Dryga ut kyckling till max

DarkInNight

Trådstartare
Snålmånad.

Jag vill köpa en bit kyckling men vill att den ska räcka till så många portioner och/eller matlådor som möjligt.

Jag har precis börjat äta kyckling och har inga bra recept på lager.
Vi brukar steka/ugn eller gräddgryta men det går ju åt en del kyckling då.

Tänker mig någon typ av god soppa eller gryta?

Någon som sitter inne på riktigt smarrigt recept? :)

Dela kycklingen i små strimlor, stek i smör tills det är nästan klart.
Koka ris, lika här tills det är nästan klart.
Tillred en currysås. Koka morötter och broccoli.
Häll allt i en ugnsform. Blanda ordentligt så allt blir jämnt fördelat.
Stö över riven oss.
In i ugnen tills osten fått färg och såsen bubblar.

Småbitar av kyckling är jättegott att blanda ner i risotto. Wok är också ett drygt sätt att använda kyckling. Glöm inte att koka fond på skrovet också!

Dela kycklingen i små strimlor, stek i smör tills det är nästan klart.
Koka ris, lika här tills det är nästan klart.
Tillred en currysås. Koka morötter och broccoli.
Häll allt i en ugnsform. Blanda ordentligt så allt blir jämnt fördelat.
Stö över riven oss.
In i ugnen tills osten fått färg och såsen bubblar.

Åh, låter jättegott! Tack :)

Stek kyckling, purjolök, champinjoner och eventuellt bacon. Häll över creme fraiche, soja, evetuellt grädde och lite riven ost. Koka ihop och krydda.
Brukar servera med ris.

Det blir så mäktigt att man inte behöver äta så mycket - räcker länge :D

Thaigrytor (med antingen röd eller grön curry, finns massor av recept man kan utgå från som en grund) är enkla och goda att dryga ut med massor av grönsaker tycker jag :)

Om du delar upp skrovet i två delar kan du göra fond på det två dagar i rad :3 Eller snarare kanske en bra soppbas.

Snålmånad.

Jag vill köpa en bit kyckling men vill att den ska räcka till så många portioner och/eller matlådor som möjligt.

Stycka kycklingen: skrov, bröst, lår, klubbor och vingar. Bröstfiléerna skär du loss, strimlar, och använder till wok eller pastasås, räcker till minst 4 portioner. Dra av skinnet från låren och klubborna, och gör kycklinggryta på delarna, fyra portioner till. Skrovet kokar du buljong på (skrov, rotfrukter och kryddor), ta upp skrovet och pilla loss köttet, och så gör du soppa på buljongen och lägger i köttet på slutet - ytterligare ett par-tre portioner. Vingarna fryser du in, gör likadant nästa gång du köper kyckling, och när du har fått ihop 6-10 så lagar du texmexmiddag med Buffalo chicken wings, avocado, majs, pitabröd, etc.

En kyckling räcker väldigt långt, om man tar tillvara allt.

Stycka kycklingen: skrov, bröst, lår, klubbor och vingar. Bröstfiléerna skär du loss, strimlar, och använder till wok eller pastasås, räcker till minst 4 portioner. Dra av skinnet från låren och klubborna, och gör kycklinggryta på delarna, fyra portioner till. Skrovet kokar du buljong på (skrov, rotfrukter och kryddor), ta upp skrovet och pilla loss köttet, och så gör du soppa på buljongen och lägger i köttet på slutet - ytterligare ett par-tre portioner. Vingarna fryser du in, gör likadant nästa gång du köper kyckling, och när du har fått ihop 6-10 så lagar du texmexmiddag med Buffalo chicken wings, avocado, majs, pitabröd, etc.

En kyckling räcker väldigt långt, om man tar tillvara allt.

Tack :bow:
Många tips för en kycklingnybörjare som jag!

Dessvärre köper jag kyckling som redan är uppdelad i lår, vingar eller filé.
Finns inget annat att välja på när det gäller den här typen av kyckling från den här producenten.
Iofs är det en bekant som föder upp dem, jag borde kanske kolla med henne om det finns möjlighet att köpa hel kyckling, det borde ju bli billigare i slutändan i och med möjligheten att ta tillvara på hela kycklingen själv.

Idag hittade jag som tur är en mindre förpackning av file, 580 gram, 105 kr. Nu ska jag bara få ut det på så många portioner som möjligt! :)

Thaigrytor (med antingen röd eller grön curry, finns massor av recept man kan utgå från som en grund) är enkla och goda att dryga ut med massor av grönsaker tycker jag :)

Jag är såå dålig på thai-lagning. Tycker det brukar vara gott när jag äter vegetariska alternativ på restaurang men det blir liksom aldrig lika gott hemma, ens i närheten :(
Har du någon länk på recept som fungerar? :)

Stek kyckling, purjolök, champinjoner och eventuellt bacon. Häll över creme fraiche, soja, evetuellt grädde och lite riven ost. Koka ihop och krydda.
Brukar servera med ris.

Det blir så mäktigt att man inte behöver äta så mycket - räcker länge :D

Låter som något för mig :d
Men inte sambon (champ.) eller dottern (lök). :(

Snålmånad.

Stek småbitar av kyckling, stek wokgrönsaker, häll på grädde och låt puttra en stund beroende på hur rinnig du vill ha den. Går bra att sätta lite extra smak med vitlök, örter eller grön/röd curry.
Passar till ris, pasta eller som soppa.

Snålmånad.

Nu svarar jag fastän jag ytterst sällan äter kyckling och aldrig lagar det själv, men jag kan inte låta bli.

Vad tror du om att göra marockanskaktig kycklinggryta med kikärtor? Eller kanske med linser?

Jag är såå dålig på thai-lagning. Tycker det brukar vara gott när jag äter vegetariska alternativ på restaurang men det blir liksom aldrig lika gott hemma, ens i närheten :(
Har du någon länk på recept som fungerar? :)

Åh, jag brukar tyvärr slå samman massor av olika recept så mina recept varierar från gång till gång. Det jag alltid ha i är röd eller grön curry, kokosmjölk, valfria grönsaker, ingefära, fisksås, lime/limeblad/citrongräs men sedan brukar det dyka i lite ditten och datten...

Min pojkväns familj brukar göra kyckling i tortillabröd! Det blir jättegott och otroligt enkelt, perfekt när man inte orkar göra nåt mer seriöst. Räkna med 2 tortillabröd per person om ni äter normalmycket (vad det nu är).

Blanda keso, kyckling (de brukar ta färdiggrillad), tacosås/salsasås, paprika och/eller champinjoner i en bunke. Fördela blandningen i tacoskalen och strö på ost. Stoppa in dem i ugnen tills osten smält!

Tack :bow:
Många tips för en kycklingnybörjare som jag!

Dessvärre köper jag kyckling som redan är uppdelad i lår, vingar eller filé.
Finns inget annat att välja på när det gäller den här typen av kyckling från den här producenten.
Iofs är det en bekant som föder upp dem, jag borde kanske kolla med henne om det finns möjlighet att köpa hel kyckling, det borde ju bli billigare i slutändan i och med möjligheten att ta tillvara på hela kycklingen själv.

Idag hittade jag som tur är en mindre förpackning av file, 580 gram, 105 kr. Nu ska jag bara få ut det på så många portioner som möjligt! :)

Strimla den, så blir den drygare. Det behövs inte lika mycket kött per portion då. Helt kött äter man mycket mer av. Som tumregel, så kan man ha tre-fyra gånger så mycket grönsaker som kyckling i en pastasås eller wok, t ex. Pasta och wok är vad jag skulle laga av filé, köper du ben eller klubbor nästa gång så är det gott till grytor. Kycklingvingar blir godast helstekta, det går åt lite mer, men å andra sidan brukar vingar vara förhållandevis billigt.

Tack för alla tips!
Jag kommer helt säkert prova många av dem, vi tänkte försöka köpa kyckling någon gång i månaden så det behövs verkligen lite inspiration och hjälp på traven.

Idag ska jag strimla den och blanda ut :D

Snålmånad.

Enkel kycklinggryta (grundrecept)
1 kg kycklingbröstfilé
1 liter matlagningsgrädde
1 msk ljus soja
2 st hönsbuljongtärningar
1-2 tsk salt
½-1 tsk peppar
Smör- och rapsolja

Tina kycklingfiléerna om de är frysta, strimla och bryn köttet i smör- och rapsolja.
Häll på grädden, sojan och smula i buljongtärningarna.
Koka upp och småkoka i 5-10 minuter.
Smaka av med salt och peppar.

En grundsats räcker till 3 middagar för 3-4 personer.
Frys gärna in i olika portionsförpackningar, så att det är lätt att ta fram och tina.

Sedan är det "bara" att ta fram en portion och ha i det man vill ha då, t.ex. vitlök och oregano eller en burk smaksatt crème fraiche. Kanske skivade champinjoner eller bara parmesanonst.
Jag har gjort dillkött på denna gryta, vilket funkar väldigt bra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 306
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 695
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 423
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar