Du ska väl inte rida på ridskola??

Stall EMME

Trådstartare
Jag går i funderingar på att börja rida på ridskola igen men många tycker jag ska satsa på något annat.

Det hela ligger till som så att jag har en halvblodsvalack f:07 som jag haft mycket otur med skador på. Jag hade fler hästar innan och har tävlat upp till 130 och LA dressyr. Har de sista 2 åren sålt av p.g.a studier och har nu bara honom kvar. Dock så känns det som att jag tappar mycket av ridningen och det är svårt att motivera sig :grin:.

För en dryg vecka sedan sträckte han sig i bogområdet och har vilat. Innan det så har han haft en senruptur, ledpunktion, infl i en muskel och infl i bakknän p.g.a avlastning av skadorna fram (allt detta innan 3 års ålder) och en vrickning i höstas.

Det känns som om jag hela tiden är rädd att det ska hända något och jag sitter hela tiden och känner efter hur han går , känns och reagerar.

Min tanke var då att börja på en ridskola, just för att bara kunna åka och rida på utbildade hästar som jag inte behöver bekymmra mig om de känns fräscha eller ej. Har pratat med en ridskola och det finns plats i grupper som har börjat med skänkelvikningar och hoppar 100-110 cm.

Känns helt ok för jag är inte där för att utvecklas utan för att hålla igång mig och få fokusera på mig. Hitta glädjen och motivationen. Nu är det så att många tycker att jag inte ska göra det utan ha en medryttarhäst istället. Men jag vill inte ha mer "ansvar" utan vill bara kunna åka, sadla och rida och gärna under lite uppsikt så jag inte tappar mer. Vet ju inte när jag kan komma igång eller börja hoppa osv med min egen.

Vill väl egentligen mest skriva av mig lite men också få lite erfarenheter och tips.

Hästen är min egen uppfödning undan mitt sto som jag hade sen hon var föl och han är min "perfekt match" så jag vill inte byta ut honom heller. Han är precis det jag ville ha i temprament, personlighet, ridmässigt och hoppmässigt. Det enda som avviker från önskemålen är + 5 cm i mankhöjd, han skulle ha varit ett sto och skimmel :rofl:.

Sv: Du ska väl inte rida på ridskola??

Tycker absolut du ska ge det en chans!
Du kan ju åka dit och kolla på stället, boka en provlektion och så kanske? Och därefter bestämma dig?
Finns väl ingen anledning till att INTE kolla upp det, för idén är ju inte dum :)

Tycker också att du ska åka dit och kolla och rida en provlektion iaf! Tycker det låter som en bra idé för att hålla igång ridningen:)

Svarar er båda :)

Då är jag inte helt fel ute. När jag nämner det för folk så höjer de på ögonbrynen och menar att måste finnas annat jag kan göra.

Men tror inte det är många som vill låna ut sin välutbildade häst 1 gång i veckan till mig att rida träningar på utan att mocka, fodra och kanske betala med :p. Har nog med min hästs kostnader och veterinärvård. Så då måste det ju bli billigast och minst tidåtgång att rida på ridskola för 170 kr/ timme istället för att betala både träning för 250-350 kr/timme + ev kostnader på en medryttarhäst och få mer att ta hand om.

Jag tycker inte att det e fel av dig att rida på ridskola för att hålla igång den egna ridningen. Utan jag ser bara positiva saker med det, vill säga om det e en bra ridskola som man trivs på. Men du för väl prova på lektioner?

Så strunta i vad andra säger och gör som du själv vill;)

Tycker oxå att det är helt ok att du börjar på ridskola. Min dotter fortsatte att rida på ridskola när hon hade fått egen häst vilket en del tyckte var "onödigt"?
Det hon lärde sej där överförde hon sen på sin egen häst och sedan tog hon med sej sin häst till ridskolan och red lektion då och då.

Så börjar du på ridskolan och strunta sen i vad dom andra säger! :bow:

Jag tycker det låter som en bra ide.Jag har själv ridit på ridskola,fast jag haft egen häst.

Helt rätt! Det är ju lite svårt att släppa en medryttarhäst "bara så där" när du sedan kan börja med din häst igen, men en ridskola kan du släppa när som (fast du får kanske betala för hela terminen ändå).

Inget ansvar och ingen extra tid. Nej, jag tycker att ridskola är perfekt! Min dotter får också en termin på ridskola då och då för att lära sig rida bättre - jag anser nämligen att man får bättre ryttarkänsla om man rider många olika hästar.

MEN ta några prova-på-lektioner först, min erfarenhet är att det finns måånga ridskolor som knappt är värda namnet. Då känns det bättre att iaf försöka hitta någon som är nöjd med att få hästen motionerad någon gång i veckan mot samma betalning som ridskolans lektionspris. För då slipper du skritta runt i 35 minuter och ägna resten av tiden åt att försöka få till lite trav mitt bland alla andra som helt plötsligt svänger över/stannar mitt framför dig alternativt skritta i 10 minuter och sedan trava runt i 35 minuter medan ridläraren står vid utgången och röker och snackar med sina vänner utanför, du slipper outbildade och "döva" (både hand och skänkel) hästar och framför allt, du slipper byta häst varje/varannan vecka.

Jag anser att på en ridskola är det är viktigare att ridläraren är duktig än att hästarna är det, så har "din" ridskola en engagerad ridlärare och en någorlunda ridkunnig grupp är det inget att tveka om!

Klart du kan göra det!
Jag gjorde liknande som dig just när jag skaffade unghäst. Bara för att komma igång och få uppdater min ridning igen efter att ha haft en äldre häst som knappt kommit ut på skogsmullepromenader ens de sista året.

Började på min gamla ridskola, så jag visste vilken ridlärare det var och att det är en skola där jag verkligen trivs och som har bra hästar.
Började i en grupp som var lite mer avancerad än "din", skolor, förvänd galopp och enkla byten. Det jag kan känna med "din" grupp är att det kanske är väl mycket nybörjargrupp, men det känner du bäst själv.

Jag själv tycker det är toppen att ha ridskolehästarna som komplement till min unghäst. Sen som sagt så trivs jag bra med ridskoleverksamheten och nu kör jag både min häst och ridskolan paralellt bara för att jag trivs och tycker att det är kul och givande fortfarnade. Så för mig fungerade det toppen med det upplägget! :laugh:

sitter hela tiden och känner efter hur han går , känns och reagerar.

Min tanke var då att börja på en ridskola, just för att bara kunna åka och rida på utbildade hästar som jag inte behöver bekymmra mig om de känns fräscha eller ej.

första biten jag citerat.. det är väl bara bra att du känner efter i din häst på hur han känns, går och reagerar :confused: något jag tycker alla borde göra alltid. Om jag förstått dig rätt

andra delen jag citerade, det fetstilta.. bara jag som reagerade över det? om hästen inte känns fräsch, struntar du då i det och fortsätter rida eller hur menar du? :crazy: lät verkligen jättekonstigt i mitt huvud

för övrigt tycker jag väl att du kan börja på ridskola om det känns rätt för dig! :)

Senast ändrad av en moderator:

första biten jag citerat.. det är väl bara bra att du känner efter i din häst på hur han känns, går och reagerar :confused: något jag tycker alla borde göra alltid. Om jag förstått dig rätt

andra delen jag citerade, det fetstilta.. bara jag som reagerade över det? om hästen inte känns fräsch, struntar du då i det och fortsätter rida eller hur menar du? :crazy: lät verkligen jättekonstigt i mitt huvud

för övrigt tycker jag väl att du kan börja på ridskola om det känns rätt för dig! :)

Haha, nu tror jag du missförstod det hela:p. Det jag menar är att jag av rädsla att det ska bli fel på min överanalyserar allt. En häst kan ju som vilken annan individ som helst ha en dålig dag, vara lite extra pigg, trött, sprallig, ibland istadig o.s.v. Detta kan bero på att de har ont men också på "dagsformen" men jag tror alltid det är något fel. Ibland om min häst snubblar så tänker jag ojdå, men sen tänker jag att han kanske snubblade för att han har ont och sen är karusellen igång. Jag sitter hela tiden och "letar" signaler och fel mer eller mindre omedvetet, det kanske jag inte gör på en ridskolehäst.

På en ridskolehäst kanske jag kan släppa den rädslan och koncentrera mig på ridningen. Givetvis har jag den "normala" känslan och säger till om det inte känns rätt och har oxå en på marken som kan se och bekräfta eller prova hästen då ridläraren känner den.

Jag skulle ALDRIG rida en halt häst. Hade jag inte brytt mig så hade jag nog nöjt skumpat vidare på min. Det jag menar i texten är den överdrivna känslan (rädslan), den "normala" känner jag som självklar.

Hoppas det blev tydligare:banana::banana:

Senast ändrad:

Det är väl klart att du kan börja på ridskola, men jag förstår ändå inte riktigt. Du tycker det är jobbigt att hela tiden känna efter hur din egen häst går, men den har du väl kvar och rider på (när den inte är halt då) även om du går på ridskola? Så att det problemet kvarstår ju.
Även om jag rider på ridskole-häst eller medryttarhäst eller vilken häst det än är, så känner jag ju efter om hästen känns fräsch. Vem vill sitta och rida en halt häst, även om det är en ridskolehäst. Visst ansvar har man ju faktist även som ridskoleryttare :confused:

Haha, nu tror jag du missförstod det hela:p. Det jag menar är att jag av rädsla att det ska bli fel på min överanalyserar allt. En häst kan ju som vilken annan individ som helst ha en dålig dag, vara lite extra pigg, trött, sprallig, ibland istadig o.s.v. Detta kan bero på att de har ont men också på "dagsformen" men jag tror alltid det är något fel. Ibland om min häst snubblar så tänker jag ojdå, men sen tänker jag att han kanske snubblade för att han har ont och sen är karusellen igång. Jag sitter hela tiden och "letar" signaler och fel mer eller mindre omedvetet, det kanske jag inte gör på en ridskolehäst.

På en ridskolehäst kanske jag kan släppa den rädslan och koncentrera mig på ridningen. Givetvis har jag den "normala" känslan och säger till om det inte känns rätt och har oxå en på marken som kan se och bekräfta eller prova hästen då ridläraren känner den.

Jag skulle ALDRIG rida en halt häst. Hade jag inte brytt mig så hade jag nog nöjt skumpat vidare på min. Det jag menar i texten är den överdrivna känslan (rädslan), den "normala" känner jag som självklar.

Hoppas det blev tydligare:banana::banana:

Ah, nu fattar jag också :idea::D. Då kan du nästan borste från mitt tidigare inlägg;)

Men tror inte det är många som vill låna ut sin välutbildade häst 1 gång i veckan till mig att rida träningar på utan att mocka, fodra och kanske betala med :p. Har nog med min hästs kostnader och veterinärvård. Så då måste det ju bli billigast och minst tidåtgång att rida på ridskola för 170 kr/ timme istället för att betala både träning för 250-350 kr/timme + ev kostnader på en medryttarhäst och få mer att ta hand om.

Men du bor inte så långt från "landet", där är priserna helt annorlunda!

Ett ex, visserligen "fel ras" men så du ser prisnivån:

Mina medryttare betalar 400 kr/mån (dvs 100kr/gång) för att under handledning rida välutbildade (tävlat upp tom SM-nivå) islandshästar 1g/vecka. Det ingår inget "att ta hand om" mer än att hämta och lämna sin häst i hagen.

Alt om man inte vill binda upp sig 200 kr för privatlektion 1 timme under uteritt.

Kan du ta dig en bit från storstan finns säkert massor av hästar där du bara kan få bli gratis "motioneringshjälp" också. :idea:

Efter att ha haft en skogsmulle i nästan 7 år så har idén ridskola slagit mig några gånger :D Reaktionerna från omgivningen var intressanta. Det var allt ifrån "men är inte du alldeles för duktigt för det" (det är jag verkligen inte, skulle behöva damma av mig några gånger för att ens kunna genomföra en skänkelvikning) och även att "men ridskola kan du väl inte börja på igen" som om att när man blivit hästägare bör man aldrig mer gå tillbaka till ridskola :confused:

Jag tycker du har en toppenbra idé :D Nu är jag själv hästlös och funderar på att börja på ridskola när ekonomin tillåter. Jag klarar inte ansvaret med häst varken tidsmässigt eller ekonomiskt just nu, men får en otrolig hästabstinens.

Kör på! :bow:

Ja det är ju en idé. Jag har tillgång till hästar men inte alla jag kan rida för tränare på. Känner att jag tappat lite och vill ha lite påtittning :).

Jag bryr mig inte så mycket om ras, red Islänning (4 gångare) förut och red lite träningar också. Får ju rida min morbrors två men det är ju nästan 4 mil enkel resa och de hålls inte igång nu. Jag har dock lite funderingar på att köpa eller låna en Isis men tänkte komma igång och jobba lite först.

Tar examen på lördag och har jobb från 1 februari, roligt men nervöst :bump:.

Skullle även kunna prova western men det finns inte så mycket runt här tror jag, man kan ju ta chansen nu att testa något nytt kanske.

nej, många reagerar lite lustigt. Har man egen häst kan man inte få ut något av ridskola men det kanske kan vara bra att komma back to basic :D. Sen kan det vara kul och träffa lite folk. Känner inte så många här än så det kan ju vara givande på det planet med.

Hoppas du själv kommer igång och rider snart. Man får ju abstinens rätt fort . . . hehe.

Men det är väl en jättebra idé att rida på ridskola! Du kan känna dig trygg, inga ansvar, bra hästar osv. Ta en termin, sen kan du ju känna efter hur du vill fortsätta.

Även om nivån på gruppen ligger lägre än vad du själv gör, så kan det ändå vara både kul och lärorikt att ta ett steg tillbaka ibland. Du får ju även en social bit med en grupp där ni kan snacka om samma hästar osv.

Lycka till!

På vår ridskola (kanske en bättre ridskola än andra, vad vet jag) rider vi öppnor, slutor, bakdelsvändningar, förvänd galopp osv. Hästarna är lite blandade. En del är ju superfina och känsliga, men en del kanske inte ser så graciösa ut och har svårt för vissa övningar. Men det gör ju bara dig till en bättre ryttare med nya utmaningar.

Allmänt tycker jag många som har egen häst inte vet vad de pratar om när de säger att ridskolor är dåliga. Det är som att alla tror att alla hästar som går på ridskola är skänkeldöva, tröga, trötta, outbildade med mera. Det är inte sant, men det klart att kvalitén på ridskolor varierar.
Själv kan man bli galen på en del hästägare som börjat på ridskola men inte har någon teoretisk kunskap. tex inte kan ridvägarna, hur man rider i ridhus med 7 andra ryttare samtidigt med mera. De kommer gärna med attityden att de är bättre än ridskoleryttarna...aja. Det är många som är så, men självklart inte alla.

Jag har tre friska egna hästar och jag rider på ridskolan 1 gång i veckan för att inte lägga mej till med dumheter som man gärna gör när man sitter hemma och "harvar". jag tycker också det är trevligt att åka dit, bara det är värt pengarna.:bump::bump: Så jag säjer go for it!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
545
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar