Dubbel dos Hippotrim - vanligt?

bettysmatte

Trådstartare
Jag upptäckte idag, när jag hämtade ut mitt recept på Hippotrim från annan klinik, att veterinären på den första kliniken hade skrivit ut dubbel dos Hippotrim. Hon har fått en tub både morgon och kväll, i stället för bara en gång/dag som jag fått utskrivet nu. Samma styrka. Är det vanligt att man ger dubbel dos? Förhoppningsvis okej för hästen??

Jag upptäckte idag, när jag hämtade ut mitt recept på Hippotrim från annan klinik, att veterinären på den första kliniken hade skrivit ut dubbel dos Hippotrim. Hon har fått en tub både morgon och kväll, i stället för bara en gång/dag som jag fått utskrivet nu. Samma styrka. Är det vanligt att man ger dubbel dos? Förhoppningsvis okej för hästen??
Jag har jobbat med finska veterinärer och de menar på att det ska vara dubbel dos. Det är tydligen bara i Sverige man ger en gång dagligen. I utländska studier så har de påvisat att man ska ge två gånger för att komma upp i rätt serumkoncentration.

Senaste rönen är ju att 2 ggr/dag är betydligt mer verksamt, och åtminstone här har veterinärerna känt till det ett bra tag och det skrivs som standard ut för 2 doser per dag.

Jag hoppas att 5 dagar med dubbel dos och 5 dagar med en gång per dag kommer att räcka. Hon får ju dessutom metacam en gång/dag så det börjar kännas som en massa medicin som går in i hästen.... :( Hennes aptit är inte heller helt normal, och jag vet ju inte om det hör till grundproblemet fortfarande (munskada) eller om det är medicinbiverkning. Så hoppas att det funkar att trappa ner....

Liknande trådar

Hundhälsa Enligt hemgångsråden efter operationen idag ska Doris få smärtstillande och antiinflammatoriskt medicin som finns utskrivet på...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Daff
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 723
Senast: emma-vsm
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 201
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama