Dum i huvudet?

A

affe

Är man dum i huvudet om man köper en tidaholmsrockard (nästan ny)
om man är nybörjare på körning.
Har önskat mig en riktigt bra och pålitlig vagn länge till min häst och har nu äntligen köpt en. Men börjar nästan ångra mig. Är det verkligen för seriöst att köpa en så pass dyr vagn, fast man i dagsläget nästan bara motionskör?

Sv: Dum i huvudet?

Inte om du trivs med vagnen och hästen också gör det. Om du bara kör någon gång i veckan var det väl inte det smartaste, men kör du rätt mycket, tycker jag att det inte är så dumt. och vem vet? det kanske blir lite tävlingar senare i livet? och skulle du ångra dig så är det ju bara att sälja å köpa ny.

Har inte fått den än. Brukar köra minst varannan dag i vanliga fall.Ha älskar att bli körd. Tyvärr blev han körd med riktigt dåliga saker innan jag köpte honom. Har lagt ner rätt mycket jobb på att vänja honom vid bakselen som han hatar.Han tycker fortfarande inte om den men jag tömkör honom för fullt med bakselen för att "vänja om honom" tills nya vagnen kommer.
Börjar väl helt enkelt bli nervös att det inte ska gå bra med den nya vagnen...som jag önskat mig så länge...:confused:

nej,tvärt om!tycker det va bra tänkt av dig:)
lycka till:banana:

Jag tycker det var bra gjort av dig. Det är alltid mycket roligare om man har ordentlig utrustning. Lite vardagslyx ;)

Inte är man dum i huvudet. Snarare tvärtom som satsar på bra grejer. Har man råd är det väl bra och man kan ju alltid sälja vagnen om det inte funkar eller man tröttnar.

Vi köpte en nytillverkad gigg för en del pengar när vi kört in hästen. Vi (jag och min man) kör inte alls så ofta, men strävar efter att göra det en gång per vecka. Vår häst älskar att dra sin vagn och den passar henne storleksmässigt bra, eftersom hon är stor.

Den enda nackdelen tycker jag är att vagnen är lite tung att hantera för mig.

Jag tror att om man har bra grejer så blir det roligare att rida och köra med. Detta för nog med sig att du kommer att köra mera.

nä, tycker du har gjort rätt. det är bra grejjer och dessutom får du tillbaka pengarna vid en kommande försäljning om du sköter den.
Ang. bakselen så var min lilla dam likadan förut. Tog8 månader att få henne till att acceptera den. Först nu har vi börjat använda bakselen ordentligt men den är fortfarande inte såpass spänd som den skulle behöver vara... Bara att fortsätta jobba...

Jag blev lite feg (läs skitfeg) när han börja studsa för den där bakselen. Har fått hjälp av duktiga körinstruktörer. Men tyvär inte längre, de hjälpte mig med den värsta perioden. Sen har jag kört på så gott jag kunnat.Och det har faktiskt gått bra. Men då har jag småfuskat lite och inte spännt den så hårt, som sagt. Och så har jag "satt fast" skacklarna lite löst i skackelöglorna oxå, (jag vet -fel) men bara för att jag inte vågat "skicka på hela tyngden".
Så jag är faktiskt lite rädd:angel: måste jag erkänna att det inte blir så roligt med den nya vagnen som jag gått å hoppats på. Det är väl därför jag nästan går och ångrar mig. Det bästa vore om jag kunde få hem den i morgon så jag får ta tjuren i hornen istället för å gå och hitta på eventuella fel som kanske inte ens kommer att finnas...Typiskt mig att alltid måla faan på väggen. Förmodligen går det lika bra som innan.
Och det stämmer absolut det som någon skrev förut att ju mer man lär sig om körning desto mer respekt får man:crazy:

ingen som märker att man har ett visst pratbehov va:angel::angel::rofl:heheheh älta älta..

Och så har jag "satt fast" skacklarna lite löst i skackelöglorna oxå, (jag vet -fel) men bara för att jag inte vågat "skicka på hela tyngden".

Nu kan det ju vara så att jag är trögtängt, vilket inte är helt otroligt:angel:, men jag fattar inte hur du menar?!

maria

Ah, jag e lite vimsig och utrycker mig lite dumt. Skacklarna ska ju inte sitta fast, altså stumt fast i skackelöglorna el va f. det heter. Men jag har "spänt fast" dom med en extra liten rem;) Eh, jag kan inte förklara...

Givetvis är man inte dum i huvudet om man satsar på bra utrustning!

Det är ju alltid en avvägning det där... hur mycket man har råd med och vad man är beredd att lägga. För mig är det ju så att jag vill ha en massa dyra saker men får spara och köpa vartefter jag får råd. För närvarande har jag därför en bra sele i mellanprisklass som jag fick tag på begagnad men ny vagn fanns inte en suck att jag skulle kunna unna mig. Så jag köpte en gammal trilla med bildäck och ska snart snart snart få den i körbart skick också :angel:

Sedan när jag ser lite mer hur hästen och jag utvecklas och hur mycket pengar jag kan spara så får det bli en bättre vagn som är mer exakt anpassad till våra behov och intressen. Men för närvarande har vi en (ehum... nästan) väl fungerande konstruktion för att motionsköra lite på skogsvägar i alla fall!

Jag blev lite feg (läs skitfeg) när han börja studsa för den där bakselen. Har fått hjälp av duktiga körinstruktörer. Men tyvär inte längre, de hjälpte mig med den värsta perioden. Sen har jag kört på så gott jag kunnat.Och det har faktiskt gått bra. Men då har jag småfuskat lite och inte spännt den så hårt, som sagt. Och så har jag "satt fast" skacklarna lite löst i skackelöglorna oxå, (jag vet -fel) men bara för att jag inte vågat "skicka på hela tyngden".
Så jag är faktiskt lite rädd:angel: måste jag erkänna att det inte blir så roligt med den nya vagnen som jag gått å hoppats på. Det är väl därför jag nästan går och ångrar mig. Det bästa vore om jag kunde få hem den i morgon så jag får ta tjuren i hornen istället för å gå och hitta på eventuella fel som kanske inte ens kommer att finnas...Typiskt mig att alltid måla faan på väggen. Förmodligen går det lika bra som innan.
Och det stämmer absolut det som någon skrev förut att ju mer man lär sig om körning desto mer respekt får man:crazy:

ingen som märker att man har ett visst pratbehov va:angel::angel::rofl:heheheh älta älta..

bara att fortsätta. tids nog accepterar han bakselen.
En extra rem är väl lite smart. Då riskerar man ju inte att skaklarna far ur. Bakselen ska ju ändå hålla vagnen på lite plats.
Tror det blir kanon att du använder en riktigt bra vagn. Dessutom är de ju fruktansvärt lättsålda om du tröttnar på den eller känner att det är fel...

Nej...det hoppas jag att du inte är!! För isf är jag det oxå :angel: Jag tyckte att eftersom hästen älskar att dra...och har jag en vagn som jag oxå trivs med så får hon komma ut ofta & länge :rofl:
Och det är ljuvligt att ha en bra vagn även fast man inte är klar för tävling. Jag hade kört min donna några gånger sen beställde jag en Tidaholmsrockard & är jättenöjd...

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 600
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 489
Senast: Thaliaste
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
905
Senast: Angel
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka