Dumt att klippa?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare DonLunarJuni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 5 307
Sv: Dumt att klippa?

Jag har en fullblodskorsning på lösdrift som är halvklippt, funkar alldeles utmärkt. När det är riktigt kallt 10 minus eller mer får hon ett tjockt täcke med hals och magplatta. En gång har jag sett henne frysa, det var när jag hade köpt ett nytt utetäcke som inte höll regnet ute alls. Täcket var dygnsurt på insidan. Gissa om täcket blev reklamerat omedelbart

Fullblod fryser väl lite lättare än våra björn-nordisar :P..

Fy för genomblöta regntäcken alltså :smirk:

nej, hästar har typ inga blodkärl i halsen, så där fryser dom inte.

Inga blodkärl i halsen? Skulle vilja se den hästen som inte hade det. På mina hästar finns det iaf det, synns jättetydligt när de är kortpälsade o de har ansträngt sig lite, kommer fram till ytan direkt.
Det är ju även i blodkärlen i halsen en veterinär tar ex blodprover på häst.

Tjo igen !

Vill höra era åsikter om hurvida man ska eller om man inte ska klippa (halvklippning) en häst som går ute 24 timmar om dygnet..?

Hästen svettas enormt vid ridning, och man vill ju inte släppa ut en genomblöt häst om det är vinter...

Och vad för täcken är lämpligt att ha på en halvklippt häst isåfall? :confused:

Taclsam för svar :)

/Don Lunar
Så är det att ha dem på lösdrift.
om du rider Pålle svettig får du ägna mer tid åt att skritta av den o sen torka den innan du släpper ut den igen. Eller kanske inte rida så pass.

De ställen där du vill klippa den täcks inte av täcket.

Inga blodkärl i halsen? Skulle vilja se den hästen som inte hade det. På mina hästar finns det iaf det, synns jättetydligt när de är kortpälsade o de har ansträngt sig lite, kommer fram till ytan direkt.
Precis:bow:

Kul med en sån myt.

Hästarna får väl inget blod upp till hjärnan.

Var avblodar man en avlivad häst?
Var sätts I.V kanyler?

svettig av att skritta i 15 min? är du säker på att den inte är sjuk?

ja jag är säker på att den inte är sjuk.. han blir ganska stressad lätt, och det bidrar ju till att han svettas mer.. är jag helt fel ute när jag tycker att det är bättre att ha en klippt torr häst än en pisseblöt lurvboll ?:smirk:

min häst klipps icke :P
vill egentligen ha klippt häst under vinter för att jag tränar och tävlar, men han har så svårt att hålla vikten och fryser så lätt att jag inte vågar, hellre lurvig häst än mager ;)
Jag får helt enkelt spendera mer tid till att torka honom efter ridning innan han går ut i hagen...

enligt mig så ska man täcka hästen där den är klippt, (halstäcke ex) eftersom man klipper bort den päls hästen har "odlat" för att klara vintern :angel:

klipp! hästen mår mkt bättre av att vara halv/spårklippt än att jobba med björnpälsen på, jag har själv en häst som blir superhårig så jag blir tvungen att klippa!

svettig av att skritta i 15 min? är du säker på att den inte är sjuk?

Nädå jag kan intyga att många speciellt kallblodsraser får så tät päls. Den är byggd för att inte släppa ut någon värme alls i princip, och då blir det problem vid minsta ansträngning.

Nädå jag kan intyga att många speciellt kallblodsraser får så tät päls. Den är byggd för att inte släppa ut någon värme alls i princip, och då blir det problem vid minsta ansträngning.

Tack för din back-up :D:rofl:

varsågod:D

Min ena tös dryper av svett efter nån minuts promenad om hon inte klipps. Men hon är isf av den "mer energiska" sorten som inte lunkar utan schavar på utav bara sjutton när man ska ut.

hehe :D

precis så är min med.. han är väldigt energisk och framåt... för att vara en nordsvensk :rofl:

Varför klipper ni bort det bästa hästen har för att reglera sin tempratur. Det är ju inte för hästens skull man klipper den, det är ju endast för ryttarens bekvämlighet, att slippa torka sin häst torr igen. Förr tog rediga hästmänniskor halm ruskor o gned sina pållar torra, kanon bra för blodsirkulationen o en masage på köpet:banana:. Ett bonus till , ryttaren höll sig även i trim:angel:. Jag kan ju förstå den som har många hästar och som ska tränas dagligen.:smirk:

humm.. oklippta lr helklippta är snyggast iaf tycker jag ;)

hehe :D

precis så är min med.. han är väldigt energisk och framåt... för att vara en nordsvensk :rofl:

Kan vi bilda en klubb med våra pållar, vettja! Måste klippa han för andra gången nu i höst. Klippte för ca 2 månader sen och det är som om man inte ser vart kanten är längre. Väldigt tät päls det där nya med så det är jobbigt för honom.

Han går ute dygnet runt på lösdrift och jag klipper honom ungefär som den bruna islandshästen du visade, fast inte under magen utan det börjar vid huvudet (ej ganaschen)halva halsen hela vägen ner UTEFTER bogbladet till benet, där för man saxen som ett uppochner-vänt v på benet, mot bringan. Så halva halsen, bringa och bog är bara. Har tyvärr ingen bild, men klipparen kallade det för sportklippning. Ser faktiskt sportigt ut! Nåja. Jag täcker generellt aldrig, endast vid riktigt busväder när han känns för svettigt för att släppa ut. Det är dilemmat med lösdrift, men har funkat hittills. Ett ofodrat regntäcke i så fall.

hehe japp vi får bilda en klubb :D...

den klippningen låter spännande.. kan du inte försöka att lägga in en bild :angel:.

/D.L

Varför klipper ni bort det bästa hästen har för att reglera sin tempratur. Det är ju inte för hästens skull man klipper den, det är ju endast för ryttarens bekvämlighet, att slippa torka sin häst torr igen. Förr tog rediga hästmänniskor halm ruskor o gned sina pållar torra, kanon bra för blodsirkulationen o en masage på köpet:banana:. Ett bonus till , ryttaren höll sig även i trim:angel:. Jag kan ju förstå den som har många hästar och som ska tränas dagligen.:smirk:

Jag vet inte vad du har för häst, men en nordis på lösdrift som hålls igång och som blir SVETTIG!! Jaa, den behöver en liten ansning dels för att orka igenom ett pass med pälskappa dels torkar fortare. Hur som helst så tar det en stund att torka en dyvåt häst med riktig vinterpäls och den ska verkligen ut i kylan, oavsett väder om den går på lösdrift. Man får ta till det som går och detta är ett av sätten. Jag har provat halmen, men bättre då med klippning och fleecetäcke på en stund innan han får gå ut. Han blir svettig ändå, men torkar betydligt fortare. Så det är för hans skull han blir klippt.

Annars, om hästen inte är i drift skulle jag aldrig klippa en utehäst.

Jaa, håller på att ta tag i det här med bilderna. Har inga för tillfället att lägga upp. Tyvärr! Men som sagt, det är väldigt likt din bild, fast man följer muskeln vid bogen.

Har jag läst/hört att hästar har väldigt få blodkärl i halsen, men de kanske dom har, jag vet inte. Nu när jag tänker efter låter det ju rätt konstigt om de inte skulle ha det, haha ; ]

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 982
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 933
Senast: Pilot
·
Hästvård Jag brukar vanligtvis klippa min häst i oktober och då göra en halvklippning. Men i år vet jag inte. Hon fäller just nu, blir rejält...
Svar
12
· Visningar
1 688
Senast: Soffan74
·
Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 416
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka