Varför är kvinnors bröst mer "laddade" än mäns? Och då menar jag inte laddade med mjölk, utan i allmän beskådan. Om män går barbröstade på stranden kommenterar ingen, om en kvinna kommer barbröstad på stranden säger man att hon går topless. Varför?
Är det för att dom generellt står ut med?
Jag vet inte, har alltid velat veta och då och då googlar jag på det men det är svårt att hitta någon psykologisk förklaring. Det jag har hittat är att vi
1. Är det enda däggdjuret som har så pass förstorade bröst. Vi har oftast sex ansikte mot ansikte, och därför är det logiskt att vår "skyltning" med vår fertilitet är installerad på framsidan. Jämför med primater där hanen ofta kopulerar bakifrån, där primathonor ofta får förstorad rumpa när de är fertila.
2. Vi kvinnor tycker ofta själva att brösten är sexuella. Alltså att de oftast involveras i sexakten både av manlig och kvinnlig part. Mäns bröst involveras inte lika mycket. Förmodligen pga förstnämnda sak. (funkar inte i min hjärna eftersom män känner samma ofta)
3. Om jag inte minns fel började tabut redan i antikens Grekland, där kvinnorna gick från att visa sig topless till att hålla sig inomhus och skyla sig vid något tillfälle. Samma med islam, som ju senare spred sig. Religion i stort har väl säkert en jättestor påverkan. Runt 1660 var det något som hände som gjorde att kvinnomode var lägre och lägre skurna urringningar - till slut visade man båda brösten eller ett helt. Då hade man till och med bröstvårte makeup, för att ge bröstvårtorna fin färg och jämna till dem.
Sedan hände något vid den viktorianska tiden där sådant blev jättetabu, och enligt många är det det som hänger kvar nu.
Allt det där är taget direkt ur min hjärna så det kan finnas vissa felaktigheter. Det förklarar litegrann, men jag är ändå inte nöjd med förklaringarna jag får när jag googlar (det är därför jag fortsätter leta)
Intressant ändå att i slutet av 2017 blev det supertrendigt med just bröstvårtemakeup en tid. Det fanns speciella produkter (tinters) för att färga bröstvårtorna och jämna ut dem, massor med specialskrubbar för att rengöra skonsamt och få bort döda hudceller från dem etc. Vet inte om det fortfarande är ganska smygtrendigt. Kommer i håg att jag tänkte att nu kanske det kan bli någon form av försiktig vändning.
I samma veva blev blekmedel för anus och kvinnliga könsorgan lite smygtrendigt och det fanns även smink till anus och det kvinnliga könsorganet.