dum fråga

Sv: dum fråga

*kl*
Faktiskt inte. Det går lika bra att sitta upp på vilken sida som helst när sabeln hänger på sadeln. Men på 1600-talet och tidigare var det vanligt att ha ett gehäng så att man bar sabeln eller värjan själv. Då är det jäkligt opraktiskt att sitta upp på "fel" sida. Sen var det faktiskt så att artillerister ( som red på högerhästarna i spannet som drog kanonerna ) alltid satt upp på högersidan.

Ja jag menade när man bar sabeln själv på sin vänstra sida, (det gör dom i alla fall oftast på film ;)) alltså hängandes i gehänget men skrev väldigt luddigt ser jag nu. Tack för förtydligande

Det är nog svårt att få en plastrong att täcka och sitta fast utan skjortkrage.
Jag har alltid haft skjorta och plastrong för jag tycker det är mycket finare och det ser så "naket" ut med bara skjorta.

När jag var mindre och växte mycket hade jag skjortbröst med påsydd plastrong utanpå en tshirt.

Tack för det svaret.

Ni andra som vill diskutera dressyrens historia kan väl skapa en egen tråd om det?

Så gör jag med, har några olika skjortor att variera med (en antik, jätteäcklig men kortärmad och två köpta på rea i somras som är sköna :D) som har stel krage och så har jag en sådan "färdig" plastrong man fäster med kardborre runt halsen. Iom den stela och tajta kragen på skjortan så är det lätt att fästa plastrongen och den sitter still bra. Själva plastrongen sedan är lite som ett skjortbröst (dvs täcker hela öppningen i kavajen) och så sitter där en lös tygbit som man (läs mamma kvällen innan ;)) fäster så det blir lite lagom puffigt med en plastrongnål. Och så fästs ändarna på tygbiten lite längre ned med en lite säkerhetsnål typ precis i öppning, annars fladdrar de ut från kavajen :D

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 239
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 907
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 067
Senast: Bison
·
Kläder & Bli fin Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka! Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat