Du-reformen och kungahuset?

Är titelsjukan om något inte en klassmarkör så säg? Varför skulle det vara bättre med en titel än med ett ni? Jag är uppväxt med att man är artig om man niar, titlar däremot är rena fjantet och har aldrig förekommit oavsett om det varit präst, polis eller högfärd som tilltalats. :p

Jag tilltalar vår generaldirektör med du, skulle aldrig säga generaldirektören om jag riktade mig direkt till honom. :crazy: Å andra sidan så säger han inte ingenjören om han tilltalar mig eller andra så vi är kvitt, utan någon överenskommelse att lägga bort titlarna. :D
Var, möjligen. Ingen har ju varken titelsjuka eller niandeproblem i Sverige idag om de inte skaffar sig det. Eftersom vi har en du-reform. Vilket är bra, om folk inte förstör det ;)

Kungen vill ju markera att han är bättre folk, och överklass. Ungefär som Petruska beskriver det, hemhjälpen går det bra att säga du till, som ju tillhör arbetarklass. Det är för att göra skillnad på folk och folk, bättre och sämre. Synnerligen korkat och idiotiskt. När jag växte upp fick vi inte säga du till lärare utan pratade till dem i tredje person. Hemskt märkligt. Om kungen skulle duas, hans dotter och tronarvinge gifte sig med en vanlig kille från Ockelbo, vad blir skillnaden då?
Som sagt, mina gamla släktingar håller inte med där eftersom de säger att hembiträdet kallades Ni för att markera att hon inte var jämbördig prostinnan eller vem det nu var. (Fast jag antar att det också kan ha varit otrevligt, eftersom prostinna i så fall inte lärt sig namnet. Läser man gamla böcker verkar de kalla hembiträdet för Clara, kan Clara duka undan frukosten nu?)

Har inte de det ytterligare problemet att de inte riktigt vet om de ska smickra genom att förutsätta att man är ung, eller genom att förutsätta att man blivit gift? (Fick halvhasplingar i 25 årsåldern)
Kan mycket väl vara så! För min del hände detta för övrigt när jag var 19 och i Västafrika för första gången. Så tror det var en kulturell grej också (i Paris flera år senare blev jag fortfarande mademoisellad). Som 19-åring där var jag i rätt ålder för att redan ha gift mig.

Kan mycket väl vara så! För min del hände detta för övrigt när jag var 19 och i Västafrika för första gången. Så tror det var en kulturell grej också (i Paris flera år senare blev jag fortfarande mademoisellad). Som 19-åring där var jag i rätt ålder för att redan ha gift mig.
Kanske beror på om det är högst poäng på att vara ung eller på att ha lyckats fånga en man i enskilda landet. (Skulle inte fruar få gå före ogifta in i rum i vissa länder.)

Som sagt, mina gamla släktingar håller inte med där eftersom de säger att hembiträdet kallades Ni för att markera att hon inte var jämbördig prostinnan eller vem det nu var. (Fast jag antar att det också kan ha varit otrevligt, eftersom prostinna i så fall inte lärt sig namnet. Läser man gamla böcker verkar de kalla hembiträdet för Clara, kan Clara duka undan frukosten nu?)

I min familj titulerades hembiträdet Fröken Alma/Kyllike/Klara men jag kan inte minnas att man sa ni, det var tredje person tilltal rätt igjennom.

I samma ålder har jag blivit kallad "madam" i Paris. En mycket vänlig herre förklarade för mig varför man kallar även unga flickor för madam.
1)En madam har högre status än en mademoiselle
2)ifall det skulle kunna vara så att det är en madam och man kallar den för mademoiselle så vore det oförskämt. Alltså säkrare att säga madam till en som man inte vet.

Var, möjligen. Ingen har ju varken titelsjuka eller niandeproblem i Sverige idag om de inte skaffar sig det. Eftersom vi har en du-reform. Vilket är bra, om folk inte förstör det ;)
Visst är det titelsjuka om man väljer att använda titeln kungen, drottningen, kronprinsessan, generaldirektören m fl istället för att säga du. :grin:

Visst är det titelsjuka om man väljer att använda titeln kungen, drottningen, kronprinsessan, generaldirektören m fl istället för att säga du. :grin:

Generaldirektören skulle jag aldrig kalla annat än du och om någon generaldirekterar, som någon i tråden tydligen gjorde så är väl det en väldigt lokal sjuka i så fall som extremt få verkar lida av. Faktum är att den enda sjukan jag stött på i kategorin är Ni sjukan som verkar härja i enstaka klädbutiker och drabba alla som går in i dem, inte just generaldirektrisen eller kungen.

Kungen och drottningen kommer jag inte att träffa så problemet för mig är så minimalt att det inte är värt att kallas en sjuka. Om jag mot förmodan skulle träffa dem och råka kalla dem du så verkar folk inte ens märka det. Vem vet media skulle säkert kalla en eventuell president för presidenten oproportionerligt ofta istället för du.

Nje... i den ärftiga monarkin Nord-Korea, så är den högste ledaren stendöd. Som monarki skulle vi kunna utropa Kebenikaise eller det mer lättillgängliga Hunneberg som kung. Det är ju ändå bara en symbol.

Inte ens i Nordkorea ;)

Högste ledaren är nuvarande ledaren. Hans farfar är den evige presidenten och hans pappa den evige generalsekreteraren. Statschefen är någon annan jeppe.

Inte ens i Nordkorea ;)

Högste ledaren är nuvarande ledaren. Hans farfar är den evige presidenten och hans pappa den evige generalsekreteraren. Statschefen är någon annan jeppe.

Eftersom monarkin ändå bara är en symbol... Hunneberg utropas till kung och så kan vi leta bland riksdagens talmän efter Hunnebergs reinkarnation att utföra praktiska uppgifter som att klippa band.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka