Dum fråga kanske...

Sv: Dum fråga kanske...

men är det ok att köpa en shettisunghäst utan veterinärbesiktning, eller hur brukar man göra?

/Lizzie

vi har fött upp shetlands i stor skara.

och vi har aldrig någonsin vet.bes vi sälj eller köp. och då har det varit allt från g.k hingstar till toppston.

och är det även en unghäst..så har ju ingen ridit på den.den har ju garanterat bara gått i hagen. och man ser ju med ögat om den e frisk.

sen så böjer man inte unghästar heller.

man kan ju alltid kolla slemhinnor o sånt själv.

vi har fött upp shetlands i stor skara.

och vi har aldrig någonsin vet.bes vi sälj eller köp. och då har det varit allt från g.k hingstar till toppston.

och är det även en unghäst..så har ju ingen ridit på den.den har ju garanterat bara gått i hagen. och man ser ju med ögat om den e frisk.

sen så böjer man inte unghästar heller.

man kan ju alltid kolla slemhinnor o sånt själv.

Jag köpte ju tom mitt första halvblod utan veterinärbesiktning, hon var då 8 månader och jag hade sett henne varje dag sedan hon var 3 dgr gammal :p

Tycker inte heller att man ska böja unghästar.

Jag ska ha en shettis som sällskapshäst, men även köra in den för att kunna köra lite (har sele och vagn), men inte så seriöst så att den ska gå trav osv. Dock tillräckligt ofta för att hålla igång den lite i alla fall.

Har sett shettisannonser där det bedyras att shettisen INTE är fångbenägen, men hur är det?

Om man köpter till ex en åring - kan man någonsing skydda den ifrån att fång när den blir äldre?

/Lizzie

Jag hade också försäkrat honom INNAN han klev på Transporten !

Hej från Hambo

Jo, att ha häste försäkrad INNAN man tar hem den - det har jag redan tänkt på! Så gjorde jag med mitt halvblod jag har nu. IFALL något skulle hända under resan hem... :crazy:

/Lizzie

För det priset och en häst i den åldern hade jag inte besiktigat. Mest noggrann hade jag väl varit med att kolla i munnen men i övrigt ser man ju om hästen verkar frisk och sund.
Min syster köpte dock en ponny i samma prisklass, en åring, utan besiktning. 3-4 månader senare blev den sjuk i erlichias av en fästing och i samband med detta upptäcktes då ett gravt hjärtfel som ledde till avlivning direkt. Det hade vi inte tänkt på att kolla så det har man ju lärt sig nu. :eek:

(Skogstroll: Man böjer inte unghästar.)

En liten uppdatering.

Eftersom jag akut fått ta bort min shettisdam :cry: och då hade en ensamt halvblod hemma i stallet. Så blev det till att snabbt hitta ett nytt sällskap.

Har fått tag på en jättesöt liten shettistjej på 1 år och jag har löst besiktningsfrågan så här.

Jag betalade shettisen (5000 kr) och tog hem henne direkt i måndags. Vi skrev in i köpekontraktet att jag som köpare ombesörjer en veterinärbesiktning inom en vecka, om ponnyn INTE går igenom besiktningen så går köpet tillbaka.

På fredag så kommer veternären och besiktar den lilla tjejen. Som för övrigt ser frisk och sund ut. Vet. sa också att så unga ponnyer/hästar som 1 år böjs EJ vid veterinärbesiktning. Utan det handlar om att kolla tänder, slemhinnor, hjärta och lungor.

/Lizzie

Oj vad jag önskar er lycka till !

Hej från Hambo

Tack! Hon är jättesöt och så liiiiten :D. Min stora dam tror hon fått ett eget föl :p och har tagit borttagande av sin andra gamle kompis bra. Så det känns bra mitt i all bedrövelse...

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar