Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är då man lite spontant reflekterar över att du-reformen kom eftersom tilltalssätten var så totalt förvirrade i Sverige att folk knappt vågade säga någonting alls. Kort sagt så illustrerar vi nog helt enkelt just nu hur illa det var och varför de bara la ned eländet och ersatte med du för alla. Vi vill väl knappast tillbaka till det i vilket fall. Jag gillar du-reformenFör mig har niandet inget med högre eller lägre att göra utan med äldre och yngre. Jag jobbade när dureformen kom och jag hade inte kunnat säga du till tanterna på Östermalm
Jag tror det är i nån form av missriktad välvilja. Man vill vara artig helt enkelt.Jag gillar du-reformenFörstår inte folk som kämpar stenhårt för att markera avstånd till mig när jag handlar
Vet ytterligare en som duat honomJag råkade dua kungen när jag jagade med honom i vintras. I'm still alive![]()
Det mest pinsamma är ju att det var många hemmafruar vars män hade en titel som man höll i för allt vad tygeln höll. Proffesorskan o Generalskan, och gud vet allt.
Jag tror det är i nån form av missriktad välvilja. Man vill vara artig helt enkelt.
Jag gillar också du-reformen. När jag nu bor i ett land där man inte duar hur som helst så ser jag på svenskan på ett helt annat sätt. Så himla skönt liksom att man kan dua vem som helst (nästan då, minus kungen med familj) utan att behöva fundera över om det kan anses vara oartigt, utan att behöva ta in ålder och yrke och situation och jag vet inte allt i beaktande innan man kan öppna munnen. Här är duandet på väg bort mer och mer, min sambo kallar sin mormor du medan hans pappa fortfarande niar henne.
Är titelsjukan om något inte en klassmarkör så säg? Varför skulle det vara bättre med en titel än med ett ni? Jag är uppväxt med att man är artig om man niar, titlar däremot är rena fjantet och har aldrig förekommit oavsett om det varit präst, polis eller högfärd som tilltalats.
Jag tilltalar vår generaldirektör med du, skulle aldrig säga generaldirektören om jag riktade mig direkt till honom.Å andra sidan så säger han inte ingenjören om han tilltalar mig eller andra så vi är kvitt, utan någon överenskommelse att lägga bort titlarna.
![]()
Haha, det är inte lättDet varsta med att komma fran Sverige dar man kallar alla for du till ett stalle dar det inte galler ar att sjalv inte bli kallad for du och fornamn.Nar alla yngre (och det ar mana vid det har laget) och de flesta man vare sig de ar lika gamla eller nagot aldre, kallar en for Ms. Elaine ... Jag kanner mig lika ung och frash som mormor nar jag hor det.
Tursamt nog har jag nu flyttat fran Syd Ostra USA och det ar mycket annorlunda har pa Vastkustenjag kanner mig inte alls lika alderstigen.
Min farmor överstinnan hade hållit med dig. Hon försökte komma runt "överstinnan" genom att foreslå att man kallade henne fru G istället. Förnamn och du var inte att tänka på när farfar blev överste någon gång på 30-talet. Och för övrigt hade inte översten tillåtit det. Farfar var en trevlig prick men någon måtta fick det ändå lov att vara.
Det varsta med att komma fran Sverige dar man kallar alla for du till ett stalle dar det inte galler ar att sjalv inte bli kallad for du och fornamn.Nar alla yngre (och det ar mana vid det har laget) och de flesta man vare sig de ar lika gamla eller nagot aldre, kallar en for Ms. Elaine ... Jag kanner mig lika ung och frash som mormor nar jag hor det.
Tursamt nog har jag nu flyttat fran Syd Ostra USA och det ar mycket annorlunda har pa Vastkustenjag kanner mig inte alls lika alderstigen.
Självklart vet väl alla att det är geolog Karlsson, alternativt bara geologen det ska vara! Det är på tok för personligt att kalla er vid förnamn, oavsett om det är ms eller frk.Skulle någon kalla mig för fröken Karlsson eller Ms. Helena skulle jag förmodligen vända mig om och kolla vem de menade![]()
Borrerskan låter väl fint, mitt ex var svetsareHmm, jag är ihop med en borrare...![]()
![]()
![]()
![]()
Svetsarinnan?!?Borrerskan låter väl fint, mitt ex var svetsare
Fel tråd!Hmm, jag är ihop med en borrare...![]()
![]()
![]()
![]()
Har inte de det ytterligare problemet att de inte riktigt vet om de ska smickra genom att förutsätta att man är ung, eller genom att förutsätta att man blivit gift? (Fick halvhasplingar i 25 årsåldern)Haha, det är inte lätt. Som första gången jag blev kallad madame istället för mademoiselle
.