Sv: Dubbel moral?
Jag anser att om man har "alla" skarpa hjälpmedel )sporrar, spö, skarpt bett o kasnke även ngn hjälptygel) - ja då har man ett stort problem!!
Bättre att byta till en mer lämplig häst eller skaffa sig en bättre tränare.
Att ha något som tillfällig hjälp innan man lärt sig hur hästen fungerar lr liknande tycker jag däremot inte är fel så länge man vet hur man ska hantera dem.
Tyvärr är det ju som någon skrev - många som tycker att det är 'häftigt' att hästen ser hetsig ut.
Det går ju i trender, tyvärr så tar ju även mindre bra ryttare efter trenderna.
Jag håller med dig och förstår vad du menar. Jag ogillar de flesta "hjälpmedel". Ibland kan man få ta till något extra om hästen som tidigare sagt blivit felriden/felbehandlad men jag tycker att man alltid ska sträva efter att kunna falla tillbaks på att kunna rida hästen så "enkelt" som möjligt.
Jag har ett exempel:
En häst som blivit helt fel inriden. Mycket känslig häst som inridaren inte gett den tid den behöver. När hästen kommer hem till ägaren går det inte tränsa den, den rusar i ridningen med huvudet rakt upp.
Inridaren visar hur ägaren ska tränsa genom att tränga in hästen i ett hörn (uppbunden) och överfaller hästen med tränset.
Ägaren söker hjälp med ridningen. Börjar träna för en person som genast sätter graman på hästen. Hästen rids med graman i några månader tills det inte längre går skritta på den utan att den får panik.
Vi börjar om med hästen. Rider den ett par månader med sidepull varvat med lite bett.
Rider även hästen med ett tredelat bett med rulle och skänkel ( "westernbett") Här får man vara mycket mjuk i handen. Hästen trivdes bäst med skänkel-bettet och börjar för första gången i sitt liv jobba korrekt och slappna av.
Att hjälpa en häst som råkat ut för tråkigheter måste få ta tid. Det är inget man bara gör på en månad eller två.
Hela tiden strävade vi efter att hästen skulle kunna ridas avslappnat med sitt vanliga tränsbett.
Kan tala om att ägaren grät när hon fick tillbaks hästen. Vilken lycka!
Spö och sporrar kan användas som en förlängning till arm och ben- inget annat. Tyvärr missbrukas detta väldigt ofta. Jag tror inte man får lära sig att vara speciellt känslig på ex. många ridskolor eller andra utbildningar inriktning häst.
Det ägaren till hästen fick till svar när hon ifrågasatte gramanen var att " det är bara att acceptera- din häst måste alltid gå med graman". Detta var en utbildad lärare som jobbar på skola.
Har vi inte kommit längre i utbildningen..???