Dum mot andra hästar när man rider

Laguna

Trådstartare
Hej!

Tänkte berätta om mitt problem jag har med min häst just nu, är innerligt tacksam för råd, ideér, erfarenheter och ja allt ni kan komma på som kan vara till hjälp :)

Hon är aldrig dum mot andra hästar i hagen, sparkar aldrig och har inte ens öronen bakot nån gång så det är inte det att hon har agg mot hästar i allmänhet men....
När man rider är hon riktigt dum mot andra hästar och jag känner att jag inte vet hur jag ska få bort det, har aldrig varit med om en häst som gör så tidigare.
När en annan häst kommer nära (tex på en hoppträning) kastar hon sig mot den och sparkar som satan, typ ute efter att döda den andra hästen...

Förr gjorde hon det bara om nån verkligen kom FÖR nära, men nu kan hon kasta sig flera meter för att anfalla någon.
Samma sak när man rider ut tillsammans med någon.

Är som sagt mycket tacksam för svar! Har givetvis haft röd rosett på henne vid tävling, men nu känns det som att ska hon kasta sig på andra kan jag knappt åka på tävling..:crazy:

Sv: Dum mot andra hästar när man rider

Det här må vara Bukes standardsvar, men det känns som att om hon bara gör så med ryttare kan det bero på att hon har ont nånstans och vill agera ut det?

Jo jag tänkte det skulle komma ;) men:

Är inga andra hästar där går hon jättebra (ej protest). Och hon är VERKLIGEN den som protesterar hela tiden om något inte är bra (tex att schabraket har laggt sig i ett veck eller liknande så säger hon till med en gång) då vill hon inte ens gå fram utan ger en bara onda ögat.

Och även om dom är på andra sidan banan går hon bra och om hon på uteritt får gå i sin egen zoon med lång avstånd till nästa häst.

Hon har alltid varit den "griniga märr-typen" och kunnat sparka andra som kommer för nära, men inte på det sättet som hon gör nu...

Hur gör du när hon går på andra hästar? Anfaller hon även hästar hon bör ha gjort upp rangordningen med innan i hagen?
Om det inte beror på något fysiskt så säg ifrån ordentligt direkt när det händer. När du rider så ska hon koncentrera sig på dig.

/V

Tack för svar :)

Hur hon gör är ungefär såhär: kastar sig på dom, vänder runt och sparkar och inte små sparkar utan ungefär som hon gör på denna bild (detta var den enda bild jag hade på hennes spark teknik hoppas ni ser något, här var hon lite missnöjd för hon rev ett hinder)

30996270.jpg

Det slutar alltid med att den andra hästen flyr därifrån och då slutar allting.

Ja hon kan göra det på alla, hennes hagbästis och hästar som är högre i rang...

Jo jag måste antagligen vara hårdare på henne, tack för den iden, är ju alltid "tuff" på henne annars, jag har dock blitt lite paralyserad/chockad när hon gjort dessa hyssen :crazy:

Hm, mitt 5-åriga sto är lite så med. Hon sparkas inte, men hotar ordentligt fram ibland.
Man kan skritta alldeles intill någon (även hästar hon inte känner) ute i skogen och i ridhuset när man rider fram. Men senare i passet så målar hon liksom upp en radie runt sig och kommer någon inom den så förvandlas hon till en drake med öronen platt bakåt och kastar med huvudet mot den som inkräktat.
Avståndet kan variera men när hon är som grinigast kan det räcka att nån kommer inom 10m för att hon ska surna till. En gång har hon tom gjort ett utfall och hoppade fram emot den som kom för nära (vi stod stilla då). Men vissa dagar bryr hon sig inte alls heller.
Har en liten teori om att hon vill "vara ifred" när hon är trött efter arbete.
En bekants häst var likadan, snäll att hantera och mot andra hästar, förutom precis efter ridning -tex när ryttaren precis hoppat av och håller på att fixa med att spänna upp sadelgjorden måste man hålla ett litet säkerhetsavstånd till den hästen.

Kan inte se din bild?

Oftast är detta inte ngt som dom har "börjat" med plötsligt utan du har bara inte märkt dom små små tecken som föregått detta. Samma sak om en häst "helt plötsligt" inte går på transporten efter att ha gått på förut...den har säkert stannat lite innan, dragit lite i grimskaftet, stannat lite mer nästa gång osv osv. Säkert samma med din häst. Hon har lagt öronen bakåt lite mer, lyft lite mer på bakbenet osv o du har inte sagt till henne att det är fel. Så då tar hon ditt ickeagerande som ett accepterande av hennes uppförande o utvecklar det sen fullt ut.:o

Så du får tillrättvisa henne kraftigt o sen vara vaksam på varenda litet öronspel som kan visa vad hon tänker göra tills du är tillbaka på ruta noll där hon inget gör mot andra hästar.

Vad gör DU när hästen gör så?

Att tillåta hästen att både kasta sig mot en annan häst, för att sedan vända runt och sparka skulle jag aldrig göra.
Säg till på skarpen!
Det är INTE okej att göra så.
Förr eller senare kommer hästen träffa - kanske på ett olyckligt sätt - och hur kul är det att vara ansvarig för det?...

Det är en ren och skär uppfostrings sak. Du måste säga till på skarpen att sådär gör man inte, bråk och uppgörelser sinsemellan får hästarna ägna sig åt i hagen, inte när det är människor med i bilden. gäller både uppsuttet och avsuttet för min del.

ALLA: TACK nu förstår jag det verkligen, jag har ju faktiskt "tillåtit" detta genom att inte göra något när hon varit "småsur" och gjort små sparkar osv..Hon är ju en sån som är väldigt smart och snabbt fattar vad hon ska/får göra och inte.

Men ååh vad besviken jag bli på mig själv nu! Jag har varit sten tuff med allting annat med henne eftersom hon är vass och gärna vill ta över annars, men detta har jag alltså vart så slapphänt med...:crazy:

Det får bli tuffare tag redan idag! Ska strax iväg på hoppträning ska se till att vara uppmärksam

Förresten, konstigt att bilden inte funkade.
Jag lägger in den igen ifall någon vill se hennes utsökta sparkteknik :angel:
31142682.jpg

Ett tips.
Om du rider bredvid ngn och hon vill sparka den, dra genast hennes huvud mot den hästen.
Alltså ta ett ordentligt ledande tygeltag mot den andra hästen. På så sätt får du undan hennes bakdel och minimerar risken att hästen blir träffad.

Första instinkten tycker jag är att vända sin sparkande häst bort från den andra men då vänder man ju bara bakbenen mer ditåt.

Min häst är också lite så, men inte alls lika argsint x) Hon är ett mycket dominat sto, trots sina 5 år, och är lika i hagen/stallet. Men när man rider så är det alltid värst innan man kommit igång, typ skrittar fram, och sen när man skrittar av. Hon släpper det alltid när hon kommer till jobb, så det kanske helt enkelt handlar om att din häst måste fukusera mer på dig, som någon skrev tidigare? =)

Men jag tänkte bara på en sak som jag läste i en gammal bok om hästpsykologi, där stod det som en frågestänning, att om man bestraffar en häst som reagerar på en annan häst, så kan hästen uppfatta det som att det är den andra hästen som medgör obehag, altså ryttaren? Bara en tanke som kom upp, länge sen jag läste det ..

Ska man se det ur horsemanship syn så kan det vara så att hon vill skydda dig. Vilket inte är bra på ett sätt för det betyder att hon ser sig själv som ranghögast av dig och henne och hon känner att det är hon som måste skydda er lilla flock. Men det är ju bara en syn på det hela =)

Ja det var ju också en tanke! Vi har jobbat mycket på attityden, när jag fick henne som 4-åring visste hon inte vad ordet respekt var för ngt, och en period var jag tvungen att ha dressyrspö & kedja för att få henne att gå in från hagen, hon stannade bara helt enkelt, och gick bara rakt över stackars mig, och hade inte en tanke på att flytta på sig om jag bad om det. .. Nu följer hon mig och flyttar sig när jag ber om det, och det har vi fått jobbat mycket med.. Men jag är inte så insatt i horsemanship, men det låter som en tanke .. Hur ska man jobba med detta då? Och hur blir egentligen en häst såhär dominant?, hon har verkligen mord i blicken, och flyttar sig inte den andra hästen så sparkar hon tills den ligger .. Det är mest mot ston, lite bättre med valacker..

Ska man se det ur horsemanship syn så kan det vara så att hon vill skydda dig. Vilket inte är bra på ett sätt för det betyder att hon ser sig själv som ranghögast av dig och henne och hon känner att det är hon som måste skydda er lilla flock. Men det är ju bara en syn på det hela =)

Fast det stämmer inte alltid. Det beror på. Flocken har ofta en underhuggare som är mera som "vakthund". Min erf är att den som är starkast får andra att ta de mindre striderna, så det kan vara att skydda ur det perspektivet, ägaren förutsätts vilja att hästen "vaktar" den.

Däremot om den ser ägaren som sitt föl.....ja.

Jag har aldrig varit med om att nån häst varit sååå aggressiv som ni beskriver era, men min häst blir ofta så fort jag rider med andra lite tjurig och lägger öronen bakåt och försöker hugga efter de andra hästarna så fort de kommer för nära, ibland markerar hon med benet men har aldrig sparkat. Jag säger åt på skarpen och då slutar hon. Så man får nog försöka visa att det är inte okej och att du har koll på läget.

Men så som flashlight skriver kan stämma också, har aldrig hört det tidigare.

Min häst sparkar heller aldrig vid ridning, utan är mest bara väldigt tjurig, och då bara när man inte jobbar henne. Men som sagt, hon är inte snäll i hagen om det är hästar som kaxar mot henne. Dock är hon aldrig den som startar, om ingen av hästarna skulle komma mot henne skulle hon inte heller bry sig, hon är väldigt självständig och osocial. Men ett enormt starkt beteende att bestämma när det gäller .. Då också när jag hanterar henne, men det är mycket bättre. Men när hon brunstar blir det lite extra, hon testar lite mer gränser då .. Hästars beteende är intressant tycker jag!

Mitt sto är ganska vass men hon sparkar heller aldrig efter andra (jo i hagen om dom provcerar henne) men aldrig vid ridning, vilket är skönt eftersom vi ibland rider ut med tex unghästar som kanske kommer nära bakifrån osv.

Men hon kan sura vid möte för nära med andra hästar om man tillåter henne att visa humör, det kan även gälla människor som blir för närgångna. Vissa ston har en väldigt stor integritet och gillar inte att någon kommer innanför deras "zon".

Den här får man passa öht så att hon inte tar sig friheter, och hota andra är förstås no-no..

Ja dom är lite roliga hästar. Under ett pass för några år sen kom stallägaren in med sin valack, som står snett emot min i stallet, och som också kan vara tjurig, de två retar sej en del på varandra. (hästarna alltså:)) Vi skrittade runt och pratade och kom att gå bredvid varandra som vi ofta har gjort och plötsligt la min blixtsnabbt öronen bakåt och kastade sej emot honom:eek:

Det har aldrig hänt förrut och aldrig efter det:confused: Jag har ingen aning om varför, vi pratade ju och ingen av oss märkte att något hände mellan hästarna. Efter det, men bara under det passet kände jag hur hon laddade mot honom (inte sparka utan kasta sej fram och hugga:eek:) vid ett par tillfällen när han kom lite närmare. Jag sa till henne förstås så hon gjorde det inte.

Men efter det har vi ridit tillsammans mycket och de kan gå i hagen ihop, gnabbas om den ena står i stallgången, men annars ingenting.
Jag har fortfarande ingen aning om varför hon hatade honom så just den dagen:confused: hon var inte brunstig och ingenting annat var annorlunda heller än dagen innan eller dagen efter.

Man önskar dom kunde prata ibland....VAD sa han den dagen ??:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka