Drömtydning

TheRedLightning

Trådstartare
Tror ni drömmar betyder något?

Jag funderar på ifall de försöker säga en något eller om det bara är fantasi.

Det läskigaste jag varit med om är sådana där deja-vu drömmar, man drömmer något och sen upplever man nästan samma sak i verkligheten.

Vad har ni för tankar kring detta?

För mig är drömmar solklara budskap, ibland är de glasklara, ibland kan man behöva tolkningshjälp och ibland kan man bara vänta in betydelsen liksom.
Tro på dig själv och din intuition, känner du att det inte är fantasi så är det heller inte det :)
Jag köpte en bok om drömmar för någon vecka sedan, tillsammans med en hög andra böcker så jag har inte börjat läsa i den - men det är lite hur man kan lära sig att komma ihåg dem, hur man kan styra dem och "grunder" i tydning + ett antal nyckelord förklarade. Det ska bli intressant att läsa den, och det kanske gör att jag kan bidra mer till en eventuell diskussion :)

Nej. Däremot tror jag att vi är starkt predisponerade att leta mönster i allt, och därför lägger märke till de tillfällen då drömmar eventuellt haft något med vårt vakna liv att göra - och helt sonika sorterar bort de 99,9% som var rent nonsens utan sammanträffanden...

Nej. Däremot tror jag att vi är starkt predisponerade att leta mönster i allt, och därför lägger märke till de tillfällen då drömmar eventuellt haft något med vårt vakna liv att göra - och helt sonika sorterar bort de 99,9% som var rent nonsens utan sammanträffanden...
Tack!

Mina drömmar är oftast osammanhängande. Jag känner att det är hjärnan som rensar intrycken de fått samma dag.

Däremot är det andra saker jag funderar över. Något som ofta händer mig är att jag börjar tänka på en person, en person som jag inte pratat med eller träffat på många år. Och så dyker den upp i mitt huvud. Två minuter senare ringer personen eller så träffar jag den på stan. Det händer mig väldigt ofta och personerna hade ingen anledning till att höra av sig just då.
Eller att jag ofta vet saker som ska hända. Det har varit ett par händelser som nästan har gjort mig lite rädd då jag bara visste att vissa saker skulle hända. Tex kände jag på mig när mina föräldrar skulle vara med om en bilolycka.

Det läskigaste jag varit med om är sådana där deja-vu drömmar, man drömmer något och sen upplever man nästan samma sak i verkligheten.

Jag tror mest drömmar sorterar och bearbetar det som händer i livet. Vilket ofta sker för mej. Jag förstår varför jag drömmer om vissa saker eller situationer. Inte alltid, men konsekvent när det händer/hänt stora saker i livet som påverkar mej (mycket). Jag drömmer inte ordagrant om sakerna som händer utan det är tolkningsbart men ändå att jag förstår tydligt att det handlar om min bearbetning av det.
Det behöver inte alltid vara stora saker iofs utan även vardagliga ting, man rensar intrycken som stjarnhimmel skriver.

Förnimmer saker gör jag också ibland, men jag tror inte det har med just drömmar att göra dock.

Mina drömmar är oftast osammanhängande. Jag känner att det är hjärnan som rensar intrycken de fått samma dag.

Däremot är det andra saker jag funderar över. Något som ofta händer mig är att jag börjar tänka på en person, en person som jag inte pratat med eller träffat på många år. Och så dyker den upp i mitt huvud. Två minuter senare ringer personen eller så träffar jag den på stan. Det händer mig väldigt ofta och personerna hade ingen anledning till att höra av sig just då.
Eller att jag ofta vet saker som ska hända. Det har varit ett par händelser som nästan har gjort mig lite rädd då jag bara visste att vissa saker skulle hända. Tex kände jag på mig när mina föräldrar skulle vara med om en bilolycka.
Jag tänkte på Magnus Härenstam helt utan anledning dagen innan han avled...sådant här tycker jag personligen är otroligt intressant att diskutera och skulle gärna göra det :)
Men kanske inte i denna tråd om drömmar...hmm..

Det kan nog ligga något i att bearbeta intryck.
Fick igår reda på att en kollega hade åkt av vägen, bilen skrot men han klarat sig utan skador. Sen på natten drömde jag att en annan kollega körde mitt ekipage och inte lyssnade på mig (jag satt med som passagerare) utan gav plattan i mattan, det var vintertid ekipaget fick sladd och då det var släp bakom så blev det fällknivseffekten och vi kraschade in i ett annat ekipage. Två bilar skrot.
Vet jag vaknade och tänka "va fan, den där kollegan har inte ens släpkort", sen funderade jag på om det låg något annat i botten, något i det undermedvetna. Kändes lite olustig för drömmen kändes så verklig enda fram tills jag vaknade. Tycker drömmar som känns verkligen kan vara lite obehagliga om det är hemska saker som händer, innan man förstår att man drömmer.

Det kan nog ligga något i att bearbeta intryck.
Fick igår reda på att en kollega hade åkt av vägen, bilen skrot men han klarat sig utan skador. Sen på natten drömde jag att en annan kollega körde mitt ekipage och inte lyssnade på mig (jag satt med som passagerare) utan gav plattan i mattan, det var vintertid ekipaget fick sladd och då det var släp bakom så blev det fällknivseffekten och vi kraschade in i ett annat ekipage. Två bilar skrot.
Vet jag vaknade och tänka "va fan, den där kollegan har inte ens släpkort", sen funderade jag på om det låg något annat i botten, något i det undermedvetna. Kändes lite olustig för drömmen kändes så verklig enda fram tills jag vaknade. Tycker drömmar som känns verkligen kan vara lite obehagliga om det är hemska saker som händer, innan man förstår att man drömmer.
Drömmar hjälper oss absolut med bearbetning!
Otäck situation :(

Det är klart att de betyder något. Det är en bearbetning av information på ett mer undermedvetet sätt. Människor är ganska bra på att bearbeta information och faktiskt också att prediktera framtiden från den informationen.

Däremot är det givetvis så att drömmar inte säger något om framtiden; som inte finns inbakat i informationen när drömmen kom till. Att förutsäga framtida händelser på ett exakt sätt kan vi vare sig göra i medvetandet eller i våra drömmar.

Det är klart att de betyder något. Det är en bearbetning av information på ett mer undermedvetet sätt. Människor är ganska bra på att bearbeta information och faktiskt också att prediktera framtiden från den informationen.

Däremot är det givetvis så att drömmar inte säger något om framtiden; som inte finns inbakat i informationen när drömmen kom till. Att förutsäga framtida händelser på ett exakt sätt kan vi vare sig göra i medvetandet eller i våra drömmar.
Jag drömde i natt att min förra stallägare köpte en massa nya omklädningsskåp. Idag när jag var där berättade jag det, och visst han skulle fixa till det rummet för det var så fult och slitet. :D

Drömmar hjälper oss absolut med bearbetning!
Otäck situation :(
Ligger garanterat något i det, för egen del har jag inte dröm på länge (alltså drömmar jag kommer ihåg) men nu har det varit två dagar på raken där jag minns drömmarna hur tydligt som helst när jag vaknar.
Ja sådant är otäck, men hellre att bilen är skrot än människan. Bilen går att reparera åtminstone, lite svårare att göra det med människor så de blir som de var. Tur i oturen minst sagt.

Inte i form av "drömmer du om detta betyder det detta", utan som flera redan sagt bearbetning av intryck samt, kanske framförallt, spegling av känslor. Perioder då jag är stressad drömmer jag uteslutande mardrömmar, ofta såna då jag är jagad, på otrygga platser, eller hjälplös (försöker med något men misslyckas, t.ex komma undan nåt otrevligt). Situationer där jag känner stress, helt enkelt. Så jo, nog går det att tyda drömmar, men då med känslor snarare än ting, skulle jag vilja påstå.

Som en gång, då jag drömde att jag blev jagad och flydde till häst, det är jag ganska övertygad var en stressdröm och inget annat. Knappast en erotisk upplevelse (enligt Freud)... Som hästmänniska boendes på hästgård och hästarna mer eller mindre är hela vardagen så känns det ju inte alltför långsökt att det skulle dyka upp hästar i drömmarna.

Så jag tror helt enkelt att drömmarna återspeglar våra känslor, och saker och personer hämtas från minnet, intryck eller tankar man haft tidigare.

Jag tror som flera andra att det främst handlar om att kroppen bearbetar intryck och känslor. Ofta blir det en knasig kombination, t ex att jag i drömmen känner en särskild känsla men att det konkreta (t ex personerna eller platsen) inte alls har med känslan att göra i vanliga fall utan är något jag upplevt i min vardag. Exakt hur de olika delarna kopplas ihop tror jag oftast inte spelar så stor roll, det är mer känslan som är central. Och vad det är drömmen speglar tror jag bara man själv har möjlighet att riktigt på djupet avgöra.

@RedHyuuga's dröm kan t ex spegla en känsla i verkliga livet av att tro att kollegorna inte skulle ta väl hand om "min" bil (jämför med andra tråden om att "missköra" andras bilar), vilket kan leda till att man inte vill låna ut sin bil.
Att drömma om att organisera bättre i ett utrymme (Som @Korven ) kan ju spegla att man tycker att det är jobbigt med den oordning som är där idag. Att en annan person också tänkt tanken att göra något åt röran är då inte så konstigt, om det faktiskt är rörigt. (Alternativt vid en direkt fråga känner att hen borde göra något åt det :angel:)

Det enda jag tycker är lite obehagligt (och hoppas att det inte är en sanndröm :o) är att jag drömt ett par gånger att jag dör på ett särskilt sätt. Och min kompis har drömt samma sak, utan att jag berättat om mina egna drömmar :eek:

Jag tänkte på Magnus Härenstam helt utan anledning dagen innan han avled...sådant här tycker jag personligen är otroligt intressant att diskutera och skulle gärna göra det :)
Men kanske inte i denna tråd om drömmar...hmm..

Nej, hör inte hemma här :) men jag spinner lite på det och berättar att det där med att börja tänka på någon/något helt random, och snart därpå uppstår någon slags situation med personen/grejen. Behöver inte vara stora saker, snarare tvärtom. Men ofta är det om relativt viktig information för mig.

Har ofta undrat om det är för att jag tänker på det, som det inträffar eller om jag på något sätt får en förvarning om vad som skall hända?

Det enda jag tycker är lite obehagligt (och hoppas att det inte är en sanndröm :o) är att jag drömt ett par gånger att jag dör på ett särskilt sätt. Och min kompis har drömt samma sak, utan att jag berättat om mina egna drömmar :eek:

Det där har jag också drömt för länge sen, minns det var någon som pekade med en pistol rätt mot mitt huvud och fyrade av. Sen blev allt svart och efter en stund hördes applåder. Tydligen befann vi oss på någon sort scen och det var någon teater, men det hade varit en riktig pistol som var laddad. Minns när jag vaknade så vart jag en aning förvirrad, det hade känt så verkligt (även om jag inte vet hur det är att dö).

Nu var det längesedan jag hade en sån dröm tack och lov.
Nu imorse drömde jag att jag varit på resa på Irland och skulle egentligen vara kvar där ett tag till, men hade lovat någon att jag skulle besöka dom en specifik dag, hemma hos dom i Ryssland. Så reste från Irland till Ryssland, besökte dom i någon lägenhet. Allt var så knepigt, svårt att förklara. Det var tjejen jag skulle besöka och hennes kille försökte bjuda mig på vodka i dricksglas och sa att det var vatten och gott. :eek:
De bodde i något konstigt lägenhetskomplex med galler vid ingången.
Det visade sig att det var ett fängelse. Så jag skulle åka hem så fort som möjligt. Så tar mig till Moskvas flygplats, där stöter jag på problem. Trots att jag flugit så har jag visst med mig min bil, och sen visste jag inte om jag skulle flyga till Sverige eller till Irland (hade en sak jag glömt medvetet där för jag skulle åka tillbaka), men när jag kollade priserna så var det sjukt dyrt. Enkelbiljett låg på 600 000kr.... och flygresan skulle ta 14 timmar, trots att det var direkt flyg, så bestämde mig för att åka direkt till Sverige och ta Irland senare. Då var ju bara problemet, hur får jag med mig bilen?
Sen vaknade jag.

Nej, hör inte hemma här :) men jag spinner lite på det och berättar att det där med att börja tänka på någon/något helt random, och snart därpå uppstår någon slags situation med personen/grejen. Behöver inte vara stora saker, snarare tvärtom. Men ofta är det om relativt viktig information för mig.

Har ofta undrat om det är för att jag tänker på det, som det inträffar eller om jag på något sätt får en förvarning om vad som skall hända?
Ja precis, jag ser det som budskap :)
Jag tänkte mer att jag gärna diskuterar sådant här, det är "min" värld liksom, men att det/jag skulle ta för mycket plats i denna tråden :)

Ja precis, jag ser det som budskap :)
Jag tänkte mer att jag gärna diskuterar sådant här, det är "min" värld liksom, men att det/jag skulle ta för mycket plats i denna tråden :)
Starta en ny tråd då :bump:

Jag vill gärna ha fler åsikter och andras synsätt på detta :)

Problemet är väl att man brukar bli idiotförklarad om man "tror på sådant trams" och skriver om det här...

Fast t.o.m tanten på AF tyckte att jag borde satsa på healing och leda meditationer :D

Problemet är väl att man brukar bli idiotförklarad om man "tror på sådant trams" och skriver om det här...

Fast t.o.m tanten på AF tyckte att jag borde satsa på healing och leda meditationer :D

Oj, va trevligt o träffa en så öppen människa. :)

Annars håller jag med dig, Buke är inget ställe man diskuterar medialitet, väsen och öppenhet på. Knappt man ens diskuterar HSP-personlighet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vaknade imorse, och sakta färdades jag från drömmarnas ljuvliga värld till den vakna världen. När det slår mig att jag har lämnat...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: cassiopeja
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 920
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar