Först tre generationer. Sen flyttar en generation till stan. Sen kommer både den generationen och den under dem (jag) tillbaka på deltid. Men då är vi STADSBOR. Och såna fattar ju inte hur kor parar sig och varifrån mjölken kommer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Först tre generationer. Sen flyttar en generation till stan. Sen kommer både den generationen och den under dem (jag) tillbaka på deltid. Men då är vi STADSBOR. Och såna fattar ju inte hur kor parar sig och varifrån mjölken kommer.
Alltså, att mjölken kommer från Ica fattar till och med jag.
HmmFörst tre generationer. Sen flyttar en generation till stan. Sen kommer både den generationen och den under dem (jag) tillbaka på deltid. Men då är vi STADSBOR. Och såna fattar ju inte hur kor parar sig och varifrån mjölken kommer.
Kotletterna också!Alltså, att mjölken kommer från Ica fattar till och med jag.
Och i stan eller nån förort så räcker det med att man går in och köper bananer och kommer ut sju minuter senare för att se en gul lapp vänta på en . Så ja bättre att inte chansa även om man bor i tjotaheiti
Jag har min pappas barndomshem. Presenterar mig med fördel som "farfars namn, pappas namns dotter på gårdens namn".Hmm
Förstår du hur jag har det som blir refererad som åh du är xx som bor där (känt namn, släktgård i x antal generationer).
Mina föräldrar bor i stan, fasiken, de är kört
Och i stan eller nån förort så räcker det med att man går in och köper bananer och kommer ut sju minuter senare för att se en gul lapp vänta på en . Så ja bättre att inte chansa även om man bor i tjotaheiti
Mina erfarenheter är de motsatta. Här i mina byar skiter folk i arann. Men håller koll ifall något verkar skumt. Snö som inte har några fotspår trots att det snöade för flera dagar sedan. Främmande bilar på gårdsplan.Jag vet inte ens vilka mina grannar är, förutom tanten som brukar ta rökpaus samtidigt som jag tar ut hunden och en politiker. Också ett bra sätt och slippa bli dömd av grannarna - man har noll koll på varandra
Det här dömandet av folk från stan då? Slashasarna, som man ser med milt överseende på.Mina erfarenheter är de motsatta. Här i mina byar skiter folk i arann. Men håller koll ifall något verkar skumt. Snö som inte har några fotspår trots att det snöade för flera dagar sedan. Främmande bilar på gårdsplan.
Föga risk att man blir liggande i månader ute på landet som man kan bli i en lägenhet i stan.
Man lägger sig inte i, men tar hand om varann. Det där dömande som folk talar om - det har jag inte upplevt. Goda grannar hjälper varandra. Men "koll" näe. Det har jag inte.
Jag upplever att det är åt andra hållet! Stadsbon är norm i de flesta sammanhang, och när någon minns att landsbygden existerar är det ofta med antingen romantiserande eller nedlåtande attityd.Det här dömandet av folk från stan då? Slashasarna, som man ser med milt överseende på.
Det jag skrev var @tanten s egna ordval, dock.Jag upplever att det är åt andra hållet! Stadsbon är norm i de flesta sammanhang, och när någon minns att landsbygden existerar är det ofta med antingen romantiserande eller nedlåtande attityd.
Ica Nära i stan, ja då kallas den Ica Skitnära.Jo jag såg nu att ica nära finns på landet också
Men oftast så finns ica maxi utanför "stan"
Ja den hälls i den speciella behållaren sen under kossan, du vet den där påsen med oftast 4 slangar under och där finns det en slang för varje sort, standard, lätt, grädde och filmjölk. Vad stadsborna missar är att det går inte att pumpa fram mjölken med den där svängande saken bak, det är en flugviftare och inget pumphandtag.Alltså, att mjölken kommer från Ica fattar till och med jag.
Mina erfarenheter är de motsatta. Här i mina byar skiter folk i arann. Men håller koll ifall något verkar skumt. Snö som inte har några fotspår trots att det snöade för flera dagar sedan. Främmande bilar på gårdsplan.
Föga risk att man blir liggande i månader ute på landet som man kan bli i en lägenhet i stan.
Man lägger sig inte i, men tar hand om varann. Det där dömande som folk talar om - det har jag inte upplevt. Goda grannar hjälper varandra. Men "koll" näe. Det har jag inte.
Precis samma erfarenhet har jag, vi byter varor och tjänster så vi får vårat "skit att gå runt" som vi skämtsamt brukar säga. "Hålla koll på" och "lägga sig i" är inte samma sak och med vårat gemensamma kontaktnät är kompetensen enorm inom alla områden här oavsett vad det gäller.Mina erfarenheter är de motsatta. Här i mina byar skiter folk i arann. Men håller koll ifall något verkar skumt. Snö som inte har några fotspår trots att det snöade för flera dagar sedan. Främmande bilar på gårdsplan.
Och jag har ett litet, gammalt Tempo fem minuters promenad hemifrån, också svindyrt men jag handlar en del där ändå eftersom jag gillar att att stödja familjedriven service i mitt närområde. Att ta bilen för att köpa bröd, mjölk och smör ... tja.Ica Nära i stan, ja då kallas den Ica Skitnära.
Här har vi ett Tempo 7 km bort, ett svindyrt ställe att handla på. Det är så dyrt där så ska man ha 5 liter mjölk, ett paket Bregott och en limpa så lönar det sig faktiskt att åka till "city" 2 mil bort och handla på dyraste stället där vilket är Ica Maxi.
Ja den hälls i den speciella behållaren sen under kossan, du vet den där påsen med oftast 4 slangar under och där finns det en slang för varje sort, standard, lätt, grädde och filmjölk. Vad stadsborna missar är att det går inte att pumpa fram mjölken med den där svängande saken bak, det är en flugviftare och inget pumphandtag.
Om mjölken från Ica inte skulle hällas i påsen under kossan så skulle ju inte lantisarna ha nån mjölk alls och så kan vi ju inte ha det.
Förutsätter att "stan" som du åker till för dina ärenden är av den större modellen. Annars finns ingen Maxi vare sig i eller utanför.Jo jag såg nu att ica nära finns på landet också
Men oftast så finns ica maxi utanför "stan"