Dubbla täcken

Sv: Dubbla täcken

Speciellt om man baserar det på förra året, då dessa trådar med "vad har din häst för täcke idag" hela tiden dök upp. Det regnade fram till februari och var ytterst sällan minusgrader. Sen kom det snö och lite minus i februari-mars.

Trots detta var 600-800 grams täcken inte ovanligt här nere, snarare en norm.

Kallt är det när hästen kommer in och hela svansen består av is-dreads, hovskägget likaså, och känselhåren på mulen är frostiga.

Precis!
För då är det oftast fukt/nederbörd i luften vilket ger råkyla vilket är mycket värre än samma temperatur en solig vindstilla dag.

Då kan det vara motiverat med täcke, men aldrig att någon häst behöver så mycket som 700 gram på sig, stackars häst.

När, vid vilken temperatur behöver din häst ha så tjocka täcken?
Vad har hästen för sjukdom?

Min häst var helklippt förra vintern och då det var som kallast så behövde hon ett 400 grams täcke.

Att tänka som du att hästen ska vara påbylsad för din skull gör mej spy färdig:mad:

Kanske ska du börja med att gå omkring i dubbla dunjackor bara för att din häst ska ha något kul med.

Men hallå, hästen behöver inte ha en sjukdom för att behöva 700g. Min grannes häst har de då de är mot -15, -20 något.
Han är GAMMAL, svårt att hålla hull och hö hjälper inte då han inte äter så gärna. JAg tyckte själv de var för mycket tidigare tills jag upptäckte att han inte ens var varm under. Han hade normal temperatur.
Att vara gammal är ingen sjukdom vad jag vet..

Ok, hur skulle du då gjort i mitt fall? Hästen står i kallstall men de är ca 8 hästar i de stallet så temp.kommer upp mot +5 +8 grader ca. Har inte ritkigt koll.
Hästen är helklippt förutom en bit på rygg och kors, inte spec. frusen av sig men blir stel då han blir kall. Har korsproblem.

Förra vintern då jag hade eget stall så stod han med 300g då han var nyklippt och då var de 0 - max +5 gradit i mitt stall.
Bytte till ett 400g täcke då han kom ut på morgonen och då var de -10 till -15. Ibland lite kallare.

Står nu inackorderad och de tas antingen på eller av ett täcke på morgonen/kvällen.

Hur varmt skulle de då vara ungefär?
Hjälpt mig räkna någon.

Okej, jo jag vet vad det betyder men eftersom han hoppade ner en rad o d.e. skrev om kallstall blev jag lite fundersam eftersom jag tidigare skrev om det :p

Men tack i alla fall :laugh:

Ok, hur skulle du då gjort i mitt fall? Hästen står i kallstall men de är ca 8 hästar i de stallet så temp.kommer upp mot +5 +8 grader ca. Har inte ritkigt koll.
Hästen är helklippt förutom en bit på rygg och kors, inte spec. frusen av sig men blir stel då han blir kall. Har korsproblem.

Förra vintern då jag hade eget stall så stod han med 300g då han var nyklippt och då var de 0 - max +5 gradit i mitt stall.
Bytte till ett 400g täcke då han kom ut på morgonen och då var de -10 till -15. Ibland lite kallare.

Står nu inackorderad och de tas antingen på eller av ett täcke på morgonen/kvällen.

Om den har päls kvar över ryggen och korset (vilket är väldigt smart av er med tanke på att den har kors problem) så har den ganska lätt att hålla värmen. vad står den på för strö i stallet? halm? spån?

Skillnaden mellan att byta från ett 300 till ett 400 gram täcke är helt obefintlig. Om den håller sig varm i 300 inne går det utmärkt med 300 ute.
Känn med handen under täcket, över ryggen och korset på hästen. Det skall vara normal temperatur, dvs samma temperatur hästen skulle haft utanpå pälsen när den är lagom varm. Det ska inte vara kallt, och inte heller varmt.

som sagt - är den varm i 300 gram så räcker det, 400 gram gör ingen skillnad att tala om alls.

Senast ändrad:

inte alls! de är samma sak för hästar som människor, man svettas hela tiden, men de lägger sig inte precis på tyget, de sjunker in i det, och om det blir kallt blir fuktet kallt och det blir vatten och därmed fryser hästen!

nej man svettas inte hela tiden. det du menar är antagligen kondens. det kan det bli om man använder helt tunna täcken utan något som helst foder. då slår det våta och kalla på nåt mystisk sätt igenom så att täcket blir fuktigt på insidan.
men det beror inte på att hästen svettas - om den verkligen svettas, så att pälsen är klamm och fuktig, så har man för tjockt täcke..

okej, så min vetrinär som besiktigar hästar på internationella tävlingar ljuger

För att citera mig själv :

''Blir det varmare av att man har dubbla täcken ute? Tex 300 g stalltäcke + 400 g utetäcke (på vintern vid många minusgrader).
Eller är det bättre att bara ha ett täcke?
Måste ju vara bekvämare om inte annat med bara ett täcke.
Vi är några i stallet som funderar på att ha en täckesbytesgrupp på morgonen eftersom det inte ingår i stallet.
Men jag är lite kluven till hur jag ska ha det.
Så vad är bäst?''

Min mening med tråden var att nu inför vintern som snart tyvär är här så undrade jag om det var bättre/bekvämare för hästen att bara ha ett täcke ute.
Tjocka täcken har jag ett enormt lager av så det finns i alla möjliga gram, så det är inget problem att hitta ett lagom tjockt.
Jag förstår inte vad det konstiga är att ha 300g inne på en (helklippt!!) häst och sedan byta till ett 400gs utetäcke?
Och egentligen ser jag inte vad som är så konstigt med att ha 300 + 400?
Det värmer ju knappast som ett 700gs, nån skrev ju tex att värmen bara ökar med 18 %.
Och jag vill inte att han går ut i stalltäcket (det fattar väl varenda människa) det är inte regntätt eller vindtätt. Kul när det snöar liksom.

Nä det är inte konstigt, men onödigt om du inte har 20 graders skillnad på ute och innetemp.

Jag förstår inte vad det konstiga är att ha 300g inne på en (helklippt!!) häst och sedan byta till ett 400gs utetäcke?
Och egentligen ser jag inte vad som är så konstigt med att ha 300 + 400?
Det värmer ju knappast som ett 700gs, nån skrev ju tex att värmen bara ökar med 18 %.

du har redan fått svar varför det är fullständigt onödigt att byta till ett 100 g tjockare ute. samt varför det inte är särskilt hästvänligt att ha 300+400, eller vad du nu vill, i lager på lager.
men du verkar vara ute efter ett specifikt svar som du gillar, så jag undrar lite varför du skriver denna tråden om så är fallet : )

Men det finns ingen chans att jag släpper ut honom i ett innetäcke. Det räcker ju med att han tänker på att rulla/leka så trillar det sönder.
Typ iaf.

ja det är det nog ingen som debatterar, att det vore en ovanligt dum ide : ) Inte pga lek och rull men för väder aspekten. du skulle få en mycket sjuk häst, om det regnade på hans inne täcke en hel dag.

det finns ju andra alternativ som samtliga i tråden gett dig.

1) ett icke vikt vägande skal i form av ett superlätt regntäcke

2) ett täcke inne som även funkar ute, dvs ett fodrat men gjort för utebruk, dvs impregnerat och klassat som utetäcke. du har 5 grader i stallet, vad är problemet?

Senast ändrad:

jag har inte missuppfattat det, han tala om för mig att jag ska sluta använda samma täcke på natt som dag, och så tala han om att det kan göra så hästen blir kall istället, jag litar på honom.

Jag vill helst bara ha 1 täcke på , men om det skulle behövas har jag 2 , tycker det fungerar bra :D

anledningen till att jag vill byta är att min står i varmstall.
Är alltid runt 5 + på vintern.
så därför kan han inte ha samma ute som inne. Det har jag testat och det resulterade i en häst som var muskelstel överallt.
så därför undrade jag från första början om det var bekvämt för hästen att ha dubbla (för det verkar inte så) eller om man borde byta.

det jag menade vara att byta mellan 300 och 400 gram inte gör nån som helst skillnad. När min häst stod i ett varmare stall hade hon 150gr inne och så la jag på 100 gram till ute.

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
970
Senast: Sonic76
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka