dubbla tyglar

melvin

Trådstartare
kan det vara en fördel att rida med dubbla tyglar än delta på pelham, då tänker jag främst att det då är lättare att reglera så att man i huvudsak håller i den övre tygeln, och bara använder den nedre när det behövs...? eller är kan man lika gärna rida med deltat, skillnaden kanske inte är såå stor, eller...?:confused:

Sv: dubbla tyglar

Det är jättestor skillnad! Rider man med delta så kan du inte välja hurpass mkt stångeffekt du vill ha av bettet, det tar alltid i, amn rider så att säga alltid med handbromsen dragen.
Om man rider med två tyglar så kan du välja exakt när du vill ta in stången och sedan kan du släppa ut stången när du vill igen. Jag rider alltid på pelham med två tyglar. Jätteenkelt när man vant sig. Det är bara när jag hoppar som jag har delta eller annat bett, får inte plats med dubbla tyglar och mantag samtidigt i händerna :D

jaa, exakt, var det jag också tänkte, har man delta får man ju liksom effekt av stången hela tiden, och det är ju en stor fördel om man kan använda den endast när man behöver! haha, jaa, vem har sånna jättenävar...:smirk:

Pelham med delta är egentligen ganska meningslöst...;)

Skulle någon sätta delta på ett kandar, liksom?

Undrar varför man då väljer ett kandar och inte ett pelham? Bah, vid dressyr och uteritt är två par tyglar inga problem, helt klart bäst utnyttjande av bettet dessutom!

hörde en tränare som sa att skulle man rida på pelham så kunde man minsann lära sig att rida på två tyglar också :smirk:

I sådana fall utnyttjas ju stången först, efter som den är "längst bort". :eek:
Skulle vara nyttigt om alla lärde sig rida med två tyglar, själv skulle jag vilja lära mig men har ingen häst som rids med bett där det går att använda. Såvida man inte fäster två tyglar i en ring...:rofl:

Jo men tränaren har rätt. Rider alltid pelham med två tyglar utom om jag måste hoppa på det, får inte plats med två tyglar plus mantag på en gång, men bytte till annat hopp-bett istället :D

Fäst en tygel i nosgrimman, helst remontgrimma så får du två tyglar med olika effekty utan att behöva betsla upp. Perfekt att öva på och ger hästen en annan känska också.

Pelham med delta är egentligen ganska meningslöst...;)

Skulle någon sätta delta på ett kandar, liksom?

jag hade lätt satt delta på ett kandar!
peter eriksson har ett par hästar som gått på den kombinationen bla cardento.
funkar ju kalas om hästen är för stark på pelham och för "lydig" med vanligt kandar, sätter man på en delta så blir bettet mildare

Hej! :)
Jag rekommenderar verkligen att rida med dubbla tyglar på pelham! Själv brukar jag göra det och då använder jag bara stången när det behövs. Det var lite krångligt i början att hålla reda på tyglarna men man vänjer sig fort och jag tror att framförallt hästen också uppskattar detta framför delta.

Mvh Sailothe

Så bara för att en s.k. "kändis" gör något helsjukt dumt så är det bra ???

Sen är det bara ytterligare ett bevis på att ridkunskapsnivån sänks för varje generation...

När jag lärde mej rida och sköta hästar på 60-talet så var det bara så att man red på dubbla tyglar när man hade pelham och kandar.

Fast dagens ryttare får ju inte lära sej rida med den "finess" som det ger, eftersom man inte längre får använda dubbla tyglar undre ponnyåren.

Fullständigt vansinne !!!

Man kan inte annat än hålla med Maria G om att dagens unga ryttare behöver lära sej ridningens grunder...

öh.. på vilket sett är det helsjukt att göra ett skarpt bett mildare?!
du tror inte man har kommit fram till bättre och modernare saker på 40år?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Shixle
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
431
Senast: Rugge
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar