DUMMA frågor - kapitel 2

SaraMara

Trådstartare
Nu är jag igång igen - säg till när ni tröttnar på korkade frågor... :o :D

Nu undrar jag:

*Lokal/Regional, vad är skillnaden? :o Om man som jag bor så att jag tillhör ett distrikt, men har nära till tävlingar i ett annat - får jag anmäla mig till lokala tävlingar i detta distrikt? :o :confused:

*Tävla på gräs - är det stor skillnad från tävling på grus/sandbana? Första lokala tävlingen i mitt distrikt som är inom lämplig "förberedelsetid" och på lämplig höjd går på gräs, är det dumt att hoppa gräs som första tävling "på riktigt"? Har aldrig hoppat på gräs tidigare på min häst.

/Sara - expert på att klura över knepiga saker :angel: :D

* Skillnaden på Lokal / Regional är att det är högre status på regional, och det skiljer sig något i reglerna. T.ex. Får man bara ha 2 stopp, sedan blir man utesluten på regional och klädsel finns också vissa annorlunda bestämmelser.
Lokal går i lägre klasser. LD, LC, LB (motsvara 90, 1m, 110 cm) och regional ligger på LC (Enstaka fall), LB, LA och MsvB, (1 m, ovanligt, 110, 120, 130 ?)

Du får tävla i ett annat distrikt :) . Av mina fem tävlingar har tre av dom varit i granndistriktet (Lokala).

Har aldrig tävlat på gräs, men jag har tränat någon gång (Bejbihöjd dock) men jag upplever inte så stor skillnad. Broddar (likaså magplatta då) är nästan ett måste.

Tack! :bow:

Ja, du bor ju också här ju, känns lite lockande att tävla i något av de närliggande distrikten eftersom det inte är så långt att åka (närmare än till vissa klubbar inom distriktet)... Skönt att man får det! :D Eller, tja, kanske dumt egentligen - nu har jag ju inte någon undanflykt... :crazy: ;)

Magplatta, ja tusan... :crazy: Får se hur min fjompiga häst reagerar på det... :rofl:

Jag tycker inte att svårighetsgraden mellan lok/reg är så jätte stor. Största skillnaden är som föregående sa att det är andra regler och att man måste veterinärbesiktiga. Har varit på lokala tävlingar som har varit mycket knepigare än regionala.

Ja du får tävla i andra distrikt, vilket är bra för mig som har "nära" (inom avstånd man klarar...) till 2 ytterligare distrikt än det jag tillhör.

Gräs...ja med brodd och magplatta är det nog inga problem!

Ja du får tävla i andra distikt lokalt.
lokal är ju vanligtvis 90-110 även 80cm kan förekomma i vissa distrikt.
regional är 100-130cm. olika varianter med klasserna förekommer ju, det är tex inte alltid 130 med bara för att tävlingen är regional...osv.

Jo det är skillnad på att tävla på gräs, det är ju ett annorlunda underlag än vad hästen är vanvid.minst sagt om det är blött! + att du bör ju alltid ha gräsbrodd och magplatta. Dom flesta hästar brukar ju inte vanligtvis hoppa på gräs. Men visst skiljer det sig på underlagen på sandbanor också, men inte lika mkt som på gräs tycker jag.
Om det var min första tävling lokalt skulle jag inte välja en på gräs.

Att hoppa på gräs borde inte vara dåligt att börja med, tvärtom! Gräs är bättre att hoppa på eftersom det är mer svikt och hindrena blir i princip lägre, eftersom man inte sjunker ner något! Har man bara broddar så är det prima!! Hästarna är ju vana att springa på gräs i hagen, så för dom borde det inte vara ovant...
Lycka till med tävlandet!! :)

Enda skillnaden jag har märkt mellan grus och gräs är att hgräset är HALT! Både när det är blött och torrt. Det ska helst vara lite mittemellan för bästa grepp, mjukt i botten men torrt överst. Som sagt, brodd är att föredra!

Hoppade på gräs idag, själva sprången var inga problem, däremot snäva svängar. Det var väldigt halt, men så hade det ju precis slutat regna också.

samt så är det mycket dyrare att tävla på regionalt, så kan du hålla dig till lokalt så gör det!!

För du tänker väl inte hoppa 1.20 inom en snar framtid eller ;)

första frågan har du ju redan fått svar på.

jag hade inte valt en plats med gräs som första tävling, dessutom om man inte har hoppat på gräs innan. Men om du ska göra det så är det broddar och helst magplatta som gäller.

Liknande trådar

P
Hästvård Hejsan Min ponny har nu varit halt sen i början av augusti, och har nu fått diagnosen belastningsfång av veterinär o hovslagare. Nu...
2
Svar
21
· Visningar
3 806
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar