Dumt köp? *Ganska långt*

B

Blinkande

Jag har sedan december varit intresserad av att köpa en speciell häst. När jag hittade hästen i fråga (dec 2007) var hon 4 år och knappt riden. Hon kan skritta och trava i en OK form med ryttare på ryggen och galopp går ibland. Dock har hon varit lite bråkig och vill gärna sticka.

Hästen skulle besiktas för att jag skulle köpa henne. Vi började med gårdsbesiktning där hon gick igenom klockrent (böjprov + longering). Jag kännde att jag ändå ville kolla upp henne på klinik innan köp.

På kliniken hittade man hälta på vänstra bakbenet, dock oklart vad det är som påverkar detta. Vid första besöket sprutar man henne och blir beordrad sjukhage + promenad varje dag. På återbesöket en månad senare kan man fortfarande inte säga vad felet är men sprutar hästen igen... Alla klinikbesök + besiktningar har skett detta år.

Nu har man fått tid på Ultuna om 5 dagar för endoskopi. Man kommer gå in i bakknät och kolla.

Vad skulle ni känna så här långt? Skulle ni våga köpa hästen och tro att den håller? Jag ska ha henne till dressyr och vill rida på minst MSV A nivå när hon är i "vuxen" ålder.

Hästen har gedigen dressyrstam och är väldigt snygg i modellen med bra ben. Dock ngt lång rygg. Hon är i dag 175 cm men lite högre bak så kanske växer lite till. JÄTTETREVLIG att hantera och hålla på med. Bra psyke.
Ägaren vill ha 70 000 kr för hästen i dagsläget trots hältan.

Hade någon annan frågat mig hade jag sagt NEJ! Men jag är verkligen fäst vid den här hästen. Hur skulle ni göra?

:bow:

Sv: Dumt köp? *Ganska långt*

Du har redan svarat på frågan,nämligen NEJ.
En häst med sådana problem redan innan ordentlig träning säger mig erfarenheten att det aldrig kan fungera,tyvärr.

Jag hade fegat ur.

Alla hästar kan förstås bli krassliga i benen, men jag hade inte köpt en som jag vet redan är det.

Vet du om det finns fler seriösa spekulanter på hästen? Blir den inte såld nu så spelar det ju ingen roll om du avvaktar tills du börjar se vartåt det lutar med hältan. Och om någon köper hästen innan den är frisk och fräsch igen - ja, då hade jag väntat på att ett bättre tillfälle skulle uppenbara sig.

Lycka till!

Jag hade inte köpt den i nuläget. Men vad säger ägaren? Som jag fattar det så har du hästen nu och rider eller? Hur funkar det? Är ägaren villig att hålla på med undersökningar til the bitter end?

Vet du om det finns fler seriösa spekulanter på hästen? Blir den inte såld nu så spelar det ju ingen roll om du avvaktar tills du börjar se vartåt det lutar med hältan. Och om någon köper hästen innan den är frisk och fräsch igen - ja, då hade jag väntat på att ett bättre tillfälle skulle uppenbara sig.

Jag vet att det finns en till spekulant. Jag har pratat med henne personligen så jag vet att hon är seriöst intresserad. Men inte av att köpa en skadad häst så jag behöver ju inte oroa mig på det sättet.

Jag hade inte köpt den i nuläget. Men vad säger ägaren? Som jag fattar det så har du hästen nu och rider eller? Hur funkar det? Är ägaren villig att hålla på med undersökningar til the bitter end?

Ja jag har haft hästen på foder sen innan besiktningen och valt att fortsätta ha det då ägaren inte har råd att hålla hästen.
Tyvärr är hon ju inte ridbar utan promeneras bara 20 min * 2 /dag.
Ägaren vet inte riktigt vart hon står. Hon skulle gärna ta bort hästen för att "slippa problemen" som hon uttrycker sig.

Alltså en knepig situation. Just nu känner jag att det inte blir något köp. Men vi får se vad de säger på Ultuna. Jag hoppas verkligen det går bra. Det här är en sånn häst man bara träffar en gång i livet...

Jag är mycket för det här med magkänsla. Kände du hältan innan gårdsbesiktningen eller varför ville du in på klinik? Vad det något som sa dig att göra detta? Om du har en känsla av att det inte är riktigt bra så lita på den! Det finns hundratals hästar att lägga tid, kärlek och PENGAR på. Jag vet hur hårt det är. Vi har också lämnat tillbaka en foderhäst som vi egentligen skulle köpa. Men vi hade känt något diffust med henne men trott att det berodde på att hon var ung och höll på att växa o s v. Veterinären kunde se en rörelsestörning också på vänster bak men kunde inte hitta orsaken till det. Så efter mycket vånda och många tårar beslöt vi att lämna tillbaka henne. Det var 6 månader sedan och vi gråter fortfarande över "vår" underbara häst som inte blev vad vi hoppats på. MEN hon är fortfarande inte ok trots behandlingar och vila! (pratat med ägaren) Så det är bara att se sanningen i vitögat - hästen hade inte klarat att vara tävlingshäst och den hade kostat oss många pengar och mycket oro. Jag förstår om du inte vill släppa den förrän du vet säkert, kärlek är kärlek. Men försök tänka med förnuftet - kan denna häst uppfylla dina drömmar eller du sätter omöjliga krav på den. Är det rätt mot den i så fall?

För 70 000? Inte en chans.

När ägaren säger att hon vill ta bort hästen kommer hon ju ändå inte att få några 70 000 för den ändå, lite märkligt resonemang?

Om kliniken tror att det kan finnas en chans att hon håller i framtiden, och du verkligen vill ha den och är beredd att ta risken: lägg ett betydligt lägre bud och se om ägaren tar det. Och med betydligt menar jag flera tiotusentals kronor... ;)

Jag skulle säga nej.
Låg utbildningsnivå och problem vid ridningen kan man med vilja, kunskap och tålamod "fixa till", så sådant skulle jag inte backa ur för om jag verkligen gillade hästen och såg potential i den. Men trasiga ben... Njaa, verkligen inte om jag dessutom skulle vara tävlingsintresserad. Tråkigt om det visar sig om något år att hästen bara håller för promenadridning:(

Det må vara en speciell häst, men jag tro faktist att du gör bäst i att inse att denna häst kanske inte kommer hålla för det du vill.

Jag har köpt en häst som inte gick igenom besiktningen. det var dock en väldigt speciell häst till ett mycket förmånligt pris. Jag gjorde det i samrådan med min veterinär då vi var mer eller mindre säkra på diagnosen.

Dock måste jag ändå svara att jag aldrig skulle rekommendera ngn att göra det! 70000kr för den häst du beskriver låter inte överdrivet billigt. Vad gör du om hältan inte försvinner? Om hästen har stort avelsvärde för dig kan det vara en ide. (minns inte om du sagt kön på hästen).

Jag skulle inte gjort det. Problem kommer ändå på vägen, varför börja med dem? Och absolut inte för 70 000 :eek:! Vad är hon försäkrad för?

Vad är hon försäkrad för? Får du tillbaka pengarna om det inte går vägen?

Jag skulle avvakta tills hästen är färdig och igång. Men inte köpa.

Jag köpte ett halvkrassligt sto, med tanke på att stoets framtidsprognos var mycket god plus att hon var välförsäkrad köpte jag henne till MYCKET reducerat pris.

Hade jag gjort samma sak igen ?
Visst men inte hade jag betalat 70 papp för hästen.

Hästen ska till Ultuna imorgon men efter alla era svar ( :bow: ) så har jag bestämt mig för att det är klokast att inte köpa hästen.
Alla i min omgivning har varnat mig och nu känner jag att jag faktiskt måste lyssna. Jag kan inte bara gå på att hästen är fin..

Tack så jättemycket alla som gett sin åsikt och fått mig att inse vad som är rätt. :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 507
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama