Dubbelslåendesteg

Sv: Dubbelslåendesteg

Det är något dom uppvisar när dom har fång när dom leds i skritt, om jag gissat rätt så betyder det att de låter som om den sätter ner samma ben två ggr efter varann. Dom får även ett kort steg...

Ja, det stämmer att det är ett av de symptom man tittar efter när man diagnostiserar fång. I vanliga fall sätter hästen ner hela hoven i marken, vid dubbelslag sätter hästen först i trakten sedan tån för att skydda hovbensspetsen både i skritt och trav.
//marti

vid dubbelslag sätter hästen först i trakten sedan tån för att skydda hovbensspetsen både i skritt och trav.
:idea:
Det låter mycket smartare! Jag sitter forfarande och funderar hur tusan dom kan stampa med samma fot två gånger:o
Jag är inte alltid så smart i mina idéer:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
292
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 789
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka