Dum fråga...

Mustang

Trådstartare
Går det att spänna för en långvagn på loksele?

Jag har en loksele som jag kört med tidigare till rockard,
och undrar om det då går med långvagn?

Är bergis något "alla" vet, men inte jag... :o:crazy:

Sv: Dum fråga...

du behöver inte känna dig korkad, jag vet inte heller :p

fast å andra sidan har jag inte loksele... än...

Jag vet inte vad en långvagn är men om du har lite bilder eller om någon annan har det kan ni väll slänga up dom så kan vi nog luska ut om det går eller ej.
Jag googlade lite på att innan och då kom det up massa trav relaterat??

Näe jag vet inte heller va en långvagn e, men det är nått med trav:p
Man kan inte veta allt jämt heller, fast man jobbar hårt på de;):D

Du får kolla själv;
  • Hur ser skaklarna ut?
  • Vilka fästannordningar till selen har dom?
  • Kan man sätta dit nått på den sele du har så det funkar?
  • Kan det här gå, blir det säkert?

Jag skulle tro att vagnen ska sitta högt och snurras fast...?
Då får du sätta skakelremmar på den rem ovanför dragringen på lokselen, fixa en svängel och draglinor på vagnen, då funkar det nog:idea:
Som sagt återkom gärna med bilder!:)

En långvagn utifrån de situationer jag hört det nämnas är en rockard eller speedcart (till skillnad från kortvagn = sulky) och jag har alltså hört begreppet inom travsporten.

En rockard eller speedcart är inte optimal att köra med loksele - det går säkert men jag förstår inte riktigt vitsen. Då skulle jag hellre köra med en travsele som vagnarna är gjorda för. Eller sätta på svängel och köra med bröstsele - det borde också funka. Ska man köra en så lätt vagn med loksele så får man överväga att bygga om lite, höja skackelfästena och sätta dit svängel och draglinor.

Men det GÅR säkert alldeles bra att köra som det är också OM det finns öglor på skacklarna att sätta seltungorna genom vill säga. Om hästen tycker att det är bekvämt eller inte - tja det är en annan sak.

Men det GÅR säkert alldeles bra att köra som det är också OM det finns öglor på skacklarna att sätta seltungorna genom vill säga. Om hästen tycker att det är bekvämt eller inte - tja det är en annan sak.

Precis, det var ju det här jag inte visste... Ja, det finns öglor för sel-
tungorna. Och anledningen till VARFÖR är att jag har hennes loksele
sen tidigare, som hon är körd mycket med, men har ingen vagn längre.
Blev så fruktansvärt körsugen härom dagen, och har en kompis som
kunde tänka sig att låna ut en vagn till mig.
"- Men ditt lilla monster, hur lugn och säker hon än är, har bara
veckor framför vagn, så då får du ta långvagnen, den kan jag vara
utan..." :devil:

Hon är faktiskt körd framför vagn i 12 hela veckor... :angel:

Men om konstellationen inte är ok för hästen, får jag vara körsugen
tills jag har råd att köpa ny vagn. Och eftersom jag inte kan renovera
vagnar, lär det ta ett tag tills jag har råd...

Senast ändrad:

Ja exakt hur obekvämt eller bekvämt det är för hästen kan jag inte egentligen svara på. Jag körde min foderhäst med en rockard modell hemmabygge på saabaxel med loksele i ett år. Hästen älskade körturerna.

När jag började bli intresserad och läsa på så insåg jag ju att det var galet men jag kan fortfarande inte bortse från att hästen verkade tycka att det var så himla roligt... det borde hon väl inte ha gjort om det var obekvämt?

Skulle vilja påstå att en rockard och en speedcart är i princip samma sak utifrån dessa parametrar - speedcarten är dock ännu lättare vilket gör att det kanske är mer ok ändå?

Överlämnar nu glatt tråden till de som faktiskt kan det här :angel:

Är det nån som kan veta exakt vad som är obekvämt eller inte för en häst?:angel:
Vissa saker är självklara (tortyr:p) men andra saker inte, en del hästar uppskattar hellre körturen än en lite tokigt passande utrustning:)

Skulle tro att du kan prova, får hästen säjja sitt!:idea:

Men va en gäng så ni kan ingripa samt förbered (tömkörning, lydnad, visa vagnen, skrammel bakom) så kan ni nog prova:)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
507
Senast: yamyam
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
511
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka