Dum fråga??????????????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Korsning
  • Startdatum Startdatum
K

Korsning

Tillhör shetlandsponnyn kallblod????? Vi började diskutera det i stallet igår. Det var olika meningar om vilket. :confused:

Beträffande den anatomiskt och psykologoska egenskaperna står shetlandsponnyn mycke nära kallblodets. Men eftersom där finns mustang och arabisktfullblod i vissa stammar tex Fetlarstammen, så får man nog räkna de till varmbloden med och läser man i böcker så står de inte under kallblodsavlen utan varmblod i allafall vad jag har sett

shettisar tillhör väll bara ponny tror jag.
Finns väl tre grupper? Varmblod, Kallblod och Ponny...

Om man ska försäkra en shettis så sätts dom under kallblodsraser....så har det i alla fall varit innan!
Vad jag vet... :)
Själv så tycker jag att dom är mer kallblod än "ridponny"
Om man tittar på kroppsbygnaden!!!

Jag har alltid lärt mig att alla ponnyraser är kallblod.

Hästar med hovskägg=kallblod, utan hovskägg=varmblod!

Fast det var på 70-talet jag lärde mig det, så det kanske är ändrat...

Alla hästar har väl mer eller mindre hovskägg. Min ena fjording har jätte mycket hovskägg, de andra två har inte mer än ett normalt fullblod.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 510
Senast: ildiko
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 632
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
387
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama