Dubbelmoralen i svensk ridsport: Inkludering – men bara när det passar?

Svensk ridsport pratar gärna om inkludering, men när en arabisk kvinna investerar i sporten möts det av hat och bojkott. Gästkrönikören Rim Al-Attar skriver om hur debatten kring Falsterbo Horse Show blottlade en obekväm sanning: inkludering är välkommen – men bara på vissa villkor.

Jag menade alltså att ridsporten i sig har ett inkluderingsproblem, och jag förstår att skribenten som muslimsk kvinna som bär slöja upplever diskriminering i Sverige just därför. Sedan vinner man väl inget i sig på att inkludera någon från en kungafamilj i sagda land. Liksom, visst, den här kvinnan är en del av kungafamiljen - dvs mer priviligierad än de flesta andra i UAE, men som kvinna är hon som bekant ändå inte lika priviligierad som männen. Men om man skulle ta att jämföra med att Henrik von Eckerman red en häst som ägdes av Qatars MILITÄR så tycker jag att det här är snäppet mer lättsmält.

Och det är en god poäng att påpeka att ridsportens tävlingar på toppnivå i stort sett är hyperkapitalistiska och för att de ska bli verklighet så har det länge innefattat tveksamma pengastinna aktörer.

Och jag var och är motståndare till fotbolls-VM i Qatar och sportwashing överlag, men jag tycker ändå inte att vi bör diskvalificera röster som skribentens som talar upp upplevd islamofobi Då trycker vi bara till ytterligare en kvinna.

Skulle det vara bättre att ett bolag knutet till Putin sponsrade Falsterbo? Även de håller på med etnisk rensning. Både Israeliska och arabiska individer tävlar individuellt utan några problem. Det är att det företag som går in och sponsrar Falsterbo är ett företag som ägs av en medlem av den kungliga familjen i en diktatur som skaver hos många. Är det stora problem med integration inom ridsporten liksom i resten av Sverige? Absolut! Hatbrotten liksom vardagstrakasserier och islamafobi ökar varje dag.

Men det här handlar inte om det, det handlar om att Jana och Falsterbo beter sig som lika stora rövhattar som SvFF och amöban Reinfeld som röstade ja till WC i Saudiarabien med ett lamt försvar att varje land måste ju få bestämma själv! Att just fotbollen gör det är värre än ridsporten imo.

Skulle det vara bättre att ett bolag knutet till Putin sponsrade Falsterbo? Även de håller på med etnisk rensning. Både Israeliska och arabiska individer tävlar individuellt utan några problem. Det är att det företag som går in och sponsrar Falsterbo är ett företag som ägs av en medlem av den kungliga familjen i en diktatur som skaver hos många. Är det stora problem med integration inom ridsporten liksom i resten av Sverige? Absolut! Hatbrotten liksom vardagstrakasserier och islamafobi ökar varje dag.

Men det här handlar inte om det, det handlar om att Jana och Falsterbo beter sig som lika stora rövhattar som SvFF och amöban Reinfeld som röstade ja till WC i Saudiarabien med ett lamt försvar att varje land måste ju få bestämma själv! Att just fotbollen gör det är värre än ridsporten imo.
Håller med och tror vi går en farlig väg om vi inte kan kritiserar ett land med vidriga värderingar för rädslan att bli kallade rasister eller islamofobi.

Jag brukar alltid säga att jag är intolerant mot de intoleranta. Jag försöker att inte vara etnocentrisk och inte tänka i de vanliga banorna. Men med tex kvinnlig könsstympning där går det långt, långt över min gräns hur kulturellt det än är.

Varje förälder som tillåter att deras dotter könsstympas ska in i fängelse och förlora vården och rätten till besök av sin dotter! Punkt slut.

Jag tror tbh att det handlar om både och. Motståndet består absolut till största delen om legitim kritik, men det återfinns definitivt mer islamofobiskt motiverad sådan. Oftast från människor som skiter i ridsport och kvinnliga rättigheter överlag, men som verkar kränkta över att en svensk tävling skulle få ett arabiskt namn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka