Dubbel moral?

Sv: Dubbel moral?

(Fast jag håller ändå fast vid att en ryttare o häst som passar varandra inte behöver skarpa saker ;) )

Det håller jag med om fullständigt. Men tyvärr är det ju så att många har inte ekonomin att få en häst som verkligen passar dem, jag var glad att jag fick en häst öht och det var liksom inte läge att klaga och vilja byta häst.
Min andra häst är född hos mig och henne har jag ju kunnat forma, då är det så mycket enklare:D

Jag ser inte att det handlar om dubbelmoral. Det handlar om dålig hästhantering och dåliga ryttare helt enkelt. (för mig) Sådana människor finns överallt.

Jag anser att om man har "alla" skarpa hjälpmedel )sporrar, spö, skarpt bett o kasnke även ngn hjälptygel) - ja då har man ett stort problem!!
Bättre att byta till en mer lämplig häst eller skaffa sig en bättre tränare.

Att ha något som tillfällig hjälp innan man lärt sig hur hästen fungerar lr liknande tycker jag däremot inte är fel så länge man vet hur man ska hantera dem.

Tyvärr är det ju som någon skrev - många som tycker att det är 'häftigt' att hästen ser hetsig ut.
Det går ju i trender, tyvärr så tar ju även mindre bra ryttare efter trenderna.

Jag håller med dig och förstår vad du menar. Jag ogillar de flesta "hjälpmedel". Ibland kan man få ta till något extra om hästen som tidigare sagt blivit felriden/felbehandlad men jag tycker att man alltid ska sträva efter att kunna falla tillbaks på att kunna rida hästen så "enkelt" som möjligt.
Jag har ett exempel:

En häst som blivit helt fel inriden. Mycket känslig häst som inridaren inte gett den tid den behöver. När hästen kommer hem till ägaren går det inte tränsa den, den rusar i ridningen med huvudet rakt upp.
Inridaren visar hur ägaren ska tränsa genom att tränga in hästen i ett hörn (uppbunden) och överfaller hästen med tränset.

Ägaren söker hjälp med ridningen. Börjar träna för en person som genast sätter graman på hästen. Hästen rids med graman i några månader tills det inte längre går skritta på den utan att den får panik.
Vi börjar om med hästen. Rider den ett par månader med sidepull varvat med lite bett.
Rider även hästen med ett tredelat bett med rulle och skänkel ( "westernbett") Här får man vara mycket mjuk i handen. Hästen trivdes bäst med skänkel-bettet och börjar för första gången i sitt liv jobba korrekt och slappna av.
Att hjälpa en häst som råkat ut för tråkigheter måste få ta tid. Det är inget man bara gör på en månad eller två.
Hela tiden strävade vi efter att hästen skulle kunna ridas avslappnat med sitt vanliga tränsbett.
Kan tala om att ägaren grät när hon fick tillbaks hästen. Vilken lycka! :)
Spö och sporrar kan användas som en förlängning till arm och ben- inget annat. Tyvärr missbrukas detta väldigt ofta. Jag tror inte man får lära sig att vara speciellt känslig på ex. många ridskolor eller andra utbildningar inriktning häst.
Det ägaren till hästen fick till svar när hon ifrågasatte gramanen var att " det är bara att acceptera- din häst måste alltid gå med graman". Detta var en utbildad lärare som jobbar på skola.

Har vi inte kommit längre i utbildningen..???:confused:

Vad jag kan tänka mig är att det börja med att man sliter i munnen och skänkla på samtidigt. Tillslut vet inte hästen vart den ska göra, och låser sig för att den tror att den ska stå stilla. Men ändå skänklar man på. Får ryttaren sedan i gång hästen börja den springa då, och ryttaren sliter i munnen och skänkla på samtidigt. Så hästen tror den skall fortsätta springa. Då tar ryttaren hjälp av sporra och spö för den ska gå fram direkt, och skall kunna bestraffas direkt när den inte gör som ryttaren vill. Om hästen stå stilla sedan börja den rycka med huvudet, eftersom den är osäker. Då sätts en martingal hårt spännt på. Hästen förvirras mer och mer och blir tillslut knäpp. Den förstå inte hjälperna och skänklarna något.

Detta är min teori. Tror att det är så för många, tyvärr. Rent av helt total orutinerad ryttare.

Jag vet inte hur det är, men jag kan bidra med en liten tanke...

Jag red lektion idag, på en ridskola. Jag har alltid hur-är-det-att-vara-häst-tanken i huvudet när jag hanterar en häst, vilken häst det än är. Jag vill alltid veta _varför_.
Varför reagerar hästen såhär när jag gör såhär?
Hur hade jag velat ha det om jag var häst?
Osv osv osv.

Men alla tänker inte så, helt klart. När vi skrittade av hästarna var det en tjej som drog ihop sin häst så hårt att han fick gå med mulen mot bringan. Folk sliter och drar i sina hästar, de vrålar skriker och slår, lägger på spön, sporrar, skarpa bett och hjälptyglar. _Varför_ gör dom det?

Jag är inte emot att saker och ting (exempelvis sporrar) används av skickligt folk som vet vad de ska användas till och använder dem på rätt sätt. Verkligen inte. Ibland behövs det något extra, det är ju därför alla dessa saker har skapats.

Men ibland undrar jag om inte hästvärlden skulle vara ljusare om inte folk kunde stanna upp och tänka efter. Fråga sig själva "vad försöker hästen säga till mig när den gör såhär?".

Jag är ingen perfekt hästmänniska, långt därifrån. Jag började utövandet av intresset på ridskola där jag själv drog och slet i hästarna.
Men nu har jag hittat en annan väg, så att säga. Jag har träffat ett halvblod som har lärt mig så otroligt mycket om livet, hästar och människor och relationerna däremellan. Det är sannerligen ingen lättriden häst. Han är den kaxigaste hästen jag någonsin har stött på och den helt klart största och starkaste. Detta 700 kg tunga dynamitknippe rider jag med repgrimma, inget bett, inga sporrar, inget spö.

Jag är så gudomligt tacksam för att jag fick träffa den här hästen och för allt han har lärt mig. Det har gett mig perspektiv på saker och ting. Ibland kan lösningen på ett problem vara att ta bort någon del av utrustningen, istället för att lägga till en ny del.
Det tror iaf jag.

nja...jag ser att manga rider pa vanliga transbett i sverige och sliter soder hasten i munnen..
da ar det battre att ha ett skarpare bett och vara lattare pa handen....:)

Stackars häst. Tyvärr är det väl allmänt förekommande..

Någonting som jag tycker är väldigt förvånande är att golk försvarar användandet med
" jag behöver inte ge så skarpa hjälper då" (hallå , dina hjälper blir fortfarande skarpa!!)
"jag kan korrigera hästen med små hjälper med sporrar (Varför kan du inte göra det utan sporrarna?? )

Det som är mer fascinerande är att man nästan aldrig ser dessa människor IRL, som "itne hackar med sporrar", eller "drar i munnen".
Finns helt enkelt alla de få samlade på buke?

förstår vad du menar men är inget jag själv kan komma på att jag har sett. Är själv inte för att rida på starka bett och med sporrar, vill ha en känslig häst som lyssnar på vikthjälperna, och mer kunna ha stöd i munnen och ha skänklarna runt om. Kan använda spö för att peta på en spec del.
Hästar som ofta rids med dubbla budskap måste ju bli helt förvirrade och har de tur kanske de blir så förvirrade så att de slänger av ryttaren och den blir såld till någon bättre. Tror det mkt ligger i att man har en för svår häst, så då sätter man på den ett jätte skarpt bett men då går ju hästen knappt fram för att ryttaren sliter för mkt, då åker väl sporrar och spö fram oxå... :crazy:

Jo visst, Men jag va på en tävling för några veckor sedan där långt över hälften av deltagarna hade Pessoabett och slett allt va det hade.
mjukt bett+mjuk hand= ok
mjukt bett+hård hand= dåligt
skarpt bett+ mjuk hand= ok
skarpt bett+ hård hand= mkt dåligt

Jag har sett dom på tävlignar, träningar och på olika stallar (ridskolor, gymnasuim, privat stallar m.m.)

men jag tycker inte att man ska dömma andra förrän man har gått ett par dagar i deras skor.
Ni får gärna prova mina skor:angel:[/COLOR]
[/QUOTE]

:bow:Kan bara hålla med dig. Det är alldeles för vanligt att folk inte tar reda på bakomliggande orsaker utan drar en förhastad (och ofta helt felaktig) slutsats direkt.

*kl*

förstår inte riktigt varför man ska inrikta sig på att rida med så "milt" bett som möjligt och utan ngr extra hjälpmedel, varför inte ha det som hästen trivs på och går bra på, oavsett om det är ett vanligt tränsbett eller ett sk. flippanbett (som det har varit så många disskutioner om på buke)
Det viktigaste är väl att man vet varför man har en vis utrustning och hur det påverkar hästen.
Jag vet att alla inte gör det och det är väl det som TS vill ha ut av tråden men många (inte bara på buke) tycker man ska rida på så lite och "mild" utrustning som möjligt.

Sen är ju buke, eller hästfolk öht så oerhört bra på att döma i förväg utan att varken känna ekipaget eller ha sett dom tidigare.
Efter att ha sett ett ekipage inne på en hoppbana te.x i 2min så tycker folk att dom kan tala om vad dom ska ha för bett o.s.v. Men det funkar ju inte så, varken på buke eller IRL.

*kl*

förstår inte riktigt varför man ska inrikta sig på att rida med så "milt" bett som möjligt och utan ngr extra hjälpmedel, varför inte ha det som hästen trivs på och går bra på, oavsett om det är ett vanligt tränsbett eller ett sk. flippanbett (som det har varit så många disskutioner om på buke)
Det viktigaste är väl att man vet varför man har en vis utrustning och hur det påverkar hästen.
Jag vet att alla inte gör det och det är väl det som TS vill ha ut av tråden men många (inte bara på buke) tycker man ska rida på så lite och "mild" utrustning som möjligt.

Sen är ju buke, eller hästfolk öht så oerhört bra på att döma i förväg utan att varken känna ekipaget eller ha sett dom tidigare.
Efter att ha sett ett ekipage inne på en hoppbana te.x i 2min så tycker folk att dom kan tala om vad dom ska ha för bett o.s.v. Men det funkar ju inte så, varken på buke eller IRL.

:bow::bow::bow:
Håller med dig helt och hållet!

Det ägaren till hästen fick till svar när hon ifrågasatte gramanen var att " det är bara att acceptera- din häst måste alltid gå med graman". Detta var en utbildad lärare som jobbar på skola.

Det är så man får mardrömmar.. :crazy:
Jag gick häst i gymnasiet, flera av skolhästarna hade ingen päls kvar där sporrarna användes.. en av dom hade till och med sår (detta var dessutom en känslig häst som reagerade fint på sitshjälper).
Själv red jag aldrig med sporrar där, eftersom hästarna lyssnade bra ändå.

min hast maste ridas pa ett starkt bett hon sticker annars det spelar ingen roll om du ar varlds bast pa att rida hon drar i alla fall...:grin:
men jag har jatte mjuka hander....:)
men jag skulle aldrig rida med spo och sporrar...

Det håller jag med om fullständigt. Men tyvärr är det ju så att många har inte ekonomin att få en häst som verkligen passar dem, jag var glad att jag fick en häst öht och det var liksom inte läge att klaga och vilja byta häst.
Min andra häst är född hos mig och henne har jag ju kunnat forma, då är det så mycket enklare:D

:bow::bow:äntligen någon som är lite som mig! :rofl: vi har inte ekonomin att åka runt och leta efter den peeerfekta hästen, snäll ska den va det är det kravet xD okej nu hörde inte det hära till tråden..men aja..ingga inlägget :angel:

KL
läste bara första och några till.

Ser väldigt ofta dewn här dubbelmoralen, både med spö + bett och mindre tydliga saker.. bara som exempel finns det ju fortfarande många ridskolor som lär ut att samling ar att dra och sparka samtidigt..det är väl dubbel,moral om nåt?

Men att ett bett har långa skänklar eller att man använder ett visst redskap, betyder inte att man använder det för att man måste för att kunna sitta på hästen utan att slå ihjäl sig. Både bett, sporrar och spön är ju hjälpmedel, som i grundtanken INTE är gjorda för att ge starkare hjälper med. Stångbett har en annan funktion än tränsbett, spöt är eg. till för att komma åt att peta där man inte når (''förlängd arm, känns det igen?) och sporren är även den för att förfina hjälpen med hälen. Så bara för at man använder allt samtidigt betyder ju inte det automatiskt att man använder skarpare hjälper än om man red utan det.
Men tyvärr blir det resultatet i många fall.

*kl*

Verkar som om några förståt mig :)
Jag bryr mig inte om vad folk har för utrustning, det är deras val och det har jag inte rätt att lägga mig i.

Men jag blir nästan förbannad när jag ser någon som har skarpt bett (kan lika gärna vara ett hackamore,*skarpt jag vet men jag menar att det inte bara gäller bett* eller vad som hällst) och verkligen sliter i hästen samtidigt som dom har sporrar och spö SOM används hela tiden, blir tokig av folk som sliter i hästen och pickar med sporren samtidigt.
Det är klart fel användning av utrustningen jag vet, eller som att slita i en kedja run hästens nos samtidigt som man rappar den med spöet.
Som jag sa det är dubbelmoralen som stör mig.

Jag pratade faktiskt inte alls om Buke när jag började detta, Jag tog vad jag sett på stuterier, skolor, privat, tävlingar.

T.ex. va på ett ställe två tjejer skulle ta ut en stor hingst till hagen. Den ena går där fram och rycker i kedje grimskaftet så fort han tar ett steg fram och den andra går snätt bakom och rappar honom i ändan varje gång han stannar.
Sedan säger en annan tjej till mig "hihi, dom säger adennrar är lugna, men vår hingst är lika nervös som ett fullblod på galoppbanan"
Jag blev bara :eek:
Ursäkta mina dåligt valda ord men:
Vad f*n tror dom, klart hästen blir nervös om den behandlas så!

Asså jag får ångest när jag ser någon behandla en häst så t.ex, bara tänk er paniken i hästens situation;om den går får den ett ryck,och om den stannar får den ett rapp,vad den än gör så gör det ont!:cry:
T.ex en av mina kompisar,skulle leda ut en fjording till hagen,denna fjordingen hade rykt ihop i ett kick slagsmål med min kompis dåvarande häst,och kompisen satt på. och denna fjordingen kan dra iväg ibland,men bara ibland. Och vid ett tillfälle så gick jag bredvid min kompis när hon ledde ut honom till hagen,i kedjegrimmskaft under hakan, och så gick hon och ryckte i det som en tickande klocka; ryck..ryck..ryck..ryck.. osv...
och han gick hu snällt so helst denhär gången,men sen när hon börjde rycka så blev han upprörd och då tyckte hon att han 'muckade' och ryckte hårt i grimmskaftet så att han stannade:cry:

Usch usch usch,alla som undrar så är ajg urusel på att säga ifrån:(

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 567
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve