Dum hund?(långt)

S

SomethingLovish

Vi har 5 hundar och dom fungerar jättebra ihop utom min hund, en Engelsk Springer Spaniel. Han är jättedum mot dom andra hundarna! flyger på dom helt utan andledning. Man får till exempel inte klappa någon annan hund för då blir han svartsjuk. och säger man till honom på skarpen så attackerar(st?)han nån annan hund? Han är rätt känslig.
vi har jätte många vänner som har typ 8 el 9 hundar och där är det inte
något problem alls! vill så gärna att det ska vara frid o lugn och ro i huset!
Varför gar han så här:confused:?????

Sv: Dum hund?(långt)

Exakt varför hunden beter sig som den gör är svårt att svara på.
Jag antar med tanke på din ålder att alla hundar inte är dina, så vad säger/gör dina föräldrar åt saken?
Är de kunniga och skulle kunna ta tag i situationen?

Mina föräldar är skilda och mamma är vetrinär och jobbar typ hela tiden.
Han blir bara så himla avundsjuk om man håller på med dom andra hundarna. Och när man går ut med fler än en hund, så vänder han sig alltid om precis när man kommit ur huset och ska bita den andra hunden?:confused::confused: Han mår inte bra av där vi bor nu (villa) men vi ska flytta ut till landet så vi får hoppas att det blir bättre om han får lov att springa lös?

min mamma har för första gångeni sitt liv ingen aning om vad som kan vara felet!

Mina föräldar är skilda och mamma är vetrinär och jobbar typ hela tiden.
Han blir bara så himla avundsjuk om man håller på med dom andra hundarna. Och när man går ut med fler än en hund, så vänder han sig alltid om precis när man kommit ur huset och ska bita den andra hunden?:confused::confused: Han mår inte bra av där vi bor nu (villa) men vi ska flytta ut till landet så vi får hoppas att det blir bättre om han får lov att springa lös?

Det hjälper nog inte att han får vara lös, men kanske att han får lite mer struktur på dagarna?
Sedan kanske ni har lite för många hundar för att hinna aktivera alla så mycket som behövs?
Eller så passar han helt enkelt inte in i den flock som finns, och skulle behöva en annan miljö för att trivas. Sådant händer.

Det hjälper nog inte att han får vara lös, men kanske att han får lite mer struktur på dagarna?
Sedan kanske ni har lite för många hundar för att hinna aktivera alla så mycket som behövs?
Eller så passar han helt enkelt inte in i den flock som finns, och skulle behöva en annan miljö för att trivas. Sådant händer.

håller med kanelbulle. Mer struktur för hela flocken, och man får se till att anpassa hundhållningen därefter. Ffa vid upphetsade situationer (in/utgång, återföreningar osv) brukar "dummingen" passa på att näpsa till de andra. Man får sätta stopp för det INNAN det händer helt enkelt om man nu måste ha dom ihop.

ja aktiveringen har ju inte varit den bästa:o
det är inte specielt lätt och specielt inte där vi bor(californien)
men det måste vi fixa. Det är därför vi trodde att det skulle kanske bli bättre och framförallt lättare om man flyttade ut till landet, men även om dom får springa lösa så måste dom kanske ha mer aktivering än så?

ja aktiveringen har ju inte varit den bästa:o
det är inte specielt lätt och specielt inte där vi bor(californien)
men det måste vi fixa. Det är därför vi trodde att det skulle kanske bli bättre och framförallt lättare om man flyttade ut till landet, men även om dom får springa lösa så måste dom kanske ha mer aktivering än så?

Jag skulle säga minst en rejäl promenad om dagen (minst 40 minuter) med vardera hund (eller alla samtidigt) och så lite lydnadsträning kanske?

Jag hade en tax som vid vissa situationer blev överexhalterad och gjorde då utfall mot den andra hunden ..inte aggressivt. Bara överintensivt och jävligt jobbigt för den andra hunden som inte tyckte det var ett dugg kul. Jag gjorde det helt enkelt till en lydnadsgrej. När jag säger "ska vi gå ut" (eller vad vi nu skulle göra) betyder det helt enkelt att man sitter fint och väntar på att få sitt halsband på sig och inte en massa tossigheter. Och sitt betyder sitt.
Dvs att man sitter och rör inte en fena tills jag ger tillåtelse.
Vad som hände då var att när jag väl öppnade dörren kom nästa överslag. Springa hoppa skälla gläfsa bita i kopplet dra dra dra..
Så nästa moment blev att öppna dörren inte betyder att man får kliva ut. Man sitter kvar där man sitter tills matte ger tillåtelse att gå fint ut i kopplet. Man får vara jättesträng. Ska hunden ut så får man stå med fötterna nergrävda i marken och vänta tills den fattar att den inte kommer någonvart.

Målet är att kunna gå ut genom dörren i lugn och ro.

Det är ju en förarvek och ofta ganska mattig ras som dessutom är arbetande hundar... Spaniels som inte har tydliga gränser kan bli helt utflippade, min erfarenhet är att dom är väldigt dåliga på att klara av situationer där de känner att de måste fatta beslut.

Kan det vara så att din hund har tagit på sig att leda flocken och sedan inte klarar det och därför blir en mobbare mot de andra?

Situationen att du säger till honom och han genast kanaliserar det genom att näpsa till en annan hund ger mig den idén...

En hel del egentid och aktivering som steg ett; nosjobb är bra, spaniels älskar det och det är en anktivering som inte srissar upp utan varvar ner dem.

Nä er relation är stabil och bra och han lärt sig att vända sig till dig och sluta försöka ta ledarrollen fungerar han förhoppningsvis bättre bland de andra hundarna oxo...

Lycka till!

Det är ju en förarvek och ofta ganska mattig ras som dessutom är arbetande hundar... Spaniels som inte har tydliga gränser kan bli helt utflippade, min erfarenhet är att dom är väldigt dåliga på att klara av situationer där de känner att de måste fatta beslut.

Kan det vara så att din hund har tagit på sig att leda flocken och sedan inte klarar det och därför blir en mobbare mot de andra?

Situationen att du säger till honom och han genast kanaliserar det genom att näpsa till en annan hund ger mig den idén...

En hel del egentid och aktivering som steg ett; nosjobb är bra, spaniels älskar det och det är en anktivering som inte srissar upp utan varvar ner dem.

Nä er relation är stabil och bra och han lärt sig att vända sig till dig och sluta försöka ta ledarrollen fungerar han förhoppningsvis bättre bland de andra hundarna oxo...

Lycka till!

Det där stämmer nog väldigt bra!:bow: Ledarrollen klarar han inte av och han blir precis så som du säger!. Han är den äldsta av alla våra hundar, han är 5. Dom andra är minst ett halvår gammla. Han är väldig mattig mot mig, ska alltid vara där jag är och blir knäpp om han inte hittar mig:confused: Men så jag ska bara jobba med honom själv väldigt mycket? nåra tips eller råd?
(vill inte göra fel):crazy:

Nosjobb är jättebra! dra en korvbit efter dig och göm den sedan i en buske och visa hunden "spåret" låt någon hålla i hunden och gå sedan och göm dig och låt honom spåra upp dig. Sedan måste du träna på er kontakt! Han ska kunna gå lös vid din sida, avslappnad och med fokus på dig även om något händer runt omkring. Att läsa honom små trick är ofta rolig och lättsam träning som stärker banden. Give-me-five, samla ihop saker och lägga i en låda, krypa under, slalom mellan dina ben mm mm, var aktsam för om hunden blir uppvarvad för mkt bara.

En hund som får arbeta blir mer harmonisk och säkrare på sin plats i flocken (den känner sig som en viktig medlem med en uppgift, plus att den vänjer sig vid att agera efter instruktioner inte på egen hand...)

Sedan ska du även se till att alla hundarna kan grundläggande saker som att sätta sig på komando och fokusera på dig även om de "höll på med något" Att de kan sitta och vänta vid dörren både när de ska gå ut och in och vänta på varsågod.

Alla hundarna måste oxo ha en egen trygg plats dit de kan gå och ligga sig när du ber dem att gå undan/gå i korgen...

Tänk även på att en hund som alltid tävlar om uppmärksamhet kan bli bossig/osäker/stressad och svår att nå. Lugn egentid med matte åt alla hundar är A och O

Nu vet jag inte hur mycket jag skrivit här som redan är självklart för dig! ta det då inte som kritik eller att jag förutsätter att du inte vet det! jag ville bara skriva alla tips jag kom på och förhoppningsvis har du nytta av några! :)

Lycka till med din underbara Spaniel!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 609
Senast: fixi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025

Hästrelaterat