Du vet att du är en lantis,,,,,,,

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
Men alltså. De här bottenlöst okunniga stadsborna som lantisar tydligen träffar i part och minut. Det är slltså stadsbor som beger sig ut på lsndsbygden och slår sig i slang med lokalbefolkningen om sådant som att fläskkotletter växer på träd?

Varför träffar man aldrig dessa stadsbor i stan?

Det enda som ens avlägset påminner om något sådant som jag har varit med om, var en treårig liten stadsbo som frågade mig om jordgubbar växer på träd. Och det kan man ju lätt tro när man har fruktträd och hallonbuskar hemma på innergården.

Men ni lantisar träffar alltså vuxna som inte vet sådant?

Jag tycker att det låter väldigt osannolikt. Met som råttan i pizzan.

Men alltså. De här bottenlöst okunniga stadsborna som lantisar tydligen träffar i part och minut. Det är slltså stadsbor som beger sig ut på lsndsbygden och slår sig i slang med lokalbefolkningen om sådant som att fläskkotletter växer på träd?

Det enda som ens avlägset påminner om något sådant som jag har varit med om, var en treårig liten stadsbo som frågade mig om jordgubbar växer på träd. Och det kan man ju lätt tro när man har fruktträd och hallonbuskar hemma på innergården.

Skulle väl gissa att det kanske dykt upp nån tomte från storstan som sagt något dumt någon gång och sen blir det att "så är ju storstadsbor". Att fläskkotletter växer på träd skulle jag gissa är en omskrivning och en förlöjling av att många har dålig koll på köttindustrin och djurhållningen, har svårt att se att någon faktiskt skulle tro en sådan sak :D

Nä, men det är väl bara dem det berättas om.

Jag har träffat ett(!!!) barn från storstad som inte visste att mjölk kommer från kor. Ett barn som placerats där hen var för att föräldern inte kunde ta hand om hen och det var så mycket mer grundläggande kunskaper hen saknade än var mjölken kommer ifrån.
Jag har också träffat en vuxen som kände sig lurad av sina föräldrar som inte hade förklarat när hen var barn att kött kommer från döda djur.

Men träffat någon vuxen som tror att kotletter växer på träd eller att mjölk tillverkas på fabrik har jag aldrig gjort.

Det här dömandet av folk från stan då? Slashasarna, som man ser med milt överseende på.
Du kopplar ihop två saker som inte hör ihop.

Det milda överseendet är med lite ömhet ;) över den valhänthet som uppstår hos den som inte är uppvuxen med det lantliga livet.

Slashasar är i min värld människor utan mål och mening som bara flyter omkring. Att det är färre av dem på landsbygden beror på att man i så stor utsträckning faktiskt måste klara sig själv. Snön skottar sig inte själv. För att bara ta ett exempel.

Jag har träffat ett(!!!) barn från storstad som inte visste att mjölk kommer från kor. Ett barn som placerats där hen var för att föräldern inte kunde ta hand om hen och det var så mycket mer grundläggande kunskaper hen saknade än var mjölken kommer ifrån.
Jag har också träffat en vuxen som kände sig lurad av sina föräldrar som inte hade förklarat när hen var barn att kött kommer från döda djur.

Men träffat någon vuxen som tror att kotletter växer på träd eller att mjölk tillverkas på fabrik har jag aldrig gjort.
Om inte annat lär man sig ju av bilder och text på mjölkpaketen var mjölken kommer från. Och barn brukar vara informerade om amning och digivning - det senare undviker ju mjölkpakettexterna att gå in på.

Något som brukar fascinera och förvåna mig varje år inför jul är Den Stora Jakten på Den Perfekta Julskinkan. Folk som gräver igenom en hel kyldisk i affären och sedan frågar personalen om det finns fler skinkor för de var för stora, för små, för tjocka, för korta, för långa, för smala osv.
Varför är det så viktigt hur den ser ut :confused:

Du kopplar ihop två saker som inte hör ihop.

Det milda överseendet är med lite ömhet ;) över den valhänthet som uppstår hos den som inte är uppvuxen med det lantliga livet.

Slashasar är i min värld människor utan mål och mening som bara flyter omkring. Att det är färre av dem på landsbygden beror på att man i så stor utsträckning faktiskt måste klara sig själv. Snön skottar sig inte själv. För att bara ta ett exempel.

Fast ärligt talat. Ser jag till mitt lantställe är nog den allmänna skötseln av gårdar sällan på topp. Det ser ofta ut som skrotupplag, man lever på läsk och falukorv och saknar jobb och/eller utbildning. Om vi ska generalisera. Sen finns det massa andra som inte är så men Gode Gud låt mig vara en valhänt stadsbo oavsett var jag bor. Inte fasen tror jag snö skottar sig själv. Jag har i många år valt att bo i lägenhet för att slippa skotta. Varför ser du folk i stad som inkompetenta?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka