Dumma frågor från nybörjare

_Runaway_

Trådstartare
Känner mig lite halvt korkad när jag kliver in på körforumet bland proffsen, men har inte alla börjat här en gång? :D

Bilden är lånad från equilex och stylad i paint :angel:

shoppen_fil.jpg

ok, jag vet vad som är vad, baksele, draglinor osv. Men..
1: VAR fäster man remmarna som hänger ner från dragselen?
2: Draglinorna, var fäster man de? Jag har inget minne av att jag sett min kompis fästa några draglinor mellan ponny och rockard, utan bara fäst vagnen i däckeln.

Inga dumförklaringar tack, utan bra svar :bow:

Sv: Dumma frågor från nybörjare

1 - Baksele, fästs i vagnens skaklar.
2 - Draglinorna fästs i svängeln som sitter i vagnen, i andra änden fästs de i bröstan.

Alla vagnar har inte svängel och de flesta billigare selar har inte draglinor.

_Runaway_ skrev:
Känner mig lite halvt korkad när jag kliver in på körforumet bland proffsen, men har inte alla börjat här en gång? :D

Bilden är lånad från equilex och stylad i paint :angel:

shoppen_fil.jpg

ok, jag vet vad som är vad, baksele, draglinor osv. Men..
1: VAR fäster man remmarna som hänger ner från dragselen?
2: Draglinorna, var fäster man de? Jag har inget minne av att jag sett min kompis fästa några draglinor mellan ponny och rockard, utan bara fäst vagnen i däckeln.

Inga dumförklaringar tack, utan bra svar :bow:

Dem som om hänger ner från bakselen ska fästas i en ögla i skackeln på vagnen!
och Draglinorna ska sitta i svängeln på vagnen, Vet du vad en svängel är?

hanna_shetland skrev:
2 - Draglinorna fästs i svängeln som sitter i vagnen, i andra änden fästs de i bröstan.

Alla vagnar har inte svängel och de flesta billigare selar har inte draglinor.

Fan du han en minut före mej! ;)

Mjaa, inte riktigt säker på det där emd svängel :o

Okej, tack för övriga svar :bow: Om man köper denna sele, samt har en vagn utan svängel. Kan man ta bort draglinorna eller sitter de ofta fat permanent i selen?

Man kan ta bort draglinorna, men då får du väldigt svårt att få med dig vagnen framåt! :)

Sök lite på svängel på forumet så får du fram väldigt många snabba och enkla lösningar på hur man fixar svängel till de flesta vagnar!!
Har precis börjat köra med min "hobby"sele från equilex, och svängel, och det är bra mycket trivsammare för både häst och de i vagnen!!

Med den sortens sele blir det svårt att dra fram vagnen om man tar bort draglinorna. Det finns andra billiga bröstselar utan draglinor där bröstan sitter ihop med däckeln. Men med en sån brösta som du har som är lös och där draglinorna fästs i en svängel får hästen full rörlighet och bröstan följer med bogrörelserna. Annars kan det lätt uppstå skav och till och med bränna.

En svängel är som en pinne som fästs i mitten av den (pinnen) på vagnen. Sedan fäster man draglinorna i varsin ände av den. Svängeln gör då att draglinorna kan röra sig fram och tillbaka efter hästens rörelser. Det finns många olika sätt att fixa en svängel och ännu fler sådana trådar här. Bara du kommer på vad det är/hur den fungerar så kan du nog komma på hur du lättast gör.

Tar du bort draglinorna på den selen kan du lika gärna ta bort bröstan också, och då skulle ju hästen dra vagnen med magen, eller hur? Inge bra. :)

Om du inte får tag i en vagn med svängel så finns det vissa företag som säljer vagnar som även säljer lösa svänglar, och annars är det inte så svårt att fixa en själv heller (iallafall inte om man har en händig far :angel: ). Bild på svängeln pappa fixade till shettisens rockard.

Inga frågor är för dumma sägs det! ;)

Remmarna som hänger ner från bakselen är linhållare, för att hästen inte ska trampa på draglinorna när hästen bromsar vagnen. Du trär draglinorna igenom linhållarna.

Draglinorna fäster du i en svängel som sitter rörligt i ett fäste på vagnen mellan skaklarna.
En svängel gör så att selen ligger stilla på hästen. Annars sitter selen fast i skaklarna, fast hästen rör sig och det kan ge skavsår, om inte det så skapar det obehag.
Många har inte svängel på vagnen, ibland av okunskap.

Till en liten ponny kan man göra det mesta själv tex sätta dit en enkel svängel: bild
Men det är viktigt att det är stadigt, hela vagnens tyng dras med draglinorna. Skaklarna ska hellst ligga löst och kunna röra sig så att draglinorna kan dra vagnen o bakselen bromsa.

Anders Eriksson har gjort häften som är mkt bra där han förklarar det mesta kring körning o dess utrustning!
http://www.n3sport.se/n3shop/Butik/...utikID=15&ProduktGruppID=148&ProduktTypID=572

/L

Senast ändrad:

""Remmarna som hänger ner från bakselen är linhållare, för att hästen inte ska trampa på draglinorna när hästen bromsar vagnen. Du trär draglinorna igenom linhållarna.""(citat)

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Om jag trär igenom såhär på min likadan shettishobbyselefrånequilex så släpar dom i marken.
Ska inte de här som hänger ner fästas i skacklarna?? Så att han kan bromsa med bakselen? Eller hur fäster man den då???

hanna_shetland skrev:

Jaha, tänkte väl det...:angel:

_L_ skrev:
Remmarna som hänger ner från bakselen är linhållare, för att hästen inte ska trampa på draglinorna när hästen bromsar vagnen. Du trär draglinorna igenom linhållarna.

Nu var du lite trött va? ;)

Ursäkta jag kollade slarvigt!
Ja det är ju baksele remmar ju! :o :D

Fäster man bakselen i Lisas Linhållare:D så hamnar draglinorna faktiskt i lagom tramphöjd...:angel:
Men det ordnade sig tillslut ju!!:rofl: :D

Jag hittade ju rätt svar i ett tidigare inlägg, som råkade vara ditt.

Senast ändrad:

Jo men jag var inte ute o seglade sååå mkt :o linhållarna sitter ju bara liten bit ifrån bakseleremmen, men kanske inte just av den längden :D

Liknande trådar

Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 784
Senast: kolblakkur
·
Körning Hallå hallå! Jag håller på att köra in min D-ponny och det går helt problemfritt. Han är otroligt trygg i allt vi gör och jag är...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: CoNo
·
Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 030
Senast: Zab
·
Körning Jag har ju en trav däckel till Fabbe nu som är lite ombyggd för att passa rockarden. Men jag börjar tröttna på att det ska vara sånt...
2
Svar
24
· Visningar
2 187
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar