Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kallt är det när hästen kommer in och hela svansen består av is-dreads, hovskägget likaså, och känselhåren på mulen är frostiga.
När, vid vilken temperatur behöver din häst ha så tjocka täcken?
Vad har hästen för sjukdom?
Min häst var helklippt förra vintern och då det var som kallast så behövde hon ett 400 grams täcke.
Att tänka som du att hästen ska vara påbylsad för din skull gör mej spy färdig
Kanske ska du börja med att gå omkring i dubbla dunjackor bara för att din häst ska ha något kul med.
Ok, hur skulle du då gjort i mitt fall? Hästen står i kallstall men de är ca 8 hästar i de stallet så temp.kommer upp mot +5 +8 grader ca. Har inte ritkigt koll.
Hästen är helklippt förutom en bit på rygg och kors, inte spec. frusen av sig men blir stel då han blir kall. Har korsproblem.
Förra vintern då jag hade eget stall så stod han med 300g då han var nyklippt och då var de 0 - max +5 gradit i mitt stall.
Bytte till ett 400g täcke då han kom ut på morgonen och då var de -10 till -15. Ibland lite kallare.
Står nu inackorderad och de tas antingen på eller av ett täcke på morgonen/kvällen.
inte alls! de är samma sak för hästar som människor, man svettas hela tiden, men de lägger sig inte precis på tyget, de sjunker in i det, och om det blir kallt blir fuktet kallt och det blir vatten och därmed fryser hästen!
Jag förstår inte vad det konstiga är att ha 300g inne på en (helklippt!!) häst och sedan byta till ett 400gs utetäcke?
Och egentligen ser jag inte vad som är så konstigt med att ha 300 + 400?
Det värmer ju knappast som ett 700gs, nån skrev ju tex att värmen bara ökar med 18 %.
anledningen till att jag vill byta är att min står i varmstall.
Är alltid runt 5 + på vintern.
så därför kan han inte ha samma ute som inne. Det har jag testat och det resulterade i en häst som var muskelstel överallt.
så därför undrade jag från första början om det var bekvämt för hästen att ha dubbla (för det verkar inte så) eller om man borde byta.