ska vara vit såhär års. Vi har dessutom asfaltskross i hagarna, som synes är hon mer eller mindre kolsvart. Det är superbra för det finns alltid hyfsat stora ytor som är torra - men en vit häst får lite extra färg :angel: Huvudsaken är att hon mår bra, sen att hon ser ut som 17, jaja. Må så vara liksom.

Kunde väl ha regntäcke på henne som skydd mot smutsen, men nä. Hon lär ju knappast uppskatta det för hon slipper bli smutsig.

Skrattar mest, men jag har ibland övervägt att skaffa ett tunt ridtäcke under de skitiga årstiderna bara för att jag ska slippa skämmas :D

Kl

Hmm bor i Västerbotten tvättar hästarna flera gånger per vinter, har tvättat när jag varit iväg och tränat och sen på med täcken, in i transporten och hem, hästarna är jättevarma och i princip torra när man kommit hem, så fort vi kommit hem så har jag bytt täcken till varma och torra.
Aldrig haft nå problem med förkylda hästar eller stelhet, en av hästarna är en riktig dramaqueen och skulle högljutt protestera om han hade nåt emot det.

Efter att ha läst igenom ts inlägg igen så måste jag bara fråga, du menar välinte att du ska stå ute i minusgrader och tvätta hästen?

Senast ändrad:

Jag ser inga problem med att duscha hästar vintertid. Spola, skrapa av vatten, på med täcke. Svårare än så är det inte.
Och mina hästar visar inga tecken på att fara illa av det.
Däremot avskyr dom att ha intorkad svett, och får bara massa stöv och utslag då. Och ja, de blir rätt svettiga flera gånger i veckan.

Ha ha, nej självklart inte.
I händelse av tvätt/schamponering så täckar jag henne och leder henne hyfsat torr. Byter täcke och så in i boxen i uppvärmt stall med massa hö.

Men håller med merparten här, ingen större panik med att bada hästen på vintern, men ibland känns det tvunget.

Klipp mer/oftare så hon inte blir svettig??

Jag tvättar aldrig mina hästar på vintern, sällan jag tvättar öht. Det behövs nästan aldrig, borstar noga varje dag. Fick tvätta mitt i vintern en gång eftersom någon dragit in en ponny i stallet som var full med löss så alla hästar i stallet var tvungna att badas. Det var inte så jättekallt, ca noll grader. Min häst skakade så fruktansvärt trots yllefiltar och täcken att jag aldrig ens skulla komma på iden att bada hela hästen på vintern. Det var hemskt, han led verkligen. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
205
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka