Kviga

Trådstartare
I höst åker jag och sambon på långweekend till Dublin. Finns här någon som har tips på vad vi inte får missa? Vi gillar musik och lite historia men inte kyrkor och statyer :)
Restauranger, pubar, shopping? Tips, någon??

Älska Dublin! :love:

Min favoritrestaurang är Elephant and Castle i "turistområdet" Temple Bar. Kycklingvingarna är ett måste men även övrig mat är god. Kräver bordsbokning, ffa helgkvällarna, men man kan svänga förbi på dan bara för en tid på kvällen.

Cafè en Seine, ligger på en parallellgata till Grafton Street, är ett trevligt ställe att bara sitta ner för en kaffe eller en drink på vardagskvällar. Fre o lör är det som vilket trångt uteställe som helst.

På The Clarence Hotel, Wellington Quay, utefter Liffey, kan man sitta avslappnat framför öppen brasa och få sig en lyxig after noon tea inkl champagne. Inte superbilligt ställe men lite avslappnad lyx.

En guidad tur runt Trinity College samt även Kilmainham Jail tycker jag man ska göra för att få irländsk historia.

Vet många som åkt de klassiska Hop on Hop off- bussarna och varit väldigt nöjda. De tar en runt i stan och förbi de flesta mer eller mindre viktiga ställena och man väljer själv var och när man går på och av dom. Har själv inte använt mig av dom.

Shoppar i centrum gör man väl ffa på antingen Grafton Street som är den "flashiga" gatan med de flesta märkesbutiker på sydsidan. Eller så tar man Henry Street på norrsidan som är den mer ekonomiska shoppingen med flera varuhus. H&M har bla stor butik här.

Musik, tja, välj en pub. ;-)

Finns hur mycket som helst men det här är väl lite basic för första gångs-besökare.

Åker själv dit i sep för x:te gången. :-)

Tack för uttömmande svar!! :D

Afternoon Tea med champagne låter absolut intressant och shopping på Henrystreet!

Jag var i Dublin för några år sen men då hängde jag mest på Dublin horse show. Denna gången ska jag göra stan :)

Jag älskar Dublin!
Har inte lika mycket tips att ge som Kirre, men senast jag var där råkade vi gå förbi någonting som hette "national leprechaun museum" och blev för nyfikna på vad det var för att kunna gå vidare. Mycket intressant och lekfullt litet museum med en väldigt glad guide, rekommenderas ;)
Jag som gillar Guinness tyckte det var intressant att gå rundan inne på Guinness storehouse och avsluta med en pint i deras skybar med 360 graders vyn över staden.
Pubar och mat kan jag inte säga så mycket mer än om att det är gott om dem och att det inte är några större problem med att hitta god mat! I Temple Bar bör de ha livemusik i princip varje kväll, bara att slå sig ned på en pub där man får plats och njuta av musiken. På Wicklow street finns "the international bar" som kör mycket stand-up flera gånger i veckan om man är intresserad av det.

Liknande trådar

Kultur Planerar en långweekend med några kompisar i höst och vi velar lite om vi ska sikta på Barcelona eller Aten. Ingen av oss har varit i...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Marje
·
Fritid Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka. Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 214
Senast: sjoberga
·
Kultur På tisdag åker jag och dottern till Stockholm på utflykt, vi har lite idéer om vilja museum vi vill se men jag tänkte kolla om det finns...
Svar
18
· Visningar
735
Senast: Snurrfian
·
Kultur Mamma har bjudit med mig på en en weekendresa till Öland nästa helg :) . Vi ska bo på hotell, äta gott och vara med på aktiviteter på...
2
Svar
20
· Visningar
843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka