Dubbelnick, troll, banna ????

G

gaah_70

Läste just en tråd där dessa ord förekommer och insåg min höga ålder och lilla insikt om världen utanför ...:o
Kan någon förklara? :bow:
Kan man ha flera nick? Måste man inte ha flera e-mailadresser att knyta dem till då?
Vad är ett troll? Är man det om man skriver elaka inlägg? :confused:
Hur blir man bannad? (Jag antar att det är just som det låter - att man får skäll för att man skrivit något dumt, eller?)

Ja, det vore upplysande om någon orkar ta sig tid att förklara för en uppenbarligen världsfrånvänd torpare ...

Sv: Dubbelnick, troll, banna ????

Ja man kan uppenbarligen har flera nick, och visst krävs det en annan e-postadress också. Men det är ju inte ok, så te x om du hade detta användarnamn och sen reggat ett nytt typ silversurfaren så är inte det ok.

Troll är den som går in i tråden med ett annat användarnamn endast för att skapa oreda eller vara oförskämt, provocerande eller fälla dumma kommentarer som ej har med ämnet att göra.

Gunnar är den som bannar, även moderator kan banna.

Banna betyder alltså inte skälla. Banna betyder mer bannlysa, man tillåter inte att en person under en visst tid loggar in på buke.

Men skäll kan man också få, i form av gula eller röda kort.

Ja man kan uppenbarligen har flera nick, och visst krävs det en annan e-postadress också. Men det är ju inte ok, så te x om du hade detta användarnamn och sen reggat ett nytt typ silversurfaren så är inte det ok.

Varför vore inte det okej? Så länge man inte...

... går in i tråden med ett annat användarnamn endast för att skapa oreda eller vara oförskämt, provocerande eller fälla dumma kommentarer som ej har med ämnet att göra.

... så borde man väl rimligen få ha i princip hur många användare man vill?

Så om jag misstänker att ngn har dubbelnick, ska jag rapportera det fast jag inte är säker, kan ni kontrollera om det verkligen är personen ifråga genom IP nummer?
Man kan ju inte alltid veta om det garanterat är ett dubbelnick men det akn finnas många likheter som gör en misstänksam.

Du kan alltid rapportera in till någon moderator/admin att du tror det är ett dubbelnick, och det kommer att kollas upp (bl a genom IP, men IP hjälper inte alltid). Om det är problemnick görs det definitivt något åt det.

Däremot är det inte säkert att du får tillbaka att du har rätt eller fel.

Fast har dubbelnick blivit förbjudet nu? Tidigare har ju Gunnar inte gjort nåt åt dem så länge de inte misskött sig.

Nope, inte i sig. Folk som dubbelnickar för att hålla känsliga frågor borta från sitt riktiga nick är aldrig nåt problem. Enstaka inlägg från humornick är heller inga problem (men när de används för att sänka seriösa trådar så är det en annan femma).

Men det är förvånansvärt många som dubbelnickar för att driva motsatta frågor eller stödja sin egen ståndpunkt eller göra reklam för sin egen firma eller nåt annat mindre ok. Och de vill vi gärna få tips om så tidigt som möjligt.

Men vi ber inte Gunnar stänga dubbelnick bara på misstankar, utan många ligger bara på bevakning hos nån av oss.

Men det är förvånansvärt många som dubbelnickar för att driva motsatta frågor eller stödja sin egen ståndpunkt

Jo, såna känner vi till, det är ofattbart att folk inte har mer liv än så:crazy:

Edit: förresten, kommer på att jag ibland lekt med tanken på att starta ett annat nick och delta i ungefär de ämnen jag brukar prata om - men uttrycka mig på ett helt annat sätt bara för att se om nån spräcker det. Jag lever nämligen i tron att jag skulle behärska att vara en helt annan person med ett helt annat uttryckssätt.

Men eftersom moderatorerna kan se IP numera så är det ingen idé längre, hemligheten skulle redan vara ute;)

Senast ändrad:

Men eftersom moderatorerna kan se IP numera så är det ingen idé längre, hemligheten skulle redan vara ute;)

Mina kunskaper om datorer är och ska förbli begränsade. Jag har en egen bärbar dator hemma. Men kan inte låta bli att undra över detta med IP-nummer. Det måste förutsätta just detta att varje dator bara har en användare - eller tänker jag fel?

Vi är fullt medvetna om att IP-nummer inte är helsäkert för att lista ut dubbelnickare.

Dels kan folk dela dator.
Dels kan de sitta bakom samma brandvägg (t ex på företag).
Dels kan de även ha rörligt IP (som kan ändras varje gång man startar om datorn).

Men ofta är det en hjälp på vägen.

Ja, IP-numret är ju som ens dators adress, d.v.s. alla användare som sitter vid samma dator sitter bakom samma IP-nummer.

Så visst borde kunna bli en del komplikationer om t.ex. två personer delar på samma dator och endast en av de två sköter sig. Bannas IP-numret då (alt. alla användare kopplade till IP-numret) så drabbas förstås även personen som sköter sig.

Knepigt läge?

Bannas IP-numret då (alt. alla användare kopplade till IP-numret) så drabbas förstås även personen som sköter sig.

Knepigt läge?

Jag har absolut inga planer på att ställa till någonting men undrar lite ändå. Jag antar att det inte bara är jag som ibland tar en paus på jobb (läs flyr ett tag från det som är jobbigt, stressigt) och går in här på forumet för att koppla av. Om jag då blir bannad så är det den datorn jag sitter vid - inte jag som användare som inte kan gå in igen?

Nej. Vi bannar alltid användare i första hand. Endast i extremfall bannas IP-nummer.

Jag har absolut inga planer på att ställa till någonting men undrar lite ändå.

Ja, jag syftade absolut inte på dig när jag skrev "knepigt läge?" utan tänkte bara högt rent allmänt. :) För det är ju trist om även skötsamma användare ska bli bannade för något som någon annan har ställt till med. Men är det främst användarnamn och inte IP-nr. som bannas så är det kanske inget större problem, i alla fall inte här på Buke.

Tack för era svar. Det finns naturligtvis en anledning till mina frågor och det handlar inte om Buke utan om ngt jag råkade ut för genom mitt arbete för ett tag sedan.
Det är bara att inse att det finns säkert många (ingen aning) olika sorters "mötesplatser" ute på internet. De har också liknande regler som finns här. Min uppfattning av detta forum är att reglerna följs vilket jag tycker är bra. Tyvärr verkar det inte vara så på alla andra ställen i "den nya världen". Det verkar vara praktiskt taget omöjligt att få bort det som står skrivet eller än värre bannlysa en användare även om denna person har begått ett ganska allvarligt brott genom att skriva vissa saker på sin sida. Min omedelbara reaktion när jag "drabbades" var naturligtvis att det måste gå att stoppa det som var skrivet men det visade sig omöjligt. Det som skrivs i trådarna här och som kan ge anledning till ngn åtgärd är ingenting mot det jag återger här. Därför mina funderingar kring detta med att stänga av användare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 144
Senast: cirkus
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 000
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama