dum fråga kanske

Seabaz

Trådstartare
Hur mycket mineraler per dag ger man en häst?

Jag har alltid fodrat min häst med färdigfoder som täcker behoven men nu är jag inne på att byta men om jag gör det kan jag behöva komplettera med mineraler visar det sig.

Så jag har kollat runt lite på vilka mineraltillskott som finns. Då visar det sig att det säljs ju säckvis (bland annat) på typ 15kg.

Det är ju nästan vad en kraftsäck väger men jag trodde man gav typ 1-2dl om dagen till en normalstor häst?

Så ungefär hur mycket mineraler ger man?

Hur långt räcker en 15kg-säck, finns det inte risk för att det blir gammalt/dåligt eller blir inte mineraler det?

(nu pratar jag pelleterad mineral då min häst inte gillar "grus")

Sv: dum fråga kanske

Det beror på hur mycket av mineralbehovet som täcks av grov- och kraftfoder. Jag har gett allt från en halv deciliter till en och en halv, av samma sorts mineraler.
Så länge du förvarar det torrt håller det ju ganska länge, exakt hur länge står på säcken. Men det blir inte dåligt så fort.

ahh okej!

Jag kom på att man kan ju ha fler hästar än en också och då köpa storpack :rofl:

Men jag var mest nyfiken på om det handlar om deciliter eller typ.. liter :o

Det vanligaste skulle jag vilja säga är 0.5-1.5 dl, men det kan ju skifta. Man räknar egentligen i gram, en deciliter pelleterade mineraler är 80 gram.

Själva mineralerna lär ju inte bli dåliga, men förvaras fodret fel (fuktigt, t.ex.) så finns ju risk att de ämnen som gör att fodret håller ihop (kan vara melass, stärkelse etc) blir dåliga. Dessutom finns i många mineralfoder vitaminer tillsatta, och dessa försvinner relativt fort vid kontakt med luft.

Häller du över fodret i behållare med tätslutande lock ska det inte vara några problem. Och vitaminer kan man ju köpa vid sidan av om man är orolig att fodret stått för länge, och man anser att hästen behöver det.

Kraffts mineralfoder finns även i 8 kg hink, men kg-priset är betydligt högre då än om man köper i säck.

Ja det var så jag tänkte också... köper man en 15kg-säck så lär ju den räcka "hur länge somhelst" om man bara har en häst (som jag). Men helt klart billigare än att köpa hinkar....

Men har för mig jag sett 10kg-hinkar också, det kanske vore lite bättre...

Fast hundfoderhink med förslutbart lock finns ju billigt att köpa på rusta, det kan ju vara nåt... Man kan ju köpa två 10kg-hinkar och sedan 15-kg säck mineral

Jag ger mina 1 dl/dag.
Och om du ska ha samma mineral som jag (Miner Grön)så kan vi ju alltid dela en säck.
Jag brukar hälla över från säck till en gammal Miner-hink.

Kraffts mineraler har iaf vitamingaranti på 11-12 månader, och till stor häst så är väl den rekommenderade dosen 1 dl, men beror ju på vad du har i grovfodret..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: Lillebjörn
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 468
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 306
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar