F
frassa
Min hitills snälla och begåvade unghäst har helt plötsligt utsatt både sig själv och mig för livsfara.
I tisdag skrittade jag en tur iskogen med min unghäst (4 i mars) tillsammans med en äldre häst. Vi traskade en ganska lång tur och unghästen var, som vanligt, duktig. Lite okoncentrerad kanske. Han gick först eftersom den andra hästen inte tyckte om vare sig underlaget, lite isfläckar som knakade, eller alla otäcka nedhängande grenar med snö. Min lilla gosse gick kavat på som en älg genom skogen.
När vi kom till en liten sänka kände jag att han spände sig.
Han har lite dålig balans så han brukar vilja trava utför. Men det vill inte jag.Det var absolut inte bran en 10 gradig lutning max. Jag stannade honom och bad honom gå ett steg i taget. Efter två steg flög
i hästen. Han började trava, lyssnade inte på vare sig röst, säte eller tygeltag. istället började han galoppera i full fart. Struntade helt i mig och dessutom att han lämnade sin kompis. Han rusade i full fart genom buskage och genom granar. Jag fick lägga mig över halsen för att inte bli avsopad av grenar. Jag fick trots det sår i ansiktet. Han fortsatte i vild fart ut på ett hygge. Han galopperade över stock och sten där började han dessutom bocka. Jag var övertygad om att han skulle gå omkull och bryta alla ben och att jag skulle bli spetsad på en slystubbe. Som tur var fick jag stopp på honom. Därefter var han som vanligt.
Så vitt jag kan bedömma blev han inte rädd för något utan var bara riktigt dum.
Tilläggas kan att han de senaste veckorna börjat mopsa mot de äldre herrarna i hagen. Han tycks vilja klättra på rangskalan.
Kan det hela hänga i hop?
Igår jobbade jag honom lös i en liten inhängnad. Ibörjan var han mycket okoncentrerad gikc bara och spände sig för tjejrna i stohagen. (Han är valack). Men efter en stund lyssnade han mycket bra. Jag var jättenöjd med honom.
Men nu då...vad gör jag när jag rider ut nästa gång....Jag kan ju inte låta bli att försöka igen...jag har fått alla möjliga och omöjliga förslag...
Hjälp!!!
I tisdag skrittade jag en tur iskogen med min unghäst (4 i mars) tillsammans med en äldre häst. Vi traskade en ganska lång tur och unghästen var, som vanligt, duktig. Lite okoncentrerad kanske. Han gick först eftersom den andra hästen inte tyckte om vare sig underlaget, lite isfläckar som knakade, eller alla otäcka nedhängande grenar med snö. Min lilla gosse gick kavat på som en älg genom skogen.
När vi kom till en liten sänka kände jag att han spände sig.
Han har lite dålig balans så han brukar vilja trava utför. Men det vill inte jag.Det var absolut inte bran en 10 gradig lutning max. Jag stannade honom och bad honom gå ett steg i taget. Efter två steg flög
Så vitt jag kan bedömma blev han inte rädd för något utan var bara riktigt dum.
Tilläggas kan att han de senaste veckorna börjat mopsa mot de äldre herrarna i hagen. Han tycks vilja klättra på rangskalan.
Kan det hela hänga i hop?
Igår jobbade jag honom lös i en liten inhängnad. Ibörjan var han mycket okoncentrerad gikc bara och spände sig för tjejrna i stohagen. (Han är valack). Men efter en stund lyssnade han mycket bra. Jag var jättenöjd med honom.
Men nu då...vad gör jag när jag rider ut nästa gång....Jag kan ju inte låta bli att försöka igen...jag har fått alla möjliga och omöjliga förslag...
Hjälp!!!