Du som har/haft två hundar...

Sv: Du som har/haft två hundar...

Nackdelar med två:
- dubbla försäkringskostnader och matkostnader.
- Svårare att fördela "träning" så att båda får vad de behöver bäst.
- Tar större plats i bil.
- Kostar mer att åka med kommunalt/statligt (om det är stora hundar som tar varsin vuxenbiljett)

Fördelar med två:

- De har alltid sällskap av varandra.
- De dagar jag inte orkar träna, kan två leka av sig med varandra.
- Om de skulle behöva lämnas på pensionat, kan de alltid känna tryggheten att vara två.
- De har alltid delad glädje.
- De får motion och blir allsidigt musklade genom hundlek,
- Med regelbunden hundlek där de känner varandra väl, minskar skaderisken än mot om en hund leker enstaka gånger med "okänd".
- Om en av hundarna redan har en "inlärd" vardagslydnad, kan den andra hunden "åka gratisskjuts" genom den första. Det går lättare att lära in kommandon på den "nya" hunden om den gamla kan dem redan.

Observera:
Det krävs lika många promenader med två som med en.
Det krävs lika många utfordringstillfällen med två som en.

men...

Två ganska jämngamla blir svårare att fostra samtidigt (då de bl a kan fokusera på varandra och lyssna sämre på dig som hundägare).

/Marianne
(som haft en hund, två hundar och tre hundar)

Anledningen till att jag skaffade en till är att jag alltid vill ha en hund att aktivera! Jag tycker att Gabbi har gjort sig förtjänt av en lugn pension så jag skaffade en till!
Men det dröjde tills nästan nu (Kiera är två) innan jag landade i detta att ha två vovvar! Har undrat miljoner ggr hur jag tänkte när jag skaffade Lillan! Nu HAR jag landat och kommer alltid ha två i framtiden, eftersom jag är lite träningsfreak:o

Dock bör man också ha i åtanke att det kan bli som det är här hemma, mina två bor enbart ihop för att dom måste. Det är inte så att det är konstant gruffande, men dom är inte heller intresserade av att lattja med varandra.

Så är det för mina med!
Eller.. Kiera älskar Gabbi som är måttligt road!

+
Dom har alltid sällskap av varandra
Min stora hund blir tusen gånger lydigare när den lilla är med
Dom leker medvarandra

-
Man får alltid dåligt samvete mot stora hunden om man bara går ut me lillan
lillhunden kan inte vara själv hemma
dyrare
krångligare att gå ut med dom
svårare att hitta hundvakt.
Kan inte åka tåg buss osv längre då den stora blir stressad redan innan

blev mycke negativt men trots allt är de helt underbart och ha två!
men mycke mycke jobb!
Kommer ta bort min stora hund nu under sommaren och efter de ska ja inte ha två innan ja i såfall har en sambo som vill ha en egen hund eller så.

För mej har det enbart varit fördelar;)

Jag köpte en till hund för att jag var rädd att jag inte skulle klara av att skaffa en hund efter min trotjänare gått bort, han började verkligen visa att han var gammal:( han är tolv år.

Men min gamla hund blev som förbytt när lillhunden kom:love: han blev som en valp i sina lekar och det syns tydligt att han är såå lycklig:love: "gammelheten" märks bara när hans senilitet kommer fram, vilket oftast händer om vi går på okänd mark där han inte känner igen sig, därför undviker jag det när han är med.

Eftersom min gammla hund inte är intresserad av att följa med i bilen längre (pga seniliteten) så är det inga problem för mej att bara ta med lillhunden, vilket har underlättat betydligt vid tex miljö träning.

Att det blir dubbla kostnader av allt bekommer mej inte särskilt, så dyrt är det inte att ha hund, det är skillnad med hästar;)

Jag skulle aldrig rekommendera någon att skaffa två hundar förren den äldre är lugn i sig själv och vet vad som gäller, jag har sagt att jag inte kommer skaffa någon mer hund förren tidigast när lillkillen är tre år.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 970
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 087
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31