Sv: Du Fårägare
Någon som vet var man kan köpa Gotlandsfår el Gutefår, dräktiga årslamm i Uppland/Storstockholm?
Kanske 2-3 st tackor.
Haha det här är ju lite kul...Den där frågan skrev jag in i förra veckan. Nu sitter jag här med tre får, en bagge och två tackor, gutefår. Baggen är skitstor och svart, tackorna är ljusgrå. Dom lär vara dom enda gutefår som åkt lastbil tillsammans med tre russföl över till fastlandet. Och inte nog med det, på båten så satte dom igång med reproduktionen, hela bilen gungade!
Lite frågor har jag nu, som total novis:
Idag försökte jag släppa ut fåren, men dom bara kröp under stängslet och sprang ut. En av tackorna är ett gammalt flasklamm, men de andra två är ganska skygga. Jag har nu byggt en ny hage med fårstängsel, och el på insidan. Hur ger jag dom lättast en stöt, så att jag kan flytta dom till en större hage med elstängsel?
Jag har fått med lite korn/pellets till dom, men jag tycker kanske inte att som behöver det. Jag har ett fint hösilage ( 8,8 mj, 56 g smrp) som jag ger mina avelshästar, det borde ju räcka tills dom blir högdräktiga eller?
Baggen är snäll, men inte tam. Är det bättre att han är lite skygg, så att han inte blir tam och argsint?
Gud jag känner mig lite osäker på vad jag gett mig in på!!