Drop Don rigging

Sv: Drop Don rigging

Och så har jag stavat fel, kanske därför ingen kunnat svara:-) Det ska vara Drop Down rigging. Om du tex går in på www. rodeo.nu o tittar på Equiflex Trail and Trek, så har den Drop Down.

haha.. det var de jag mena... fy mig att jag ska märka ord sådär..hmmm *angel*

*kl*
Jag säger som så här...

Ju närmre riggen är sadelns centrum, desto mer av ryttarens vikt kommer att vara balanserande på hästens centrum. Det gör en större möjlighet för bättre rörlighet och smidighet för både häst och ryttare.

På bland annat kosadlarna sitter riggen längre fram (eller olika ringar för hur man vill spänna) för att få sadeln mer ner på hästen, men då flyttar man ryttaren något bakom centrum, men har då en bakgjord också som skapar ökad säkerhet och stabilitet.

Equiflexens trail & trek riggning ger ett ökat omfång och ger stablilitet i sadeln om du har exempelvis en häst med obefintlig manke som ingen sadel vill ligga still på utan att tippa åt sidorna.... :) Jag tycker det är en bra riggning för skogssadlar och sadlar för långdistans och mycket arbete.

Otroligt vad bra den här westernsidan är! Alltid får man svar. O tack igen Chex. Då låter det precis som vad jag är ute efter.

*kl*
Jag säger som så här...

Ju närmre riggen är sadelns centrum, desto mer av ryttarens vikt kommer att vara balanserande på hästens centrum. Det gör en större möjlighet för bättre rörlighet och smidighet för både häst och ryttare.

På bland annat kosadlarna sitter riggen längre fram (eller olika ringar för hur man vill spänna) för att få sadeln mer ner på hästen, men då flyttar man ryttaren något bakom centrum, men har då en bakgjord också som skapar ökad säkerhet och stabilitet.

Equiflexens trail & trek riggning ger ett ökat omfång och ger stablilitet i sadeln om du har exempelvis en häst med obefintlig manke som ingen sadel vill ligga still på utan att tippa åt sidorna.... :) Jag tycker det är en bra riggning för skogssadlar och sadlar för långdistans och mycket arbete.

Hur kommer det sej att ryttaren flyttar sej beroende på var riggen sitter på sadeln?? Det förstår jag inte ??? Förklara!! Det är väl bara sadelgjorden som flyttar sej??

Undrar om du inte blandar ihop riggens vertikala och horisontella placering.
Drop down talar bara om riggens vertikala position och syftet är att det skall bli mindre knöligt under ryttarens ben och ge mer sk close contact.
Att den har ”ökat omfång och ger stabilitet” har mer att göra med att den är in skirt än att den är drop down.

Undrar om du inte blandar ihop riggens vertikala och horisontella placering.
Drop down talar bara om riggens vertikala position och syftet är att det skall bli mindre knöligt under ryttarens ben och ge mer sk close contact.
Att den har ”ökat omfång och ger stabilitet” har mer att göra med att den är in skirt än att den är drop down.
Ja jag tänkte väl ......
Fast dropdown och inskirt är ju inte samma sak har jag lärt mej ! Dropdown brukar dom ha på Wadesadlar å dom har ingenn inskirt rigging utan det är en separat del.

Nej, drop down och inskirt är inte samma. Både in skirt och in tree kan vara drop down.

chex kanske menar att vikten på ryttaren förflyttar sig i FÖRHÅLLANDE till RIGGEN... vad vet jag. Kanske bara en snedskrivning.

Liknande trådar

Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
1 137
Senast: Amha
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30