Du som tvättar din katt

J

jamjam

Hej!

Vad bra att du läser min tråd, då kanske jag kan få tips av dig.
Jag har en katt som är ca 7 månader, hon har aldrig tvättats men behöver nu vänjas vid det eftersom hon ska ställas ut i höst.
Har du några bra praktiska tips på hur man lättast går till väga, jag vill ju inte skrämma det lilla livet och katter brukar ju inte gilla vatten.

Jag undrar vidare om du har erfarenhet av torrshampo, fungerar det bra/dåligt?

Tack för att du tog dig tid att läsa detta.

Sv: Du som tvättar din katt

Jag badar mina katter och vande dem vid det ända från "början" för att det inte skulle bli problem. Jag badar dem väldigt sällan, eftersom att pälsen måste hinna lägga sig till utställning :)

Det är olika vilket sätt som är bäst, olika katter gillar olika saker. Jag duschar mina i duchen.
Först lägger jag i en handduk att stå på så de får fäste, sedan sätter jag på duschen väldigt svagt och med 38-39 gradigt vatten. (Mina gillar det bäst) och så börjar jag bakifrån och går framåt på katten medans jag håller fast dem lite lätt med ena handen. De har vant sig så de står ganska stilla.

En annan variant kan vara att ställa katten i badkaret och fylla upp vatten långsamt och bada katten på det viset. men det har jag aldrig provat.

precis som reykur har jag alltid badat mina katter, lått dem vänja sig vid vatten enda sedan de var små.

men annars är det väldigt mycket:
donotwantcat.jpg

våra har fräst å vare allmänt less när de varit dags för bad men mainen vi har nu han knatar gladeligen in i duschen när jag står där å är helnöjd när han blir blöt.

vi har antingen ställt ner dom i badkaret hållt i lite lätt å ignorerat fräsandet å morrandet. å bara tvättat på. eller ställt in dom i duschen å duschad rakt av..

tvättade oftast med vanligt yes. funkar kanon mot feta svansar.. sen får man använda antistatspray :D men attans va snygga dom blir...

inte nybadad men så gott som... mycket påls att fixa iaf kragen...

http://img.photobucket.com/albums/v290
/zofine/Katterna/bells.jpg

på väg hem från utsällning.. kunde inte låta bli ber om ursäkt..
BellsNillekerbil.jpg

våra har fräst å vare allmänt less när de varit dags för bad men mainen vi har nu han knatar gladeligen in i duschen när jag står där å är helnöjd när han blir blöt.

vi har antingen ställt ner dom i badkaret hållt i lite lätt å ignorerat fräsandet å morrandet. å bara tvättat på. eller ställt in dom i duschen å duschad rakt av..

tvättade oftast med vanligt yes. funkar kanon mot feta svansar.. sen får man använda antistatspray :D men attans va snygga dom blir...

bells.jpg

BellsNillekerbil.jpg

Hej!
Tack för svaren

Ingen som har erfarenhet av torr shampo????

Fin bild på katterna. De ser nöjda ut, gick det bra på utställningen??

var så himla länge sen som den bilden togs. men antagligen inte för då brukar de sitta rosett på backspegeln ;)

Testada torrschampoo en gång o det var bort-kastade pengar, funkar inte alls, smutsen på tassarna blev till geggamojja!!

När du ska bada din katt se till att du har allt du behöver i närheten o du får vara bestämd o inte rädd. På min katt hjälper det att ge honom mycket beröm hela tiden, det blir han lugn av. Efter några gånger så vande han sej o nu "går han med på det" utan protester. Men lägg något på dush golvet så att katten inte halkar, det gillar dom ju inte o kan skada sej faktiskt.

Jag har aldrig vant min katt vid att bada, hon gör det själv.
När man väl har fått en vattenälskande katt så är det ingen utställningskatt, typiskt det där.:smirk:

Tack för alla svar!

Nu har jag tvättat "Britta".

Hon gillade det!!!!!!!!!!!!!!
Jag lade en handduk i handfatet, värmde vatten i en kanna till 37 grader.
Jag tog ett fast tag i nackskinnet och hälde försiktigt vatten över svans och rumpa, då försökte hon smita. Jag lyfte vänligt men bestämt tillbaka henne och sa att nu ska du bada. Britta började spinna:) Jag lät vatten rinna över hela henne och jag släppte nackskinnet och där satt hon och lät vattnet skölja över sig.:love:
Efter badet fick hon en uppvärmd handduk att mysa i. Hon låg länge i mitt knä invirad i handduken. Nästa gång blir det även shamponering.
Hur ofta kan man tvätta katten?

precis som reykur har jag alltid badat mina katter, lått dem vänja sig vid vatten enda sedan de var små.

men annars är det väldigt mycket:
donotwantcat.jpg

Vilken söt bild!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

//Bea:bump:

Hur ofta du måste bada beror på hennes päls. Abbie är rätt fet i pälsen och skulle behöva bada varje/varannan månad för att vara "perfekt". Är katten bra i pälsen så räcker det inför varje utställning.
Har använt torrschampo en gång, men det är inte bra på ulliga britter, det kommer inte ner i pälsen ordentligt. Jag använder numera Espree Energee Cat Shampoo, jättebra! Men britter kan man inte använda vad som helst eftersom dom ska ha crisp i pälsen medan många andra raser ska ha mjuk päls.

Jag badade vår kille 2 ggr inför utställningen. Han är då somali och semilånghår, bäst fungerade F1R2 All seasons, som jag använde andra gången. Då spädde jag schampot 1-8 ungefär, sedan vispade jag och sist kramade jag in vätskan i en mjuk svamp, sköljde katten noga före applicering, och sedan masserade jag in blandningen över hela kroppen så att det uppstod ett skum. Lät verka en stund, sköljde i minst 15 minuter, och upprepade sedan behandlingen. Sedan har jag hört, att katter gärna vill ha varmare vatten än människor, man ska alltså inte bada i samma temperatur som spädbarn.
I alla fall, något jag lärt mig är att sköljningen är viktigast, eftersom jag misslyckades totalt med badningen av en annan katt, som tyvärr inte fick gå vidare på utställningen pga att jag sköljt för dåligt:( Han fick sitt CAC, men kanske skulle gått vidare om jag varit noggrannare. Men som sagt alltid lär man sig nåt!

Vår nya hane var inte van vid bad, och första gången var inte rolig för nån av oss;) Andra gången gick det mycket bättre, och faktiskt fick vi även föna och borsta efteråt.
Jag hade dock inte fixat det själv, första gången fick dottern hjälpa till, andra gången var det sambons tur. Sammanlagt tog det väl runt 45 svettiga minuter att bada, sedan 20 till föning:) Men fin blev han, domaren var jättenöjd, för att inte tala om hur nöjd jag var:laugh:

Jag var också ute efter ett bra torrschampo, men lyckadet inte hitta nåt, så jag vet inte hur det fungerar, tyvärr.

Hoppas det går bra nästa gång också!

Mvh FoM

Hej, jag började bada min katt samtidigt då jag badar, han är alltid med och nyfiken så jag tog i honom då det bara var lite vatten kvar, vi badade tillsammans. Nu tycker han det är helt ok att bada efter mej.

bells.jpg

BellsNillekerbil.jpg

Inte lösa katter i bilen, du gör mej nervös :)

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 349
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 570
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama