duger till avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
B

BeastieBabe

Polaren har ett New Forest sto som hon håller på att sälja som avelsponny. Hon har en bra stam (E. Staldens Pascal Paoli Exmoor, U: Horsemosens Stella)..
men vad tycker ni om hennes exteriör? fördelar/nackdelar mottages tacksamt :)

Exteriörbild

Hon ser väl ut som en ganska ordinär NF tycker jag. Lite underhals, men det kan ju bero på ridning oxå.

Om ponnyn är trevlig och dessutom har en vettig stam, så varför inte?

Varför ska hon sälja den till enbart avel och inte till ridning (och ev avel)? Om den har gått sönder el liknande måste man ju tänka efter en extra gång så det inte rör sig om något ärftligt.

oj ja de gör han ju :crazy: jag hade inte tillgång till stamtavlan när jag skrev men jag fick med rätt hingst iaf :D

jo underhalsen är bortjobbad numera.. den där bilden togs för 1½ månad sedan och polarn köpte henne från en ridskola för 3 mån sedan och då kunde man snacka om underhals..

hon är lite oberäknerlig när det gäller hinder och är en rätt svår ponny att rida så därför ska hon säljas till avel.. annars är det inget fel på henne.. :)

I avel kan mindre bra sidor kompleteras med hingstens, men se ett steg längre och fundera på humöret på stoet, det är sådant som också kan nedärvas. Se också längre bak i stammen. :angel:

Ska man avla på ett svår ridet ponnysto bör hon ha något som uppväger detta tex att hon rör sig väldigt bra eller hoppar med utmärkt teknik. Visst ser hon ok ut exteriört men varför vill man avla på henne? Inte enbart för att hon är svår att rida hoppas jag! Vill man föra såna gener vidare till en ponny?, som framför allt rids av yngre människor som har lite erfarenhet :smirk:

hon har bra humör men hennes skolhistora gör att hon är ganska förvirrad och inte skolad så bra =/ den nuvarande ägaren och jag gör så gott vi kan för att skola henne..

Skulle hon ha blivit ordentligt skolad från början skulle hon inte vara svårriden.. men jag kan berätta hennes historia

0-8 år - reds in och skrittade och travade runt ett hus några varv några ggr i veckan.. såldes till sverige till en hästhandlare på visingsö
8 år - hamnade hon hos en turridningsfirma ett halvår och blev förmodligen mest riden efter svansen framför.. dvs ingen skolning, inga rätta skänklar.. bara häng på..
8/9-13 år - ridskola ingen hade tid att skola henne.. ridlärarna kunde inte specialundervisa en unge på ponnyn som inte ville gå i skänkelvikning, gå i form, trava över bommar osv.. de hon gjorde blev hon i de närmaste tvingad till (sporrad över 95 cm hinder) var det 3-4 travbommar och hon hade fått nog av en unge med spö så flög hon över alla samtidigt.. och med den behandlingen i 4 år så sitter det ganska hårt inpräntat..

för 3 månader sedan köpte min polare henne och jag hjälper till att skola henne.. hon blir ofta stressad i galoppen men är otroligt mycket bättre nu, nu kan hon skänkelvikningar, fram och bakdelsvändningar, galoppfattningar, ordentliga halter m.m men hon är väldigt het vid hoppning och i dressyren måste ryttaren vara väldigt bestämd men lugn..
hoppningen tänker vi fortsätta att skola henne i sålänge min polare äger henne..
men eftersom att ponnyn har fin stam så anser vi att hon hamnar i bättre händer hos en som vill avla på henne än en som vill ut å tävla..
och dessutom skulle det vara bra att tjäna lite på affären..

ja har juh sett henne på senaste å ja tänkte fatiskt tanken på grs att om hon va renrasig NF så skulle ni satsa på avel. e väl meningen att jag sak ut å kolla på henne en liten sväng snart...

Ja hon är registrerad NF eftersom att pappan är godkänd för att användas i NF aveln.. Agria hade dock skrivit in henne som korsningsponny och Camilla ringde å skällde på dom :smirk:
Just nu står Sandy(en vecka bara) men tanken är att Camillas mamma snart :confused: ska skaffa en trailer och då ska Camilla börja träna i Trödjes ridhus.. men de där me trailern kan juh dröja tills februari/mars :mad: så Jag tyckte att Sandy skulle ha fått stå kvar på GRS.. (nu när jag ska börja praktiken där och allt)

Men nu snart nångång när Christer plogat ridbanan kan vi ta en sväng ut dit å leka proffstränare båda två :D

Jag måste ju säga att ni har kommit förvänandsvärt långt med denna stackars häst på bara tre månader. Hoppning, dressyr, skänkelvikningar, galoppfattningar, bak och framdelsvändningar.
Ni tycker inte att ni förhastat er lite? :confused:

Jag tycker personligen att tre månader är alldeles för lite för att kunna avgöra vad en ponny med hennes bakgrund passar till.
Mvh Camilla

Ponnypriser

Hej, det kan nog vara svårt att få ut ett bra pris på ponnyn om ni vill sälja henne till avel, generellt ligger priserna på avelshästar i NF-rasen betydligt under priset på tävlingsponnyer.

Att bedöma ponnyn utifrån en bild om hon kan tänkas duga till avel är mycket svårt. De egenskaper som jag anser vara viktigast i svensk ponnyavel syns tyvärr inte på bild.

Hlsn Helena

då jag inte varit med att utveckla henne än så tror ja nog att frågan borde ha ställts till beastiebabe. men eftersom ja sett henne när hon ridis tycker ja inte de gått för fort fram för hon är inte de minsta stressad de ja har sett vissa hästar förstår fortare än andra men om du läser ett inlägg ovanför här u så vilar hon nu för att smälta allting..

Vi har inte tvingat henne till någonting utan endast låtit henne lugna ner sig och låtit henne bli mycket mer stabil.. och hon är inte dum.. hon är lättlärd och trevlig men mycket gammalt tjaffs sitter kvar..
t.ex så går travhoppning helt utmärkt.. i galoppen rusar hon och hoppar av alldeles för tidigt.. bommar var livsfarliga första veckan då vi endast ledde henne över bommarna.. första uteritten hoppade hon över den andra hästens rumpa och hoppade ut i diket för att bussen kom.. andra gången vände hon och skenade en bit.. nu går hon förbi som att det var världens mest naturliga grej..

hennes historia är den vi fått berättad för oss.. men vem vet.. när hon stod på visingsö kanske hon blev riden och skolad ordentligt.. vem vet?

vad jag vet är att hon gör bra vändningar och skänkelvikningar och går ordenltigt i form och vi har inte pressat henne på något vis..

Liknande trådar

Avel Jag avlar inte men betraktar min omgivning där mentaliteten verkar vara "man tager vad man haver" - man har ett sto som man ofta köpt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 086
Senast: Smulan75
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 417
Senast: moonstruck
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 560
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar