Dumma-frågor tråden

D

deer

Är nybörjare med hästen uppstallad i ett bra stall med folk som hjälper mig. Men jag har lite dumma frårgor som jag inte alltid kan med att ställa. :) Jag misstänker att det finns fler som jag och startar därför denna tråd. Här kan vi ställa våra nybörjarfrågor. :)

Sv: Dumma-frågor tråden

Jag börjar med:

1. Om ni står stilla en kort stund (te.x medans någon spänner sadelgjord) eller om ni går brevid och leder hästen och den börjar äta - vad gör du då?

2. Du står och kratsar hovarna och hästen bestämmer sig för att sätta ner foten genom att lyfta på den och sen köra ner den i marken - vad gör du då?

Jag börjar med:

1. Om ni står stilla en kort stund (te.x medans någon spänner sadelgjord) eller om ni går brevid och leder hästen och den börjar äta - vad gör du då?

Om jag står stilla och någon drar saldelgjorden så får min häst absolut inte äta. Om den skulle snappa åt sig ngt så får den tugga sig det, men sen håller jag extra koll så att det inte händer igen. När jag leder hästen i övrigt så får den äta när jag tillåter, tex om jag går ut på en äng för att just beta med den. Men är jag ute och går får den inte gå och småäta från träd och sådant. Blir bara ett irritationsmoment.

2. Du står och kratsar hovarna och hästen bestämmer sig för att sätta ner foten genom att lyfta på den och sen köra ner den i marken - vad gör du då?

Tar upp den igen? Eller vad ska man annars göra:confused:

Första delen av första frågan förstod jag inte alls:confused: så den hoppar jag över

2:a Tar upp hoven igen och är uppmärksam. Märker jag tendenser åt att hästen vill ställa ner hoven så slutar jag kratsa och håller i hoven när h*n försöker sätta ner den så att hästen märker att det är jag som bestämmer och just nu bestämmer jag att den ska vara uppe. make sense?:laugh:

Om jag står stilla och någon drar saldelgjorden så får min häst absolut inte äta. Om den skulle snappa åt sig ngt så får den tugga sig det, men sen håller jag extra koll så att det inte händer igen. När jag leder hästen i övrigt så får den äta när jag tillåter, tex om jag går ut på en äng för att just beta med den. Men är jag ute och går får den inte gå och småäta från träd och sådant. Blir bara ett irritationsmoment.

Men vad gör man när man märker att den tänkte börja äta? Att dra dem i tyglarna känns ju sådär kul. :(

Jag börjar med:

Alla hästar testar väl ibland, men skulle hästen upprepa att försöka äta när den inte ska så får man väl säga ifrån och ta upp huvudet på den.
min ponny passar på att äta gräs när nån ovan sitter på henne, men när jag rider försöker hon knappt för hon vet att jag inte går med på det. Samma med kratsningen, vet man att hästen inte har nåt fel/skada så säger man ifrån och fortsätter tills hästen vet vem som bestämmer.

Men vad gör man när man märker att den tänkte börja äta? Att dra dem i tyglarna känns ju sådär kul. :(

Det är bra att du tänker så mkt på hästen som du verkar göra:bow: Pekar uppåt på föregående inlägg, där får du ett bra svar. Sen om hästen drar ner huvudet och börjar äta så dör den inte av att du drar upp den heller, är man konsekvent och korrigerar vid minsta tendens så slutar de att försöka efter ett tag:)

Det är bra att du tänker så mkt på hästen som du verkar göra:bow: Pekar uppåt på föregående inlägg, där får du ett bra svar. Sen om hästen drar ner huvudet och börjar äta så dör den inte av att du drar upp den heller, är man konsekvent och korrigerar vid minsta tendens så slutar de att försöka efter ett tag:)

Tack! :) Fram tills nu så har jag gjort som de andra i stallet (eller iaf vissa) gör. Men vissa saker har inte känts riktigt rätt och det är däför jag ställer frågorna här.

1. Svarar som de andra.

2. Beror väl på. Nu känner jag min häst så väl efter våra år tillsammans att jag vet om han måste korrigera sin balans eller om det bara blir "tråkigt". Han måste naturligtvis få rätta till balansen. Men om det bara är att han tycker att jag tar lite för lång tid på mig, så håller jag ju kvar.

jag kanske ska ta och ställa några dumma frågor jag med ;p är ganska bra på sånt ! haha.

1. Hur tränar man så att hästen inte bli rädd för vilddjur i skogen ?:s
när jag var ute igår, så blev han så rädd så man hörde hur hans puls dunka jätte väl, och han började trippa runt mig, och stegra , och till slut, så stack han .. men kom snällt tillbaka till mig efter några varv på parkeringen vid stallet !;p men hur gör man för att det ska bli bättre ?

2. några bra tips om hur man lär hästen springa bakom mig, när jag springer ? typ " följa jon" men jag ska kunna springa, då ska han trava, och sånt där. om ni fattar?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
15 290
Senast: Breaktown
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 815
Senast: Badger
·
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
789
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar