Dumt att klippa?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare DonLunarJuni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 5 307
Sv: Dumt att klippa?

jag kan tänka mig att det ser bra ut iaf.. bilden är det ju ingen panik med ;)..

bra svarat i föregående inlägg förresten :D

Senast ändrad av en moderator:

Enligt mej är det djurplågeri.
Hästar har päls av en anledning & på hösten behövs den, annars skulle man inte behöva klippa hsten eftersom den skulle hålla kortare päls om den inte behövde den.

Första gången jag hör såna här dumheter faktiskt.Testa själv att stå naken i september ute:crazy:

Enligt mej är det djurplågeri.
Hästar har päls av en anledning & på hösten behövs den, annars skulle man inte behöva klippa hsten eftersom den skulle hålla kortare päls om den inte behövde den.

Första gången jag hör såna här dumheter faktiskt.Testa själv att stå naken i september ute:crazy:

Nu är det ju så att det är VI som valt att ha hästar, och att motionera dom året runt, stalla upp dom, rida inne i plus grader etc. då är det väl inte mer än rätt att VI underlättar för dom att göra oss till lags (dom har trots allt inte valt att vara våran hobby) dvs klippa för att dom ska orka och för att dom ska torka.

Öhhh riktigt dum jämnförelse faktiskt... man ska inte jämnföra hästens uppvärmning med vår. Funkar HELT olika!!!! Finns gott om forskning i ämnet googla vet ja!

Men eftersom du gillar dumma och helt ologiska jämnförelser så får du en här:
"Att motionera en häst i full vinterpäls är som om du skulle gå på gymmet i dunjacka" :crazy:

Kan tillägga att jag helst haft min NSV och ponny oklippta men eftersom dom svettas av att bara skrittas så väljer jag för deras skull att klippa dom. Vilket jag oxå anser att TS gott kan göra med gott samvete.

Visste inte att "öhhh" fanns med i ordboken:smirk:

Ja, man klipper hästar av en anledning men då kompenserar man den pälsen när hästen inte tränas & faktiskt behöver den.Det är väldigt logiskt.
Du kan inte garantera att en häst "gymmar" i hagen hela dagarna, för det mesta rör de sig inte alltför intensivt i just hage, framför allt inte majoriteten av dygnet & hur går det då ihop med att du klippt hästen för att den ska orka arbeta?
Vad ska den skydda sig med när den inte har sin päls?

Skrev inte att ts inte får klippa sin häst, men att ha så dålig hästhållning att man förvägrar hästen ett täcke är över gränsen.
Men men, jag kan bara sköta mina egna hästar & se till att de mår bra, man kan inte rädda alla, tyvärr.
Trist bara att hästarna får lida av okunniga ägare.

Men alltså nu för tiden är det ytterst få som kan ha sin häst i en flera hektar stor vinterhage med naturligt skydd och naturliga motionsmöjligheter och detta får vissa konsekvenser. Hästen får stå i stall eller vindskydd på natten, hästen behöver motioneras utöver sin hagvistelse, och hästen matas av oss på bestämda tider eller äter mkt av samma sorts mat (tex när man har fri tillgång på hösilage). Då måste vi också göra en del justeringar i det som hästen utvecklas i tusentals år för att klara det liv de skulle leva i naturen, vilket kan innebära att lätta på den isolerande pälsen när vi ska motionera eller vara i mildare klimat än det hästen i fråga är anpassad för. Det ser jag verkligen inte som djurplågeri.

Häesten ska ju knappast behöva stå naken ute, utan tar man bort päls täckar man efter behov.

Tack, jag tycker oxå man borde fatta att täcka hästen när man tar bort pälsen men tydligen finns folk med andra åsikter:smirk:

Som heidi maria skrev; man täckar den klippta utehästen efter behov!

För min pålles del är det mer undantag än regel. Ofodrat regntäcke på enbart vid BUSväder och väldigt svettig häst. Han svettas i ett ofodrat regntäcke när han är torr. Bättre för hans reglering att vara utan täcke.

Det klimatskillnader i vårt avlånga land, det som funkar i sundsvallstrakter va gäller klippning och täcke funkar kanske inte uppe norrbotten...Sen kanske man inte ska dra allt som djurplågeri (vilket du verkar ha en tendens att göra) bara för att man inte skulle gjort så själv, det skiljer massor mellan olika raser och individer. Det som funkar med en nordis funkar inte nödvändigtvis med ett halvblod.

Kan ju tillägga, innan jag kallas djurplågare eller liknande, att jag täckar mina halvklippta hästar VID behov. Vid fint väder=nakna o dom fryser inte trots att dom inte har allt sitt naturliga skydd kvar.

Senast ändrad:

Tjo igen !

Vill höra era åsikter om hurvida man ska eller om man inte ska klippa (halvklippning) en häst som går ute 24 timmar om dygnet..?

Hästen svettas enormt vid ridning, och man vill ju inte släppa ut en genomblöt häst om det är vinter...

Och vad för täcken är lämpligt att ha på en halvklippt häst isåfall? :confused:

Taclsam för svar :)

/Don Lunar

Med täcke på efter klippningen är det nog inga problem. Vad för täcke du ska ha beror förståss på väder och på hur tjock päls han har på övriga kroppen. Men regntätt måste det förstås vara, fodret beror ju som sagt på vädret.

så kul att höra allas åsikter.. tänk så olika lla tycker.. men tack för ALLA svar iaf :)

/D.L

Varför klipper ni bort det bästa hästen har för att reglera sin tempratur. Det är ju inte för hästens skull man klipper den, det är ju endast för ryttarens bekvämlighet, att slippa torka sin häst torr igen.

njaa... håller nog inte med dig riktigt där. det är inte endast för människans bekvämlighet som vi klipper. vet inte om du har varit i närheten av en sånn päls vi pratar om här? lika svårt som det är för väta att komma in till huden,lika svårt är det för svett att komma ut. att klippa en sånn päls är alltså bara ett snällt sätt för hästens hud att överleva (enkelt sagt) plus att hästen orkar mer, blir piggare, gladare och inte lika bekymrad. svetten kommer ut till luften fortare, huden torkar fortare och risken för ev hårsäcksinflamtioner minskar. av den sista anledningen har ja valt att helklippa mitt sto. helt. även under sadeln. och hon mår så otroligt mycket bättre!

så TS; klipp du och täck dom efter behov.

Nej det är inte så himla stora klimatskillnader mellan norrbotten & sundsvall, även där finns kyla.
det är ju vinter även i gbg:smirk:

Du e inte bara lite dryg du..:confused:

Det är väl en j*vla skillnad på vinter i gbg och i norbotten. :confused::confused: Vad jag vet så får ni i norrbotten kallare tidigare än vad vi får i v-botten och västernorrland...så lägg ner nu!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 982
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 933
Senast: Pilot
·
Hästvård Jag brukar vanligtvis klippa min häst i oktober och då göra en halvklippning. Men i år vet jag inte. Hon fäller just nu, blir rejält...
Svar
12
· Visningar
1 688
Senast: Soffan74
·
Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 416
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka