Dumt med nyårsraketer, iaf innan nyår!

C

Curly

Bor i ett ganska tätt villaområde och de började smälla redan innan jul!! Tycker inte att smällare ska säljas förrän i mellandagarna. På jobbet började vi sälja redan förra måndagen! Det är inga små smällare heller, utan sådana som låter mkt, visslar och blinkar. Min lilla hund kan sitta inne och skaka i flera timmar, gömma sig under soffan (tur för honom att han är så pass liten att han får plats). Går man ut med honom för att han ska göra sina behov struntar han i det om han här en smällare. Han bara drar och hänger sig i kopplet och vill hem. Han varken gör det ena eller det andra då... jättejobbigt. På nyårsafton kan man knappt gå ut överhuvudtaget på hela dagen utan att någon smäller. Borde vara en gräns att tidigast efter kl 6-9 på nyårskvällen. Måste och vill fira nyår hemma ensamma jag och sambon, mest för hundens skull! Finns det inte lagar om att man inte ska smälla i bostads/villaområden?!

Sv: Dumt med nyårsraketer, iaf innan nyår!

usch va jobbigt :( Tycker dom borde förbjuda smällare o raketer helt, här smäller det för fullt på dagarna/kvällarna. Dum som jag är så flyttar jag från skogen till mitt inne i samhället. Nu har jag som tur är inte en hund som bryr sej om smällare o liknande, men kan tänka mej hur andras skotträdda hundar har det nu :crazy:

Har inte en aning om det finns lagar om att smälla i bostadsområden, men just smällare är väl förbjudna? :confused:

Har också för mig att det är förbjudet med smällare, men det smälls ju hejvilt med smällare här oxå. Tycker så synd om alla skotträdda hundar.
Det är ju fint med raketer..men det kan väl begränsas till 12-slaget och bort med alla smällare!!:mad:

Ja men tänk om vi skulle ta bort allt som inte passar allt o alla då levde vi i stenåldern o bodde i grottor igen. Är det inte bättre o gräva fram problemen hos alla hundar som är skottberörda istället o börja med en sundare avel. så slipper 1000tals hundar vara vettskrämda varje år.
Sen att det finns indvider som har fått det pga. av andra orsaker är ju en annan femma.

Det är synd om alla djur vid den här årstiden med alla smällare. De två hundar jag har nu är inge skotträdda alls och det är skönt, men min förra hund var så skottträdd så just dagarna runt nyår när det smällde som värst, gick det kanppt att gå ut alls med henne, och inne satt hon bara och skaka.
Jag har också för mig att det instiftades en lag mot smällare för några år sedan.
Klart att man inte ska ta bort fyrverkerier osh så, men det finns ju nåt som heter att visa hänsyn, och jag tycker att man kanske ska begränsa skjutandet till några timmar på nyårsnatten. Inte behöver man börja skjuta smällare i minst en vecka innan:(

Även jag gillar inte rakter ! Man ska ju sjuta raketer på nyårsafton men det behövs ju inte vara precis vi klockslaget 12 !

Här smäller de också hejvilt och har gjort det länge också!! Jag blir lite irriterad på det trots att mina hundar inte bryr sig, det finns massor av hundar till här i omårdet :( Såg iaf en Bischon igår och den brydde sig inte ett skvatt! Så det var skönt!!

Jag är inne på din linje. Istället för att förbjuda smällare så avlar vi fram hundar som tål det.

Om man skulle förbjuda allt som min hund finner otäckt skulle det bara vara hon, jag och en gran kvar.

Fast alla som lever här och nu och alla som kommer att födas på vägen också... Även om vi bestämmer oss för att lägga tyngd på ljudfasthet så kommer det inte att ske över en natt...

Visst är det idealet i slutändan och det är rent ut sagt oförskämt av uppfödarna att de låtit det gå den vägen (för vissa raser är ju faktiskt värre...) Men vi lever ju inte i ett utopiskt samhälle och det kommer alltid att finnas folk som tycker att framgångar i utst.ringen eller pengar är viktigare än hur det går för valpköparnas hundar... (Å valpköpare verkar det alltid finnas till alla hundar hur de än är...)

Något jag blir fruktansvärt irriterad på är när folk har med sina hundar till t ex torget där kommunen och andra fyrar av fyrverkerier!:eek: Utan hörselskydd dessutom. Bara för att de inte är rädda kan de ju få skador på hörseln.

Jag tycker det är rätt onödigt att tänka på avel i detta sammanhanget. Tror det har mer att göra med hunden som individ! Visst, efter nio på nyårsafton kanske okej. Men inte två veckor innan eller efter!:mad: Hörde senast igår någon smälla många ggr under kvällen. Hade jag sätt mänskan (säkert ungar) hade jag sagt till direkt för sådan är jag, men polisen verkar inte bry sig även om det är i tätbebyggt område. Hos oss lät det precis som om något exploderade på baksidan.:eek:

Jo, jag tycker mkt väl att folk kan hålla sig vid tolvslaget eftersom det är det man firar. Då kan alla dessa skrämda hundar få en chans att bajsa och kissa ute ett par timmar innan det är dags. En del har inte ens chans att åka ut i skogen (som vi fick göra) och gå ut med hunden).

Curly skrev:
Något jag blir fruktansvärt irriterad på är när folk har med sina hundar till t ex torget där kommunen och andra fyrar av fyrverkerier!:eek: Utan hörselskydd dessutom. Bara för att de inte är rädda kan de ju få skador på hörseln.

Jag tycker det är rätt onödigt att tänka på avel i detta sammanhanget. Tror det har mer att göra med hunden som individ! Visst, efter nio på nyårsafton kanske okej. Men inte två veckor innan eller efter!:mad: Hörde senast igår någon smälla många ggr under kvällen. Hade jag sätt mänskan (säkert ungar) hade jag sagt till direkt för sådan är jag, men polisen verkar inte bry sig även om det är i tätbebyggt område. Hos oss lät det precis som om något exploderade på baksidan.:eek:

Är inte hunden känslig för ljud så är det ju så vet i lumpen låg hundarna bara nån meter bakom Kulsprutan o den låter högt de kunde slappna av utan några som helst problem.
Vet när min var 9 månader gammal på valborg , sambon var på en student fest och jag stanna hemma men bestämde mig för o ka till stan och titta o det var ett fyverkeri utan dess lika satt hunden o han bara titta va det va som small. Så är inte hunden berörd så det inge o bry sig om.
Hur tror en polishund gör när den är i en byggnad me ljudlarm o söker folk när människan kan knappt vara inne där o den söker lika koncentrerat ändå o kan lyssna på kommandon inne i oljudet.

En hund hör ju ca600ggr bättre än människan så nåt lär dom ha så de på nåt vi kan blockera höga ljud vore intressant om det är nån som kan mer om detta.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 765
Senast: Dino
·
Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
17 881
Senast: Viva
·
Hundhälsa Efter många olyckliga händelser, så är min lilla hund totalt skräckslagen för inför dessa ljud. Började med att några tonårsgrabbar sköt...
Svar
7
· Visningar
1 496
Övr. Hund Här är då min helt förändrade hund. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt.. Förra Söndagen så körde en trimmad bil förbi oss i typ...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 265
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar