Dum fråga kanske...

lizzie

Trådstartare
men är det ok att köpa en shettisunghäst utan veterinärbesiktning, eller hur brukar man göra?

/Lizzie

Sv: Dum fråga kanske...

En besiktning bör man alltid göra!

På en ung häst fokuserar man dock mer på att hästen är allmänt frisk (hjärta, lungor, hovar, korrekt benställning, munstatus etc.) än att leta efter hältor.

Beror väll på vad den kostar och vad man ska ha den till. Men en besiktning är ju att rekomendera. Ponera att hästen trillar ihop och dör dagen efter du fått hem den, har du inte besiktigat hästen får du skylla dig själv. Utan besiktning har säljaren inga som helst skyldigheter om hästen visar sig vara sjuk eller ha någon defekt.

Beror väll på vad den kostar och vad man ska ha den till. Men en besiktning är ju att rekomendera. Ponera att hästen trillar ihop och dör dagen efter du fått hem den, har du inte besiktigat hästen får du skylla dig själv. Utan besiktning har säljaren inga som helst skyldigheter om hästen visar sig vara sjuk eller ha någon defekt.

Fast jag tror inte att man vid en gårdsbesiktning kan upptäcka sådana defekter som gör att hästen trillar ihop död dagen efter.

Prissumman på shettisen ligger på 3000-5000 kr.

/Lizzie

Det är väl upp till dig.
För att vara säker på att ponnyn är frisk så är ju vet. besiktning att rekomendera.

Bryr du dig inte om framtida problem, och är beredd att behandla eventuella gamla skador som hästen har så är det ju bara att skippa besiktning.

Då förutsätter jag att du har så pass stor kunskap att du märker om hästen börjar visa tecken på att ha ont lr liknande.
Besiktning är ju inte enbart bra för köpare/säljare utan det är ju även en koll på att hästen är okej.

Det är väl upp till dig.
För att vara säker på att ponnyn är frisk så är ju vet. besiktning att rekomendera.

Bryr du dig inte om framtida problem, och är beredd att behandla eventuella gamla skador som hästen har så är det ju bara att skippa besiktning.

Då förutsätter jag att du har så pass stor kunskap att du märker om hästen börjar visa tecken på att ha ont lr liknande.
Besiktning är ju inte enbart bra för köpare/säljare utan det är ju även en koll på att hästen är okej.

Jag har så mycket kunskap så jag ser om en häst har ont, är halt, har/har haft fång nyligen, är förkyld m.m. Kan se om benställning är bra osv.

Jag räknar inte med att ett föl-åring ska ha så mycket gamla skador - men iofs så kan man ju aldrig vara säker.

Den shettisen jag har nu och som antagligen tas bort på måndag pga fång gjordes det inte någon vet.besiktning vid köpet. Men då hade jag iofs haft henne på foder i 2 års tid...

Pga av att min shettis är dålig så kan det bli akut att jag måste skaffa en ny som sällskap till min stora häst. Kan ju bli svårt att få ihop det med en vet.besiktning på direkten.

/Lizzie

Nä, man kanske inte kan se att hästen ska trilla ihop å dö dagen efter men säljaren har inga som helt skyldigheter mot dig ifall hästen gör det. Blir det inte krångel med försäkringen om du inte besiktigar vid ägarbyte? Om det nu finns en försäkring. Och gör det inte det borde du absolut göra besiktning! Får då har säljaren i alla fall några skyldigheter gentemot dig som köpare. Jag skulle absolut göra en besiktning. Så himla krångligt är det inte att få ut vet... inte här i alla fall.

Fast jag tror inte att man vid en gårdsbesiktning kan upptäcka sådana defekter som gör att hästen trillar ihop död dagen efter.

/Lizzie

För de pengarna hade jag litat till mitt eget omdöme om hästens status. En gårdsbesiktning av en så ung häst är inte direkt omfattande, det ska mycket till om de ska upptäcka något som man inte själv uppmärksammat.

/Lizzie

För de pengarna hade inte jag besiktigat utan chansat. Min päng är att om hästen trillar ihop död dagen efter så - too bad for you. Du kan överhuvudtaget inte lasta eller lägga ansvar på säljaren alls. Har du gjort en besiktning så kan du hävda dolt fel (beroende på varför den dog så klart) om ni nu inte avtalat bort det i kontraktet.

Jag hade chansat och struntat i veterinärbes. Kolla över mun,hovar,benställning och gör ett lätt böjprov själv istället.

Alltid vet. bes!! Annars vet man inte vad man får även om den ser fin ut

Besiktningen gör du för att skydda dig från ett dåligt köp. Tycker du att du inte behöver något skydd utöver vad dina egna kunskaper ger kan du förstås skippa besiktningen, den har inget egenvärde. Ta över säljarens försäkring.

Fast en vet. besiktning kan man ju få ganska snabbt :)

Ska jag vara helt ärllig skulle jag nog inte gjort en besiktning på en ung sällskaps(?) häst..
Om det visar sig att hästen är dålig på något sätt kan man lägga de pengarna på eventuell behandling istället :p

Blir det inte krångel med försäkringen om du inte besiktigar vid ägarbyte? Om det nu finns en försäkring. Och gör det inte det borde du absolut göra besiktning!

Finns det en försäkring så tar man över den som finns, behöver inte besiktiga för att försäkringen ska fortsätta gälla.

Det är inga problem att ta en ny försäkring utan besiktning om man bara ska ha veterinärvårdsdelen. Du kan även lägga till livvärde på små summor, typ 3000-5000 kr utan besiktning.

/Lizzie

För de pengarna hade inte jag besiktigat utan chansat. Min päng är att om hästen trillar ihop död dagen efter så - too bad for you. Du kan överhuvudtaget inte lasta eller lägga ansvar på säljaren alls. Har du gjort en besiktning så kan du hävda dolt fel (beroende på varför den dog så klart) om ni nu inte avtalat bort det i kontraktet.

Är absolut medveten om att jag inte kan lasta säljaren för något, köparen har ju undersökningsplikt!

/Lizzie

Fast en vet. besiktning kan man ju få ganska snabbt :)

Ska jag vara helt ärllig skulle jag nog inte gjort en besiktning på en ung sällskaps(?) häst..
Om det visar sig att hästen är dålig på något sätt kan man lägga de pengarna på eventuell behandling istället :p

Kan man få en vet.besiktning på dagen - så visst varför inte - eller om det är en nyligen gjord. Om det skulle bli aktuellt med ett väldigt snabbt köp och det finns ett vet intyg som visar att hästen nyligen besiktigats u a då skulle det få duga.

Och jag resonerar som du, en ettårig shettis som ska vara sällskapshäst/lite körhäst... ser den fräsch ut och det känns bra och det är en seriös säljare... och allt känns bra är det frågon om det är absolut nödvändigt med en vet.besiktning.

Usch, sitter inte i någon rolig situation. Min gamla shettisdam har ett kraftigt fånganfall trots att hon gått med munkorg och även stått i liten hage utan gräs - allt för att hon inte skulle få fång. Det har inte hjälpt, hon har fått butta och boxvila sedan i fredags och hon är fortfarande skitdålig :cry:. Har tid på ATG på måndag för koll och ev avlivning. Svarar hon inte på butta över helgen så har jag beslutat mig för att ta bort henne. Det är 4:e fånganfallet på 1 år...

Måste då få tag på en ny shettis direkt efter som jag har ett halvblod som INTE kommer acceptera att vara själv...

Inte den bästa situationen för att leta efter ny shettis direkt... :crazy: Men hittar jag en som jag gillar vill jag ju ha hem den omgående så inte halvblodet flippar ur helt...

/Lizzie

Om du ska köpa en unghäst är det ju knappast troligt att den är så lugn och välhanterad att den kan stå still i ett böjprov ändå.Som sagt,för såna småpengar hade jag chansat.Speciellt eftersom den bara ska vara sällskap.hade ju varit skillnad om du skulle använda den i tex travet eller om det var en fin utställningshäst etc.Ingen jag känner har gjort en veterinär besiktning på en shettisunge.Mig själv inräknat.Och ingen har heller fått problem.kan man tillräckligt mycket om hästar så kan man göra en enklare besiktning själv.
Utan röntgen finns ändå inga garantier för att hästen är hel.Ska jag köpa en ridhäst/ponny för över 10.000 gör jag en riktig besiktning.Annars inte.Det är upp till dig som köpare att bedöma risken.

Senast ändrad:

Jag köpte min shettis utan vetbesiktning . ( 3.000:-)
Han var 6 månader
Jag kände säljarna förvisso väl och hade träffat honom sedan han var nyfödd.
Jag hade också försäkrat honom INNAN han klev på Transporten !

Jag hade glädje av honom i 7 år innan jag i Dec-08 tog bort honom pga fång:cry:

Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka