Dubbeltalanger

Narcissa

Trådstartare
Har ni några förslag på riktigt bra dubbeltalanger bland hingstarna?
Behöver verkligen lite fler förslag.
 
Chap I dressyr 112 hopp 145 (fux)
och hans far Cellestial dressyr 112 hopp 155 (skimmel)
Almoretto (fux) dressyr 127 hopp 138 , såg honom på en hingstvisning i Helsingborg för en del år sedan , en snygg hingst som hoppade fantastiskt.
Dessa 3 finns på EU-stationer i allra nordligaste Tyskland.
 
Chico's Boy (e. Carpaccio-Silbersee)
Acacio kanske?

Annars hade jag tittat på hopphingstar med vettiga gångarter, Colmander, Canterbury, Dylan N, Gisbourne, Crelido, Arpeggio.

Jag har sett hästar efter Niveu som rör sig trevligt, likaså Baltimore.
 
Chico's Boy (e. Carpaccio-Silbersee)
Acacio kanske?

Annars hade jag tittat på hopphingstar med vettiga gångarter, Colmander, Canterbury, Dylan N, Gisbourne, Crelido, Arpeggio.

Jag har sett hästar efter Niveu som rör sig trevligt, likaså Baltimore.

Acacio är död och Niveau är inte i avel :(

I övrigt så lägger jag till MrVain GJ till ovanstående lista
 
Sir Oldenburg, Algot har jag sett flera väldigt rörliga föl efter och Armani Code rör sig ju riktigt trevligt också. Och om du kan tänka dig att regga i Z så tycker jag du ska ta dig en titt på Ike! Har sett honom live och han är verkligen kalasfin med mycket goda rörelser!:love:
 
Sir Oldenburg har 104 i dressyrblup och 109 i hoppning på 79 visade avkommor. Det är kanske så att de utvecklas sent och inte är mogna när de visas på unghästtester, men än så länge tycker jag inte att han verkar vara en dubbeltalang.
 
Jag tror att det kan vara missvisande att stirra sig blind på blupen i Sir Oldenburgs fall. Dels så har han själv en pappa som är i stort sett okänd för Sverige och dels så får han väldigt mycket ston från förstagångsuppfödare som vill ta ett föl på sitt sto och då faller valet lätt på en flashig svart hingst. Jag såg större delen av dessa ston förra året och kan säga att de flesta hade exempelvis inte en exteriör eller stam som är attraktiv för aveln.
 
Jag stirrar mig inte blind på blupen, jag påpekar att att det kan finnas felfaktorer som t ex att de är sent utvecklade. Jag såg själv ett gäng treåringar efter honom förra året på treårstest och gjorde då den reflektionen för få utmärkte sig.
 
Jag tror också att S O fått rätt mycket ston som kanske inte platsar i aveln, om man ska vara helt ärlig. Han har legat i topp i betäckningsstatistiken i rätt många år nu och även i år ser jag att det är en av de hingstarna som dyker upp mest frekvent på semineringstavlan.. Förmodligen är det en kombination av snygg färg och bra fertilitet som lockar.

Bravour är en annan sån hingst, som också har börjat få mycket ston. De första årskullarna kommer troligtvis vara bättre än de nästkommande, om jag får gissa. De duktiga uppfödarna med bra ston är snabbare på att plocka upp fina hingstar och använda dem än vanliga hobbyuppfödare.

I de fall där S O har använts med lite mer eftertänksamhet på bra ston så brukar även resultatet bli bra. Uppfödarna till Zafferano och Touchdown har ett riktigt fint sto efter honom bland annat. Hon är halvsyster till deras nygodkände gule.
 
"R" hästar brukar också röra sig helt ok för att vara hoppavlade, namelus r, Gamelus r, odermus r osv.
Jag har en efter Odermus R, hon rör sig helt okej, skritten är bra, traven väldigt taktmässig (men ingen "dressyrhästavlad trav") och skjuter på bra bak och galoppen är bästa gångarten. Stor, vägvinnande och fantastisk att rida i. Hon blev en bättre version av sin mamma på allt. Hon är inte dum men tuff. Mycket fullblod på mammans sida. Nu tror jag det finns fryst på Odermus, förra året kostade det 650 euro inkl levande föl-garanti.

Diacontinus finns också, dock kan du inte regga i Swb.
Clarcon rör sig bra, likaså crunch.
 
"R" hästar brukar också röra sig helt ok för att vara hoppavlade, namelus r, Gamelus r, odermus r osv.
Jag har en efter Odermus R, hon rör sig helt okej, skritten är bra, traven väldigt taktmässig (men ingen "dressyrhästavlad trav") och skjuter på bra bak och galoppen är bästa gångarten. Stor, vägvinnande och fantastisk att rida i. Hon blev en bättre version av sin mamma på allt. Hon är inte dum men tuff. Mycket fullblod på mammans sida. Nu tror jag det finns fryst på Odermus, förra året kostade det 650 euro inkl levande föl-garanti.

Diacontinus finns också, dock kan du inte regga i Swb.
Clarcon rör sig bra, likaså crunch.

Fast de "R" hästarna som du nämner har inte något gemensamt förutom uppfödaren. Odermus tror jag har fått sina gångarter från sin pappa Calido - han är en dubbeltalang som jag ser det. Givit svårklasshästar i både dressyr och hoppning. Jag skulle nog inte se Gamelus som en dubbeltalang.
 
Om de inte behöver finnas i Sverige, så har du t.ex. även:

Crelido (efter Calido som nämnts ovan)
Tobajo Picez
Contendro I
Escudo

Samtliga har gett framgångsrika avkommor i både dressyr, hoppning och även fälttävlan.
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 408
Senast: Mabuse
·
Relationer Hjälp, min systerdotter tar studenten imorgon och jag behöver förslag till present. Ett smycke känns lite opersonligt. Hon ska ut och...
2
Svar
36
· Visningar
1 653
Senast: Myrten
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 555
Senast: KesoNeso
·
Kropp & Själ Mamma har artros i ett knä och får ont när hon går. Hon har varit i kontakt med läkare och fått konstaterat artros för några år sedan...
Svar
5
· Visningar
204
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp