Dubbel moral?

M

Mos410

Bara jag som stör mig på den. Jag kan nästan bli arg när jag ser det.
T.ex. Vissa rider med jätte skarpt bett och sedan har de både sporrar och spö...
Nu menar jag inte de som använder en sporre och väcka lite mågon gång eller som nuddar med spöet för att förstärka en hjälp, eller som rider med mjuk mjuk hand.
Utan man ser många som drar och är hårda i handen med det skarpa bettet och sedan sitter med ett ständigt pickande i sidorna på hästen och när hästen slutligen inte bryr sig om sporrarna får ett rapp i röven med spöet.
För mig är detta totalt obegripligt.
Om hästen är svår stannad jobbig att hålla så man nödvändigt vis måste ha ett skarpt bett varför pick den med sporrar?

Eller att leda en häst med kedjegrimskaft runt nosen och ett spö i handen.
T.ex. va på ett ställe två tjejer skulle ta ut en stor hingst till hagen. Den ena går där fram och rycker i kedje grimskaftet så fort han tar ett steg fram och den andra går snätt bakom och rappar honom i ändan varje gång han stannar.
Sedan säger en annan tjej till mig "hihi, dom säger adennrar är lugna, men vår hingst är lika nervös som ett fullblod på galoppbanan"
Jag blev bara :eek:
Ursäkta mina dåligt valda ord men:
Vad f*n tror dom, klart hästen blir nervös om den behandlas så!

Finns hundra talls exempel på denna dubbelmoral.
Jag menar använd vilken utrustning ni vill det ska jag inte lägga mig i, men varför i hela frien använda hjälpmedel som har totalt olika funktion på samma gång.

Fler som har sett och tröttnat på dubbelmoralen? eller överreagerar jag?

Sv: Dubbel moral?

kommer alltid finnas okunniga som gör fel..bara att informera lite försiktigt hur man kan göra istället och hoppas dom tar råden, ofta gör dom ju de inte medvetet utan för att dom inte vet nåt annat eller är väldigt rädda och nervösa för hästen.

Tror knappast det beror på okunnighet i så många fall som man tror.
Det med ridningen har jag sett på tävling (efter som det är då man ser dom. svårt att se folk som för så när dom rider i skogen eller liknande, du förstår nog vad jag menar, det är inte bara riktiat mot tävlingsryttare). Och det med att leda va på en häst skola, lärarna skrattar åt att han är så nervig.
Klart det kan bero på okunnighet och att de flesta vill sina hästar väl, men i vissa fall kan man ju verklgen undra...

Jag har sett en hel del unga tjejer/killar som genom att rida en "vild" häst tycker sig vara "balla". Vad dessa tjejer och killar gör är just det du beskriver, de sliter och drar i tyglarna samtidigt som de kör in sporrarna i hästen. Sen sitter de och pratar om vad het/nervig och svår riden hästen är. Tyvärr sprider sig det på vissa ställen att det är "trendigt" att göra så. Mycket synd om hästarna som utsätts för det.

Jag har sett en hel del unga tjejer/killar som genom att rida en "vild" häst tycker sig vara "balla". Vad dessa tjejer och killar gör är just det du beskriver, de sliter och drar i tyglarna samtidigt som de kör in sporrarna i hästen. Sen sitter de och pratar om vad het/nervig och svår riden hästen är. Tyvärr sprider sig det på vissa ställen att det är "trendigt" att göra så. Mycket synd om hästarna som utsätts för det.

Håller med dig om detta då jag sett detta på dom senaste tävlingarna jag vart på..
Dom har sprungit och taktat åt sidan mejat ner folk, och ryttaren sitter där och skrattar.
Medans föräldrar/tränare står och säger vad duktig denna är pga av att hästen är så svår.
Hästen i fråga var så stressad så jag hade inte ens funderat på åka iväg tävla.
Var några och provred en kompis d ponny nyss.
Dom vart helt chockade över hur snäll och trevlig ponnyn var, jämfört med dom andra dom hade tittat på.
För dom hade varit smått galna, nervösa stressade.
Denna tjej hade varit tittat på ett x antal hästar allt från Sm hästar till unghästar.
Tragiskt!

När jag var i USA och jobbade var det standard för folk, iallafall i det området, att rida med skarpa bett, sporrar och spö. Ryttarens skicklighet bedömdes av längden på sporrarna - ju längre sporrar desto duktigare ryttare. Vilket inte alls stämde. Hästana var osäkra nervvrak som sprang omkring med sänkt rygg och högt huvud.
Tack och lov var jag hos en duktig kvinna som likt mig också ratade det systemet. Men ungdomarna man såg på tävlingarna och i stallen omkring - OMG. Usch!

Dock tycker jag inte att jag ser lika mycket sånt här i Sverige. Men det kan vara jag som är för isolerad i mitt eget stall och klubb. Är inte ute i hästvärlden så mycket längre.

Bara jag som stör mig på den. Jag kan nästan bli arg när jag ser det.
T.ex. Vissa rider med jätte skarpt bett och sedan har de både sporrar och spö...
Nu menar jag inte de som använder en sporre och väcka lite mågon gång eller som nuddar med spöet för att förstärka en hjälp, eller som rider med mjuk mjuk hand.
Utan man ser många som drar och är hårda i handen med det skarpa bettet och sedan sitter med ett ständigt pickande i sidorna på hästen och när hästen slutligen inte bryr sig om sporrarna får ett rapp i röven med spöet.
För mig är detta totalt obegripligt.
Om hästen är svår stannad jobbig att hålla så man nödvändigt vis måste ha ett skarpt bett varför pick den med sporrar?

Eller att leda en häst med kedjegrimskaft runt nosen och ett spö i handen.T.ex. va på ett ställe två tjejer skulle ta ut en stor hingst till hagen. Den ena går där fram och rycker i kedje grimskaftet så fort han tar ett steg fram och den andra går snätt bakom och rappar honom i ändan varje gång han stannar.
Sedan säger en annan tjej till mig "hihi, dom säger adennrar är lugna, men vår hingst är lika nervös som ett fullblod på galoppbanan"
Jag blev bara :eek:
Ursäkta mina dåligt valda ord men:
Vad f*n tror dom, klart hästen blir nervös om den behandlas så!

Finns hundra talls exempel på denna dubbelmoral.
Jag menar använd vilken utrustning ni vill det ska jag inte lägga mig i, men varför i hela frien använda hjälpmedel som har totalt olika funktion på samma gång.

Fler som har sett och tröttnat på dubbelmoralen? eller överreagerar jag?

Ser absolut inget fel i att man leder en hingst med kedjegrimskaft och spö, snarare är det verkligen ett bra säkerhetstänk !
Sen hur just "den hingsten" blev ledd kan jag inte säga nåt om (var inte där)... Men visar du en hingst tex så MÅSTE du alltid bära hjälm, ha träns och ha ett spö i handen.

grundtanken med tex skarpare bett + sporrar är inte fel, sen att det används fel är en annan sak och är allt som oftast på grund av okunnighet.

Jag ser inget fel i att leda en hingst (eller annan häst heller för den delen) med både kedjegrimskaft och spö. Det är en bra säkerhetsgrej för den som leder, men sen ska det liksom det andra utföras på rätt sätt. Och även här tror jag det beror på okunskap att man gör fel. Man ser någon annan göra det och har inte sett/förstått/kommit ihåg/fått lära sig rätt/allt. Och gör en egen tolkning = kan bli väldigt fel.

Om det är hingst sto eller valack bryr jag mig inte i (har själv haft och skött hingstar) de är inte så hemska som folk nämner. Och som jag skrev: Alla får ha den utrustning de vill, det lägger jag mig inte i. Men Då måste man ju endå använda den på ett bra sett. Jag dömmer ingen för att de har kedja och spö utan för att de rycker i kedjan och rappar med spöet samtidigt. Detta handlade inte heller bara om okunskap utan det va på en hästskola. Det va läraren som skrattade och sa att han va så nervig.

Jag känner mig nästan träffad där..
Ena hästen jag rider har ett bett med skänklar, och jag har sporrar samt ibland ett spö.
Varför?
Sporrar: Han kan vara lite seg, svarar han inte framåt när jag trycker med vaden så använder jag hälen. Dvs sporren används inte i varje drivning.
"Skarpt" bett: När han väl får upp farten så tycker han att det är väldigt roligt att springa och är därför svårstoppad, eftersom jag inte vill behöva slita för allt jag är värd i ett vanligt tränsbett så används ett lite skarpare och då kan jag ta lättare med handen och få en snabbare reaktion.
Spö: Om vi är ute på en väg (främst smala grusvägar) och möter ett fordon så vill han ibland inte flytta tillräckligt långt mot diket, då kan jag trycka/"dutta" (obs, inte slå) med spöet på den del av hästen som ska flyttas och på det sättet hamnar vi ur vägen för fordonet.

Men försöker man använda allt samtidigt: då är det bara fel!

Jag anser att om man har "alla" skarpa hjälpmedel )sporrar, spö, skarpt bett o kasnke även ngn hjälptygel) - ja då har man ett stort problem!!
Bättre att byta till en mer lämplig häst eller skaffa sig en bättre tränare.

Att ha något som tillfällig hjälp innan man lärt sig hur hästen fungerar lr liknande tycker jag däremot inte är fel så länge man vet hur man ska hantera dem.

Tyvärr är det ju som någon skrev - många som tycker att det är 'häftigt' att hästen ser hetsig ut.
Det går ju i trender, tyvärr så tar ju även mindre bra ryttare efter trenderna.

Jag anser att om man har "alla" skarpa hjälpmedel )sporrar, spö, skarpt bett o kasnke även ngn hjälptygel) - ja då har man ett stort problem!!
Bättre att byta till en mer lämplig häst eller skaffa sig en bättre tränare.
.

Kan ju också vara så att det funkar bra. Min, numera pensionerade, pålle var omöjlig när jag köpte henne, men de sista 2 åren reds hon i stort sett dagligen på pelham, 2 cm sporrar, dressyrspö och ev. martingal.
Kan man använda hjälpmedlen så stressar det inte hästen och hon trivdes utmärkt med det.

vad användes sporrarna till? borde inte hästen vara såpass känslig att den lyssnar på skänkeln?

martingal stör ju aldrig hästen på de sättet..bettet passade uppenbarligen hästens mun så kanske därför de funkade?

undrar mer på vilket sätt hästen trivdes med sporrarna? eller va hästen väldigt lat och inte lyssnade på skänkeln men med sporrarna så lyssnade hästen och på de sättet trivdes bättre eftersom man inte behövde skänkla på på de sättet?

Kan ju också vara så att det funkar bra. Min, numera pensionerade, pålle var omöjlig när jag köpte henne, men de sista 2 åren reds hon i stort sett dagligen på pelham, 2 cm sporrar, dressyrspö och ev. martingal.
Kan man använda hjälpmedlen så stressar det inte hästen och hon trivdes utmärkt med det.

Fast Jag anser ändå att man har ett problem även om hästen "trivs" med det.

Pelham - För att hästen var för stark? (brister i ridningen.)
Klart den trivs bättre om inte ryttaren sliter i munnen. (det blir ju ofta en annan vinkeln när ryttaren drar i munnen än när den bara använder lilfingret sas)

Sporrar - För att den inte lyssnar framåt/åt sidan? (brister i ridningen!)
Jag är inte emot användandet av sporrar , men att behöva använda det varje dag ser jag som ett problem.
Vissa ryttare rider på ett mjukare sätt med sporrar eftersom de är medvetna om att de inte kan använda så skarpa skänklar då.

Spö - För att hästen inte lyssnar? Är ryttaren rädd för hästen må hända? Varför skulle hästen trivas bättre med spö än utan?

Martingal - för att komma undan det skarpa bettet?

Pelham - För att hästen var för stark? (brister i ridningen.)
Klart den trivs bättre om inte ryttaren sliter i munnen. (det blir ju ofta en annan vinkeln när ryttaren drar i munnen än när den bara använder lilfingret sas)
Nej, hästen var otroligt felriden från 3-9 års ålder. Köpte henne när hon var 9, då hade hon aldrig gått i form. Kämpade i 2 år med 3-delat osv, men hon tog aldrig nånsin stöd på det, förstod ingenting trots träning, träning och åter träning. En dag fick jag ett pelham i handen av en kompis och hästen blev ju då såklart tvungen att "lossna", sedan dess red jag pelham m. 2 tyglar, ibland hack eller kimblewick.
Hästen började då jobba, eftersom grunden då äntligen hade kommit på plats så var det bara huvudet kvar.
Min dressyrtränare som är anti-stångbett stod som ett frågetecken och förstod att detta hjälpte på denna hästen.

Sporrar - För att den inte lyssnar framåt/åt sidan? (brister i ridningen!)
Jag är inte emot användandet av sporrar , men att behöva använda det varje dag ser jag som ett problem.
Vissa ryttare rider på ett mjukare sätt med sporrar eftersom de är medvetna om att de inte kan använda så skarpa skänklar då.
En häst som då har gått i 6 år och dels blivit felriden och dels bestämt det mesta själv kan bli farlig om den inte lyssnar. Jag rider mestadels med sätet, försöker iaf, och om de inte lyssnar så använder jag sporren. Pga för korta hälsenor måste jag ha långa sporrar.

Spö - För att hästen inte lyssnar? Är ryttaren rädd för hästen må hända? Varför skulle hästen trivas bättre med spö än utan?
Mestadels använder jag inte spöet alls, oftast bara för att peta till mina hundar som jag oftast har med mig. Ett spö ser jag som en förlängd arm och det är precis så det ska fungera. Mina hästar är inte rädda för spön, varken små hoppspön eller långa longerpiskor.

Martingal - för att komma undan det skarpa bettet?
För det är inte så skönt att få ett hästhuvud på näsan när hästen bestämmer sig för att bli rädd för något på skogsgaloppen.

Inte för att låta fördomsfull på något vis, men detta är och var ingen "skogsmulle-häst", hon var halvgalen och är än idag, mestadels på grund av stora brister i sina första 9 år.
Hon passade egentligen inte mig, men jag kämpade på och hade hela tiden hjälp av 2 tränare och tränade 2 gånger i veckan.

Min andra häst rider jag på normala bett, har förvisso mina sporrar, men jag tycker inte att man ska dömma andra förrän man har gått ett par dagar i deras skor.
Ni får gärna prova mina skor:angel:

Det låter som du vet vad du gör! :bow:
De flesta gör ju tyvärr inte det.

(Fast jag håller ändå fast vid att en ryttare o häst som passar varandra inte behöver skarpa saker ;) )

*kl*

Jag ser faktiskt inte dubbelmoral att ha skarpa bett och samtidigt sporrar och spö. Gör man det så har man ju inte förstå vad det är till för. Ett spö eller sporrar är ju inte till för att driva en lat häst framåt och ett skarpt bett är ju inte till för att lyckas ha korntrollen på sin häst. Då är det ju brist i ridningen.

Min ena pålle rids på jaktstång, trivs jättebra på det vad jag än rider. Varier dock mkt mellan olika bett och även bettlösa altenativ, men när vi hoppar är det stången som gäller.
Samtidigt har jag 3-4 cm sporrar när vi tävlar, då får jag snabba rekationer från hästen sida, räcker med en liten snudd så får jag hela hans uppmärksamhet.
Sitta och hacka med sporren gör jag absolut inte och inget min häst skulle acceptera så den risken finns inte.
Spö är ngt jag iprincip alltid har men sällan andvänder. Bra att korrigera med på ställen man inte riktigt kommer åt med skänkelt.
Det är ju inte till för att slå eller driva en lat häst framåt med.

Sen föredrar jag allra mest rösten som hjälpmedel, iallafall på den här hästen. Han lyssnar otroligt mkt på min röst var det än gällar. Eftersom jag själv har utbildat honom och jag pratar mkt med mina hästar både i ridnigen och i skötseln så är rösten ngt han har fått lära sig från början. Det är till 1000 ggr mer hjälp för mig än sporrar och spö egentligen. Rösten först sen övriga hjälpmedel.

Senast ändrad:

Jag rider på gummipehlam.
Varför? För att hästen är en nordsvensk, men mycket bakben att sätta under sig och dra iväg när helst han behagar. Dessutom är han grymt het i hoppningen. Och STARK.
Dessutom får jag bättre känsla när jag kan lirka med honom på pehlamet och han lyssnar. Än att behöva bli grov för att bettet är för snällt.

Jag rider med sporrar.
Varför?
För att kunna korrigera honom nättare.
Tex. Vi kommer i en skarp sväng mot ett hinder. Vi ligger för nära, då kan jag flytta honom med en liten tillsägelse med sporren i sidled så att han flyttar ut på ytterkanten av hindret = mer plats.

Jag rider med spö.
Varför?
För att kunna ha en ytterliggare korrigering om han ignorerar sporren eller om han vänder och sticker = vifta med spöt vid sidan om hans huvud så han avbryter sig.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Vet inte varför alla börjar försvara sig.
Jag har inte skrivit det är Fel med skarpt bett eller sporrar!
Jag skrev att jag blir arg när jag ser folk som har skarpt bett och sitter och blå håller hästen samtidigt som sporrarna pickar i sidorna.

Om du har ett skarptbett på din häst eller rider med långa sporrar så är det ditt val, det har jag inte med att göra. Jag irriterar mig bara så mkt på folk som använder dessa hjälpmedel "mot varandra".

Det gäller kedja och spö också. Har du ett spö i handen när du leder din häst så är det ditt val, även om du har kedja. Men rycker man i kedjan när hästen går och rappar den med spöet när den stannar så blir jag irriterad.

Det är den dubbel moralen jag pratar om.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 567
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II