Dubbelmoral WDS!

S

soma

Hade ett tag tankar på att åka in till WDS och kolla in utställningarna. Nu när jag tittar på bilderna av vinnarna är jag glad att jag inte åkte... I princip samtliga vinnare i grupp 2 (som jag ffa är intresserad av) är helt kuperade - svans och öron! Varför ha regler mot kupering när man sen uppenbart föredrar kuperade hundar? Jag vet att det är en internationell tävling, men ändå! Dubbelmoral! Usch och fy!

Sv: Dubbelmoral WDS!

På SSPK i Borås åkte hundarna ut med 2a om de var kuperade. Domaren sa att de följer inte rasstandarden.
Men blev ju ett ramaskri, så den "högste chefen" på utställningen fick prata med domaren och säga att de får ställas ut kuperade i Sverige.
Hann se innan jag åkte att när de började med de svarta schnauzrarna så fick de kuperade CK, så domaren fick ge sig.

Jag LÄNGTAR till den dagen man har tillräckligt med mod att förbjuda kuperade hundar på svenska utställningar! Finns det regler ska de följas! Annars får vi aldrig bukt på problemet... Då måste man ju importera för att kunna få en vinnare och det är ju helt sjukt! Nä, bort med kuperade hundar från svenska utställningar eller lägg ner dubbelmoralen och ta bort förbudet. Jag är helt mot kupering och inte själv speciellt intresserad av utställning. Men man blir ju förbannad på sådan löjlig dubbelmoral :devil:

Coolt av domaren... synd att h*n var tvungen att ge sig! För det står ju faktiskt inte i rasstandarden att exempelvis dvärgen ska ha små strutar tll öron... de ska ju hänga längs sidorna. Svansen ska inte heller vara en liten stump utan bäras med en båge... Konstigt och enormt fånigt... En bojkott kanske vore något?

Om 10-13 år slipper vi det problemet. Eftersom hundar födda efter 1 januari i år inte får ställas ut om de är kuperade.

Tror det går fortare än så faktiskt, då det ju inte ställs ut hemskt många veteraner ;)

Ja det tror jag med. Men tänkte att skriver jag 6-8 år så kommer nån säga att hundarna blir ju äldre än så :D

Det är ju redan bestämt att inga hundar födda efter 2008 får ställas ut om de är kuperade. Kommer dröja 10-11 år innan de är helt borta från utställningarna. Men efter det kommer det inte längre att finnas kuperat.

Ang den som vann på ds p&s var det den absolut snyggaste hunden med de bästa rörelserna som vann. Inget att säga om det. Berodde inte på att hon är kuperad.

Vi får väl hoppas på att det går snabbt... men jag är skeptisk (som vanligt :D). Självklart hoppas jag att de hundar som vann var de bästa... men det blir väldigt talande när samtliga vinnare - schnauzer (samtliga färger o storlekar), pincher, boxer, dobermann osv är kuperade. Tyvärr tror jag att man kommer att "passa på" att belöna dessa hundar så länge de finns kvar. Även om de av naturliga skäl kommer att försvinna. Usch nu låter det som jag vill att kuperade hundar ska dö så okuperade kommer fram... så är det såklart inte!

japp, så klart. i Sverige blev det väl förbjud runt -89 om jag inte minns fel så några sverigefödda hundar som är kuperad annat än av medicinska skäl finns det inte idag. Totalt utställningsförbud för hundar födda efter 1/1 2008, oavsett var.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 565
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Usch jag känner mig väldigt upprörd över sättet SBK/UG lydnad (utvecklignsgruppen för lydnad) hanterar arbetat med de nya...
Svar
11
· Visningar
1 279
Senast: Kattla
·
Övr. Hund Hej. Motorcykel är precis införskaffad. :bump: En Suzuki LS650 Savage -94 för de intresserade. Jag har en del frågor till er...
Svar
10
· Visningar
8 448
Senast: Rie
·
F
Övr. Hund (Kopierat från skk) Kuperade hundar på utställning Med anledning av Kennelfullmäktiges beslut i juni kommer Centralstyrelsen vid...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 345
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023