Skulle hon ha blivit ordentligt skolad från början skulle hon inte vara svårriden.. men jag kan berätta hennes historia
0-8 år - reds in och skrittade och travade runt ett hus några varv några ggr i veckan.. såldes till sverige till en hästhandlare på visingsö
8 år - hamnade hon hos en turridningsfirma ett halvår och blev förmodligen mest riden efter svansen framför.. dvs ingen skolning, inga rätta skänklar.. bara häng på..
8/9-13 år - ridskola ingen hade tid att skola henne.. ridlärarna kunde inte specialundervisa en unge på ponnyn som inte ville gå i skänkelvikning, gå i form, trava över bommar osv.. de hon gjorde blev hon i de närmaste tvingad till (sporrad över 95 cm hinder) var det 3-4 travbommar och hon hade fått nog av en unge med spö så flög hon över alla samtidigt.. och med den behandlingen i 4 år så sitter det ganska hårt inpräntat..
för 3 månader sedan köpte min polare henne och jag hjälper till att skola henne.. hon blir ofta stressad i galoppen men är otroligt mycket bättre nu, nu kan hon skänkelvikningar, fram och bakdelsvändningar, galoppfattningar, ordentliga halter m.m men hon är väldigt het vid hoppning och i dressyren måste ryttaren vara väldigt bestämd men lugn..
hoppningen tänker vi fortsätta att skola henne i sålänge min polare äger henne..
men eftersom att ponnyn har fin stam så anser vi att hon hamnar i bättre händer hos en som vill avla på henne än en som vill ut å tävla..
och dessutom skulle det vara bra att tjäna lite på affären..