dubbla tyglar

Sv: dubbla tyglar

antagligen :smirk:
visst rider du m två tyglar kan du välja att använda stången eller bara bridongen. men på pelham blir bettet defusare om du rider med en delta

Men delta kandar är ju sjukt och gör ju deffintivt inte bettet mildare, det ger bara ett konstant tag i stången ju. Knappast trivsammare för hästen.:crazy:

För du snckade väl om kandar?

Ett kandar blir INTE mildare av ett delta. När du har dubbla tyglar kan du reglera och använda den tygel du behöver. Det går inte med ett delta. Deltat tar bort mycket av vitsen med att ha ett kandar.
Att lära sig rida med dubbla tyglar är inte svårt heller.

Tack för att du och andra svarade när jag inte var inne... :angel:

Till övriga:

Självklart blir kombinationer med delta både skarpare och diffusare eftersom man med ett delta har styrfunktionen - finlirandet - och bromsen till slagen hela tiden.... VÄLDIGT seriöst att göra så... :eek:

Om det är det som kallas framsteg, så betackar jag mej för det :mad:

red med dubbla tyglar på pelhamet idag, upplevde att det var mycket lättare med två tyglar än med bara en och delta, jag kunde i princip ha nedertyleln hängande hela tiden, hon lyssnade super på övern! så om jag hade heft delta hade jeg alltså fått onödigt mycket hävstångseffekt, nu kunde jag ju reglera och använda nedern om jag behövde (vilket ju knappt behövdes alls) så jag tycker verkligen att två tyglar är att föredra, nu när jag har provat! :banana:

varför inte bara stoppa in ett rakt bett i munnen på din häst då om du inte behöver hävstångseffekten?

jag sa inte att jag inte behövde hävstången alls, bara att den behövdes mycket lite och att det var bra att det gick att reglera dess effekt ju!

Knappast mildare att sätta delta på kandar... Helsjukt är det... Om en kändis drogar och våldtar ungdomar, är det också bra och rätt då? En kändis gör ju det?

Vissa hästar t ex min - trivs optroligt mycket bättre på pelham med två tyglar (varav undertyglen i stort sett konstant hänger) än på rakt tränsbett, förmodligen stabiliserar kinnkedjan (eller läderremmen i mitt fall) bettet mer och det är tydligen uppskattat. Dessutom har man stångtygeln att ta till om man behöver.

Vissa hästar t ex min - trivs optroligt mycket bättre på pelham med två tyglar (varav undertyglen i stort sett konstant hänger) än på rakt tränsbett, förmodligen stabiliserar kinnkedjan (eller läderremmen i mitt fall) bettet mer och det är tydligen uppskattat. Dessutom har man stångtygeln att ta till om man behöver.

jaa, så upplever jag det också, får en "stadigare" känsla av hela hästen.

Jo men tränaren har rätt. Rider alltid pelham med två tyglar utom om jag måste hoppa på det, får inte plats med två tyglar plus mantag på en gång, men bytte till annat hopp-bett istället :D

ja, men de va de ja mena, att ja tyckte tränaren hade rätt ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Shixle
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
431
Senast: Rugge
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar