Dunderfökylning på dräktigt sto....

simpan

Trådstartare
Mitt dräktiga sto har fått en rejäl förkylning, hostar och snorar ordentligt. :crazy:

Jag blir ju självklart orolig att hon ska kasta. Hon är dräktig på dag 198 idag.

Vad är er erfarenhet? Bör jag oroa mig eller är en vanlig (rejäl) förkylning inget att bekymra sig om?

Hon är inte vaccinerad mot abortvirus, däremot sedvanligt mot influensa, stelkramp och även boulism.
Hon har ingen kontakt med några tävlingshästar, eller andra hästar utanför gården öht, här står bara mina egna och hon delar hage med ett av årsfölen. Han var dock snorig när han anlände för en dryg månad sedan och är fortfarande förkyld, snorar rejält men mår annars bra. Han kommer från ett ställe med bara avelsston så jag tror inte att han haft med sig någon "abortsmitta" men jag undrar ju vad det är för dunderförkylning han har som inte gett med sig på en dryg månad. Hans förkylning går i vågor, bättre och sämre, men han blir inte riktigt bra. Ingen feber och han äter med god aptit, tyvärr något tunn men har ätit upp sig sedan han kom.

Snurrigt inlägg men jag måste fråga om ni tror att denna förkylning är något att oroa sig över. Tänker i första hand på fölet som väntas...
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Abortviruset kan se ut som en vanlig förkylning på hingstar/valacker och ston som inte är dräktiga. Och de hästarna får ofta dålig aptit och därmed sänkt prestationsförmåga.
Men det behöver inte betyda att han har viruset, men jag skulle vara väldigt orolig då man inte kan se det med blotta ögat.

Hoppas att du inte blev allt för orolig nu och jag hoppas att det inte är abortviruset.

//D.C.
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Ja, du, jätteorolig är jag ju redan så det blev knappast värre...

Vad som talar till min fördel är väl kanske att samtliga hästar äter precis som vanligt. De är pigga och fräscha förutom att snoret rinner på årsfölet och att stoet hostar för fullt och är lite snorig. Annars helt som vanligt men hon hostar MKT (nej, ingen dammallergi, står ute på lösdrift och äter hösilage som inte dammar).

Vore det abotvirus borde det väl ha hänt något redan eftersom smittan isåfall kom in i stallet för 1 1/2 månad sedan i samband med att fölet kom hem. Stoet har blivit sjukt nu. Hade han smittan med sig från sitt stall (med bara avelsston och årets föl) borde inte de haft problem i det stallet då eller kan det finnas smitta och dräktiga ston som inte det händer nåt med? (de är inte vaccinerade) :confused: Borde inte stona där ha kastat vid det här laget?

Snillen spekulerar så rätta mig gärna.

Jag tror personligen att det är en helt vanlig förkylning och oroar mig inte så mycket för abortvirus egentligen men är orolig för att förkylningen skulle kunna orsaka att stoet kastar. Vad är era erfarenheter?
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Hade det varit mitt sto hade jag tagit ut en veterinär, om inte annat för att utesluta att det inte är kvarka eller ngn annan smittsam sjukdom.
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Jag har oxå ett föl på 9 mån som är snorig, dock är detta enda symtomen och ingen annan är sjuk eller snorig. Ingen hosta, feber eller liknande.
Men denna förskylning har oxå varit väldigt envis... pratade med vet som sa att det var vanligt med förskylning på fölen och tyckte inte att det var nått att oroa sig över än efter som han inte har någon annan symtom.
Har själv fyra dräktiga ston i stallet.

Om det nu rör sig om en vanlig förskylning bör stoet klara detta, och isf tror jag inte du behöver oroa dig för att hon ska kasta.
 
Senast ändrad:
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Jag har oxå ett föl på 9 mån som är snorig, dock är detta enda symtomen och ingen annan är sjuk eller snorig. Ingen hosta, feber eller liknande.
Men denna förskylning har oxå varit väldigt envis... pratade med vet som sa att det var vanligt med förskylning på fölen och tyckte inte att det var nått att oroa sig över än efter som han inte har någon annan symtom.
Har själv fyra dräktiga ston i stallet.

Om det nu rör sig om en vanlig förskylning bör stoet klara detta, och isf tror jag inte du behöver oroa dig för att hon ska kasta.

Min 2 månaders hade en "envis förkylning" pigg och glad, ingen hosta ingen feber men snorig från ena näsborren. Kort därefter insjuknade 2av de andra unghästarna i svår kvarka, prover togs på snoriga fölungen , Kvarka!!!!
Så det kan vara knepigt ibland att veta, vi drogs med denna kvarka i ett halvår efter det!

Vad gäller abortviruset har jag förstått det som att de kan smittas av det i början av dräktigheten och föla ett fullgånget föl på utsatt tid men sen dör fölet inom ett par dar, så faran är nog inte över bara för att hon inte kastat nu!
Jag vill inte skrämma upp dig dock , det är mer troligt med vädret som varit att det är en envis förkylning!
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Aldrig att jag tar ut veterinär för en vanlig förkylning! Har dessutom en kompis som är veterinär som sett fölungen tidigare (med snor fulla näsan) utan att tycka att det var nåt att bry sig om. Vad skulle förresten en veterinär göra åt en förkylning? Lillgubben har gått på penicillin av andra orsaker och det gjorde ingen skillnad, fortfarande lika snorig...
Hursomhelst så är jag inte speciellt orolig för hans förkylning, föl brukar ofta dras med förkylningar och snor i näsan och att det inte är kvarka det är jag helt säker på. Det har jag sett förr, tyvärr... :crazy:

Tycker att det är lite konstigt att han aldrig blir helt snorfri men speciellt orolig över honom är jag inte. Hans hälsostatus gavs mest med tanke på att det är han som smittat stoet så att det skulle ge en liten bakgrund till varför hon är dålig och var det kom ifrån.

Vad jag funderade på var om det finns risk för att stoet ska kasta pga sin förkylning, inget som jag kan råda över genom något veterinärbesök men jag funderar över det och vill gärna veta vad andra har för erfarenheter.
Tror inte heller att det rör sig om abortvirus utan helt sonika en vanlig förkylning av det rejälare slaget men man vet ju aldrig.
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

OK, tack för lite lugnande besked.

Som jag sa i inlägget ovan så är jag inte oroad för fölungen, de brukar ha snuva och förkylningar, om än inte så långdragna som denna. Det jag bekymrar mig för är om det är risk för att stoet ska kasta.

Det känns som att en förkylning inte borde göra så stor skada, det ska de väl tåla utan att kasta, men man blir ju lite nojjig...
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Nja, kvarka är jag säker på att det inte är, det har jag sett förr och detta liknar inte kvarka. Är helt övertygad om att det är en vanlig förkylning men man kan ju såklart inte utesluta abortvirus (även om det itne brukar visa sig såhär direkt...)
Inkubationstiden på kvarka är ju dessutom 2 dagar till 2 veckor och lillen har varit hemma i 6 veckor och ingen har insjuknat förrän nu, varken boxgrannen eller hagkamraten (det dräktiga stoet). Boxgrannen är fö kärnfrisk fortfarande. Hade det varit kvarka hade det explosionsartat spridit sig bland hästarna här hemma vid det här laget.
 
Senast ändrad:
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Jag skulle oroa mig.
Fick ett år in en ponny med lätt snuva i stallet en höst, inga andra i stallet fick några symptom alls, men i mars (alltså 4 månader efter) kastade bägge stona sina foster i abortvirus med en veckas mellanrum. De hade inte visat något alls innan, jättetrist.
Håller tummarna att det går bra för ditt sto.
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Vad tråkigt för dig! Tack för att du delar med dig av erfarenheten.

Jag håller tummarna för att det här bara är en vanlig förkylning och att hon fixar det utan att kasta.
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Fast även en vanlig förkyling kan medföra fosterskador på fölet så att det inte blir livsdugligt.

Jag hade absolut kollat upp förkylningen med veterinären. När det kommer till dräktiga ston kan man inte vara för försiktig.

Mvh

Tora
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Men vad i hela världen ska veterinären kunna göra åt förkylningen?? Mig veterligt behandlar de inte en förkylning utan det är väl bara att gilla läget och vänta.

Pratade med min kompis (veterinären) igårkväll och hon tyckte att eftersom stoet var såpass långt gången så borde det gå bra (om det rör sig om en vanlig hederlig förkylning), men hon tillade även att man vet ju aldrig. Inget snack om att göra något åt hennes förkylning.

Ni som förespråkar veterinärbesök, vad skulle era veterinärer ha gjort åt en förkylning? Bara nyfiken på att veta för i min värld är det inget som veterinären bryr sig om att behandla.
Är det inte större risk att mista fölet om man sätter in en massa mediciner?
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Nej men man kan mildra effekterna av förkylningen. Vissa drabbas av tex höga febertoppar. Sen är det alltid bra om man kan komma fram till vad det är för förkyling. Kan också vara bra att utröna om det verkligen inte är kvarka.

Vissa virus (om det nu är ett virus) kan bla orsaka skador på fölet så att det föds med tarmana utanför kroppen.

Många gånger så skrivs det så mycket om abortvirus men man skall aldrig ta hem någon häst som är snorig eller liknade om man har dräktiga ston hemma.

Många utav de större stuterierna har ett karantänstall där nya hästar får stå i ca 14 dagar innan de släpps ihop med andra hästar. Andra stall stänger helt i augusti och tar inte in några nya hästar överhuvudtaget längre.

Mvh

Tora
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Hej.
Det låter som att du redan har din bild av situationen klar för dig.
Hade jag varit i ditt läge skulle jag ialla fall ha tagit ut en veterinär för att titta på både unghästen och det dräktiga stoet. Det är inte jättebra för unghästar att gå och dra med förkylning så länge, även om det är virus till en början kan det övergå i en bakteriell infektion och det är inte ovanligt med lunginflammation på föl och unghästar.
Ang. det dräktigta stoet tycker jag att du fått många bra råd redan.

Lycka till! :)
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Kanske behöver han annat pencillin?
Det är ju inte säkert att bara för att han fått pencillin för en sak så tar det pencillinet även förkylningen.

Kan inte din veterinärvän komma ut och kika lite på dem, så kan du betala henne med en god middag? ;)
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Hon har redan kollat på den lilla och tyckte inte att det var nåt att bry sig om. Hon är verkligen guld värd som tar sig tid på fritiden :bow:

Pratade som sagt med henne igår om stoet och hon trodde inte att det skulle vara någon fara.

Till alla:
Som jag tidigare sagt så är jag säker på att det inte är kvarka, så typiskt Buke att hänga upp sig på helt annat än vad tråden handlar om. Jag har sagt det flera gånger tidigare och säger det igen, DET ÄR INTE KVARKA!!
Att man sedan vill ventilera sina tankar verkar inte fungera här. Även om jag har klart för mig vad jag tror och vad jag har tänkt att göra (i detta fall i samråd med veterinär) så kan jag väl be om andras åsikter och erfarenheter. Jag behöver väl inte anama dem bara för det. Jag vill bara veta om någon annan har erfarenhet av förkylning på dräktigt sto och ev utgången av det. Frågade inte efter några spekulationer ang kvarka. Hade jag haft minsta misstanke om det hade hästarna kollats upp för länge sedan!
Har fått flera bra svar och tackar och bugar för dem men ni som bara hakar upp er på kvarka och veterinärbesök, jisses... Har ju redan kontakt med veterinär (som även titta på den lilla), tror nog att hon skulle ringa i larmklockan om hon tyckte att det skulle behandlas eller tas prover för kvarka.

Ni som förordat veterinärbesök så prompt, jag frågar er igen, vad skulle era veterinärer ha gjort för att behandla?
Ställer inte frågan för att visa att jag minsann har rätt el dyl som vissa verkar tro. :crazy:
Jag vill helt uppriktigt veta vad era veterinärer skulle ha gjort. Har någon av er behandlat en förkylning (eller som någon skrev lindrat symptomen)? Vad gjordes för att åstadkomma detta?
Kan inte själva medicineringen vara lika illa för det ofödda fölet? (Återigen, jag är nyfiken och vill ha åsikter, inte hävda att mitt tänk är det enda rätta, men säger inte att jag för den skull kommer att svälja råden med hull och hår)
 
Senast ändrad:
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

För det första är rådet att ta ut en veterinär helt korrekt. Vi kan inte ställa en diagnos på hästen över nätet. Du säger att det inte är kvarka men vi har inte en aning om hur stor/liten din erfarenhet av det är. Vi kan ge lite förslag men det mest riktiga är att rekommendera att ta ut en veterinär för kontrollera hästar som är sjuka ,varav den ena är en ung undivid och har varit sjuk länge och den andra är dräktig. Båda individer är högriskindivider när det kommer till sjukdom.

Du har ju redan haft en veterinär där som tittat på dina hästar (för jag antar att din veterinärvän är en färdigutbildad veterinär).

Anledningen till att vi rekommenderar en veterinär är för att båda hästarna är sin sagt högriskindivider och för att vi inte har något annat att gå efter än en anonym användare på nätet.

Jag tillkallade veterinär när min lilla hostade länge. Hon hade fått lunginflamation och behövde hjälp med antibiotika.

Så vad veterinären gör när den kommer beror helt på varför hästen är sjuk. Och det är just det en veterinär gör nämligen tar reda på varför hästen är sjuk.

Mvh

Tora
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Jag har aldrig bett om en diagnos på mina hästar!
Jag har kontakt med veterinär (färdigutbildad såklart och jobbar som det) som inte tycker att åtgärder bör sättas in.

Det jag vill ha svar på är vad folk har för erfarenheter av att få en rejäl förkylning på dräktigt sto. Hur stor risk är det att hon kastar?

Sedan har jag ställt lite följdfrågor eftersom det är så många som förespråkat behandling och veterinärbesök. Ingen verkar vilja svara på det jag frågat om utan hänger hela tiden upp sig på annat.

Den lilla är jag inte ett dugg orolig över, nämnde honom bara för att stoets sjukdom skulle ha en bakgrund men nu ångrar jag ju såklart att jag överhuvudtaget nämnt att han är snorig.
 
Sv: Dunderfökylning på dräktigt sto....

Håller med Tora.

Dessutom skulle jag odla prov på snoret från både stoet och unghästen. Det kostar inte många kronor och då får du veta vad det är de släpar runt på.

Stoet kanske dessutom behöver något slemlösande osv för att må bättre.
 

Liknande trådar

R
Avel Hej, Vi har ett sto som är dräktigt, 90 dagars koll i början av oktober, Allt såg fint ut. Hon är frisk, skulle inte ge vaccin för...
Svar
4
· Visningar
1 047
Senast: snusisgirl
·
Hästvård Min dam har de sista dagarna gått och blivit snorig. Ingen temp, ingen hosta och hon verkar inte må dåligt. Men jag blir orolig. Hon...
Svar
6
· Visningar
1 515
Senast: jemeni
·
B
Avel Jag har betäckt mitt sto och hon beräknas föla i mitten på maj. Har under hela dräktigheten varit extremt noga med att tvätta mig och...
Svar
10
· Visningar
1 310
Senast: BertaLotta
·
M
Avel Ett av mina ston har varit förkyld i eb vecka ca, och nu har hon börjat få feber med! Hon hade 38.5 i går, fick febernedsättande av...
Svar
9
· Visningar
2 736
Senast: Mithra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp