Dum fråga

marshall

Trådstartare
Jag vet inte var jag ska lägga den här tråden ,men jag chansar, ni kan väl flytta den till rätt ställe om det är fel..

Jo jag undrar om det vore möjligt att sterlisera/kastrera ett sto?
Händer det överhuvudtaget?
Säg om man vill ha ett litet ponny sto som sällskap till en hingst (stor häst), men man vill inte att hon ska bli dräktig.

Sv: Dum fråga

Är inte det ganska olämpligt? Tänk om hingsten skadar henne?

Ja, det är möjligt. Det var ett reportage om det i Ridsport för inte så länge sedan.
Det är dock ett relativt ovanligt ingrepp och förmodligen inte rätt metod för att kunna ha sto och hingst ihop (stort ingrepp).
Kastrera hingsten istället?

Jag har också läst om det i ridsport och det verkade ju inte lika smidigt som att kastrera en hingst men det går ju. Detta görs väl främst om man har en duktig tävlingshäst som kanske inte fungerar när hon är brunstig.
Egentligen borde ju inte hingsten få bestiga henne om om inte går i brunst så tekniskt sett så skulle det ju kunna fungera fast det kanske blir dyrt....

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 387
Senast: Lobelia
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka