Du vet att du är en lantis,,,,,,,

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
Först tre generationer. Sen flyttar en generation till stan. Sen kommer både den generationen och den under dem (jag) tillbaka på deltid. Men då är vi STADSBOR. Och såna fattar ju inte hur kor parar sig och varifrån mjölken kommer.
Hmm :cautious:
Förstår du hur jag har det som blir refererad som åh du är xx som bor där (känt namn, släktgård i x antal generationer).
Mina föräldrar bor i stan, fasiken, de är kört

...när du kan rida till affären när Du ska handla.

Såg just detta när jag var hemma i mina föräldrars uppväxtby. En tjej stod på parkeringen och höll två hästar. Därefter kom hennes kompis ut ur affären med en liten kasse. Bägge hoppade upp och red så iväg över ängarna. Såg dessa två ekipage länge och började fundera varför i hin håle jag bor i Tjockhult...

Hmm :cautious:
Förstår du hur jag har det som blir refererad som åh du är xx som bor där (känt namn, släktgård i x antal generationer).
Mina föräldrar bor i stan, fasiken, de är kört
Jag har min pappas barndomshem. Presenterar mig med fördel som "farfars namn, pappas namns dotter på gårdens namn".

Sen bryter det ut ett samtal om min farfar, som dog 14 år innan jag föddes. :D

Och i stan eller nån förort så räcker det med att man går in och köper bananer och kommer ut sju minuter senare för att se en gul lapp vänta på en :rage:. Så ja bättre att inte chansa även om man bor i tjotaheiti

Tillägger att här på Kungsholmen kan man knappt stanna vid ett övergångsställe utan att få lapp nu för tiden. Vakterna är som hungriga hyenor som lurar bakom varje buske.

Jag vet inte ens vilka mina grannar är, förutom tanten som brukar ta rökpaus samtidigt som jag tar ut hunden och en politiker. Också ett bra sätt och slippa bli dömd av grannarna - man har noll koll på varandra :up:
Mina erfarenheter är de motsatta. Här i mina byar skiter folk i arann. Men håller koll ifall något verkar skumt. Snö som inte har några fotspår trots att det snöade för flera dagar sedan. Främmande bilar på gårdsplan.

Föga risk att man blir liggande i månader ute på landet som man kan bli i en lägenhet i stan.

Man lägger sig inte i, men tar hand om varann. Det där dömande som folk talar om - det har jag inte upplevt. Goda grannar hjälper varandra. Men "koll" näe. Det har jag inte.

Mina erfarenheter är de motsatta. Här i mina byar skiter folk i arann. Men håller koll ifall något verkar skumt. Snö som inte har några fotspår trots att det snöade för flera dagar sedan. Främmande bilar på gårdsplan.

Föga risk att man blir liggande i månader ute på landet som man kan bli i en lägenhet i stan.

Man lägger sig inte i, men tar hand om varann. Det där dömande som folk talar om - det har jag inte upplevt. Goda grannar hjälper varandra. Men "koll" näe. Det har jag inte.
Det här dömandet av folk från stan då? Slashasarna, som man ser med milt överseende på.

Jo jag såg nu att ica nära finns på landet också :D

Men oftast så finns ica maxi utanför "stan" :D
Ica Nära i stan, ja då kallas den Ica Skitnära. :D

Här har vi ett Tempo 7 km bort, ett svindyrt ställe att handla på. Det är så dyrt där så ska man ha 5 liter mjölk, ett paket Bregott och en limpa så lönar det sig faktiskt att åka till "city" 2 mil bort och handla på dyraste stället där vilket är Ica Maxi.

Alltså, att mjölken kommer från Ica fattar till och med jag.
Ja den hälls i den speciella behållaren sen under kossan, du vet den där påsen med oftast 4 slangar under och där finns det en slang för varje sort, standard, lätt, grädde och filmjölk. Vad stadsborna missar är att det går inte att pumpa fram mjölken med den där svängande saken bak, det är en flugviftare och inget pumphandtag. :down:

Om mjölken från Ica inte skulle hällas i påsen under kossan så skulle ju inte lantisarna ha nån mjölk alls och så kan vi ju inte ha det. :D

Ja, jag säger inte att det alltid är negativt. Det finns mycket gott i gemenskapen på mindre ställen. Just anonymiteten trivs jag dock personligen med, men det har väl mest att göra med att det är så jag är van! Hoppas att det inte ska leda till att jag ligger död i flera dagar :p

Precis samma erfarenhet har jag, vi byter varor och tjänster så vi får vårat "skit att gå runt" som vi skämtsamt brukar säga. "Hålla koll på" och "lägga sig i" är inte samma sak och med vårat gemensamma kontaktnät är kompetensen enorm inom alla områden här oavsett vad det gäller.

Ica Nära i stan, ja då kallas den Ica Skitnära. :D

Här har vi ett Tempo 7 km bort, ett svindyrt ställe att handla på. Det är så dyrt där så ska man ha 5 liter mjölk, ett paket Bregott och en limpa så lönar det sig faktiskt att åka till "city" 2 mil bort och handla på dyraste stället där vilket är Ica Maxi.
Och jag har ett litet, gammalt Tempo fem minuters promenad hemifrån, också svindyrt men jag handlar en del där ändå eftersom jag gillar att att stödja familjedriven service i mitt närområde. Att ta bilen för att köpa bröd, mjölk och smör ... tja.

Ja den hälls i den speciella behållaren sen under kossan, du vet den där påsen med oftast 4 slangar under och där finns det en slang för varje sort, standard, lätt, grädde och filmjölk. Vad stadsborna missar är att det går inte att pumpa fram mjölken med den där svängande saken bak, det är en flugviftare och inget pumphandtag. :down:

Om mjölken från Ica inte skulle hällas i påsen under kossan så skulle ju inte lantisarna ha nån mjölk alls och så kan vi ju inte ha det. :D
:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka